مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • پیشگفتار آیت الله هاشمی رفسنجانی برای کتاب «معاد» ( مجموعه سخنرانی های درس مواضع حزب جمهوری)

پیشگفتار آیت الله هاشمی رفسنجانی برای کتاب «معاد» ( مجموعه سخنرانی های درس مواضع حزب جمهوری)

شهید دکتر بهشتی و شهید دکتر باهنر و آقای خامنه ای و بنده به تدوین کتاب مواضع حزب جمهوری اسلامی مشغول بودیم.

  • اصفهان
  • پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۶۲
حزب جمهوری / درس مواضع حزب / معاد / آیت الله هاشمی رفسنجانی / شهید دکتر بهشتی/شهید دکتر باهنر /آیت الله خامنه ای / پاسخ به سوالات

پیشگفتار

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب مواضع حزب جمهوری اسلامی را حدود یک سال به طور مقطع شهید دکتر بهشتی و شهید دکتر باهنر و آقای خامنه ای و بنده به تدوین آن مشغول بودیم.[1]

بدین صورت که پیرامون مطالب، در جلسه بحث کرده و پس از وضوح و روشنی کامل در اختیار آقای بهشتی گذارده که ایشان از لحاظ انشاء، مطالب را هماهنگ و یکسان کنند که هرچه مختصرتر و پرمعناتر باشد.

از نخست پیش بینی می کردیم که اکثراً تحصیل کرده ها می توانند از این کتاب استفاده کنند و برای عموم قابل استفاده نیست، لذا یک دوره باید این کتاب تدریس شود که در کلاس ها افرادی تربیت شوند که بتوانند کتاب را به دیگران تعلیم دهند و همراه آن نوار یا فیلم هم در اختیار عامه ی مردم (و در درجه اول اعضای حزب) قرار گیرد.

اگر این دوره به صورت مستدل و جامع تدوین و تدریس شود، عامه مردم خصوصاً جوان ها به یک دوره معارف اسلامی به مقدار حداقل لازم مجهز خواهند گردید و امیدواریم با تلاش این کار را به سامان برسانیم که اگر به سامان برسد یک اثر جاودانه برای جمهوری اسلامی و شاید برای تاریخ اسلام از حزب مخصوصاً دکتر بهشتی و دکتر باهنر باقی خواهد ماند.

آن روزها چون آقای بهشتی وقت بیشتری صرف حزب می کردند،  پذیرفتند که ایشان در ظرف حدود یک سال یک دوره مواضع را به مردم درس بدهند و چند جلسه ای هم درس دادند. بعد از ایشان آقای دکتر باهنر مسئولیت تدریس را به عهده گرفته و از بحث امامت شروع کردند؛ ولی متأسفانه موفق به اتمام کار نشدند[2].

بقیه بحث ها را بنده شروع می کنم (خداوند آنچه بخواهد و صلاح بداند پیش آید) شیوه بحث هم به این شکل خواهد بود که قسمت هایی از کتاب مواضع را می خوانم و اطراف آن توضیح می دهم. بعد بخشی از وقتمان را نیز اختصاص می دهیم به آنچه که در ذهن شماست و پاسخ به سئوالات شما و همچنین اگر لازم شد توضیحات بیشتر در مورد درس های گذشته.

بحث معاد مطالب فراوانی را شامل می‌شود که ما به بعضی از آن‌ها نپرداختیم از جمله مسائلی مانند نفخ صور، کتاب، میزان، کیفیت محاسبه، پل صراط و غیره ان‌شاءالله اگر خداوند توفیقی دهد،  در زمانی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

 

[1]  - البته در بخش سیاست خارجی آقای فارسی هم به ما کمک کردند.

[2]  - شهید مظلوم بهشتی تا قبل از «هفت تیر» ۱۱ جلسه و سپس شهید دکتر باهنر تا قبل از «هشت شهریور» ۴ جلسه از مواضع را تدریس نمودند.