پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله ها شمی رفسنجانی به کنگره سراسری یادمان سرخ دانشجویان شهید

پیام آیت الله ها شمی رفسنجانی به کنگره سراسری یادمان سرخ دانشجویان شهید

قرائت کننده: دکتر عبدالله جاسبی

  • یکشنبه ۹ آذر ۱۳۷۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم

دوران هشت ساله دفاع مقدس، جهانی را از ایثار و فداکاری و مقاومت جوانان این مرزوبوم را به همراه داشت که قلم و زبان از بیان و نمایش همه آن ناتوان است و جا دارد تمامی نویسندگان، شعرا و به طور کلی هنرمندان برای نمایش این شاهکار بزرگ تاریخ اسلامی کشورمان به حکم وظیفه اسلامی و ملی به میدان بیایند تا بخشی از این حماسهٔ بزرگ را برای نسل‌های آینده به قلم و تصویر بکشند.

شعر بیانی است که با آن می‌توان به سراغ احساسات و عواطف پاک انسانی رفت و تا عمق وجود او نفوذ کرد و وسیله‌ای است که شاید از عهده بیان بخشی از فداکاری و مقاومت انسان‌هایی که در دفاع مقدس به درجهٔ رفیع شهادت رسیدند و پرچم پرافتخار اسلامی و سران اسلامی را برافراشته نگه داشتند برآید. توجه به تعهد شاعران متدین در گذشته این حقیقت را روشن کرده است که شعر مقاومت همواره به‌عنوان یک ضرورت تاریخی در جهت رویارویی با تجاوز مطرح بوده است.

کنگره سراسری شعر ماه و نخل که به همت مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برپا گردیده است، و در تلاقی دو عنصر ایمان و علم، عظمت یافته است. در این کنگره فرهیختگان شعر و ادب گرد می‌آیند تا از دانشجویان شهیدی تجلیل کنند که خرد را دستمایه خدمت کردند و حساب دانش‌اندوزی را از دست‌انداز خواهش غریزی جدا ساختند، شهیدانی که شعر مجسم بودند و مظهر فرهنگ مدنیت امروزین.

این محفل فرصت مناسبی است که شاعران روزهای خون و خطر، و اهل ادب، به زبان قدرتمند و نافذ شعر ثابت کنند که مرز دانش و عشق در میعادگاه شهادت و ایثار در هم می‌ریزد و محو می‌شود.

امیدوارم با همت برادران و خواهران گرامی و مسئولان متعهد، این کنگره بتواند گام مؤثری شود در عمق بخشیدن به فرهنگ جبهه و بسط دادن مفاهیمی که توانست چنان از درون، احساس و خرد جوانان دانشجوی ما را تحت تأثیر قرار دهد که دست از همه چیز شستند و عاشقانه بال گشودند و شاهد همیشه تاریخ شدند و این‌گونه خط سرخ شهادت را مرز بی‌نهایت حق و باطل قرار دادند.

نخستین کنگره سراسری شعر ماه و نخل «یادمان دانشجویان شهید» که در شهر تاریخی و هنردوست کرمان برگزار می‌گردد، تلاشی ارزشمند برای پاسداری از نام و یاد شهیدان، ایثارگران، جانبازان و رزمندگان در عرصهٔ ایمان و مقاومت می‌باشد.

امیدوارم شاعران آگاه و متعهد، این عرصه را همچنان بالنده نگه‌دارند.

موفقیت شما را از خداوند متعال خواهانم.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام