پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام دعوت آیت الله هاشمی رفسنجانی به دبیرکل سازمان ملل

پیام دعوت آیت الله هاشمی رفسنجانی به دبیرکل سازمان ملل

  • پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۷۶

آقای علی اکبرولایتی، وزیر امور خارجه در جریان شرکت در اجلاس ویژه مجمع عمومی در مورد محیط زیست و توسعه پایدار، با آقای کوفی عنان[1]، دیدار و پیام دعوت ریاست محترم جمهوری را برای شرکت در هشتمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در تهران، تقدیم دبیر کل سازمان ملل کرد.

کوفی عنان با استقبال از شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت: «اینجانب ضمن ابلاغ سلام گرم به رئیس‌جمهوری ایران، با خشنودی این دعوت را پذیرفته و شخصاً در اجلاس تهران شرکت خواهم کرد.»

وی برگزاری این اجلاس را برای جهان اسلام و سازمان ملل مهم ارزیابی کرد و با ا ظهار تشکر از تلاش‌های صلح جویانه ایران در تاجیکستان، ابراز امیدواری کرد که با اجرای قرارداد صلح، اوضاع این کشور روبه بهبود رود.

کوفی عنان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران به صورت آزاد و منصفانه را به دولت ایران تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که در پرتو نتایج این انتخابات، پیشرفت‌های بیشتری برای جمهوری اسلامی ایران حاصل شود.

دکتر ولایتی نیز در این دیدار، با اشاره به تلاش‌های کوفی عنان در مقطع پذیرش قطعنامه 598، گفت: «ایران در دوره جدید خواستار تعامل با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی است.»

 

 

[1] کوفی عطا عنان (به انگلیسی: Kofi Atta Annan) و خواهر دوقلوی وی افوا عطا در 8 آوریل 1938 در یک خانواده آریستوکرات در مستعمره انگلیسی ساحل طلایی (Gold Coast) غنا به دنیا آمدند. هنری رجینالدو، پدر وی رئیس قبیله فانته (Fante) و همچنین فرمانده استان آسانته (Asante) بود. نخستین سمتش در سازمان ملل را سال ۱۹۶۲ و در سازمان بهداشت جهانی به‌دست آورد. مدیریت پرسنلی، مدیریت بودجه، قائم مقام اداره کمیساریای عالی پناهندگان، معاونت مالی دبیر کل و رهبری گروه حافظ صلح سازمان ملل، پست‌هایی بودند که او تا سال ۱۹۹۷ تجربه کرد و سرانجام 13 دسامبر سال 1996 به عنوان هفتمین دبیرکل سازمان ملل انتخاب شد و تا 1 ژانویه سال 2007 در این سمت باقی ماند. او نخستین دبیر کل سازمان است که با طی مدارج در خود سازمان، به این سمت رسیده‌است. یک سال پیش از آن، انتصاب عنان در رأس عملیات گروه صلح‌بان در بوسنی، او را به یکی از مهم‌ترین رهبران سازمان ملل تبدیل کرده بود.