پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام تسلیت آیت الله هاشمی رفسنجانی به پادشاه مغرب

پیام تسلیت آیت الله هاشمی رفسنجانی به پادشاه مغرب

  • جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۷۸

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای سیّدی محمد، پادشاه محترم مغرب

مراتب تأسف خود را از درگذشت شاه فقید مغرب، ملک حسن دوّم (1) به حضرت‌عالی، خانواده محترم سلطنتی، دولت و مردم مسلمان مغرب ابراز می‌دارم.

با آرزوی موفقیت و بهروزی برای دولت و مردم شریف مغرب، امیدوارم در دوران تصدّی جناب‌عالی به عنوان پادشاه جدید مغرب، شاهد تعمیق روزافزون مناسبات و همکاری‌های دوستان میان جمهوری اسلامی ایران و مغرب باشیم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

*******************************************************

- ملک حسن دوم پادشاه مراکش در 9 ژوئیه سال 1929 م در رباط متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی خود را در مراکش به پایان رساند و سپس در نیروی دریایی فرانسه، دوره آموزش ناو جنگی را طی کرد. حسن دوم در فوریه 1961 م، به دنبال مرگ پدرش، در 32 سالگی به پادشاهی رسید و از آن تاریخ به بعد، حاکم مطلق‌العنان مراکش گردید. وی در سال‌های 1970 و 1971 م دو کودتای نظامی را در کشور، کشف و خنثی کرد. مشکل بزرگ مراکش با همسایگانش در سال‌های دهه 1970 و 1980، حق حاکمیت بر سرزمین وسیع جنوبی این کشور بود که تا سال 1976 م، صحرای اسپانیا نام داشت.

وی پس از تخلیه این سرزمین توسط اسپانیایی‌ها، الحاق آن را به مراکش اعلام کرد و پس از چندی با بسیج 350 هزار نفر و ساماندهی راهپیمایی مردمی، به سمت صحرا حرکت نمود. ملک حسن دوم با این حرکت خود می‌خواست از یک سو بدون اعمال قدرت نظامی و با استفاده از نیروی مردمی در خاک صحرا پیش رود و آن را تصاحب کند و از سوی دیگر قدرت جبهه چریکی پولیسارْیو را که برای استقلال صحرا مبارزه می‌کرد، با نیروی مردمی مهار سازد. اما این هدف میسر نشد و شاه حسن مجبور به جنگ با نیروهای جبهه پولیساریو گردید. این جنگ برای ملک حسن روزانه 1/5 میلیون دلار هزینه در پی داشت و در نهایت، دو طرف به نتیجه مطلوب نرسیدند. ملک حسن مغربی در مدت حکومت خود، چند بار مورد سوء قصد قرار گرفت اما جانِ سالم به در بُرد.

ملک حسن از پیشتازان برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی بود و حتی نقش میانجی را میان این رژیم و برخی دولت‌های عربی بر عهده داشت. وی سرانجام در 23 ژوئیه 1999 م در هفتاد سالگی جان سپرد. پس از مرگ ملک حسن و پایان سلطنت 38 ساله او بر مراکش، پسرش محمد ششم در 36 سالگی جانشین وی شد و در ردیف حکمرانان جوانِ منطقه خاورمیانه قرار گرفت.