پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام به نخستین کنگره مدیترانه‌ای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌ـ عروقی و دهمین کنگره سالیانه قلب و عروق ایران

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام به نخستین کنگره مدیترانه‌ای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌ـ عروقی و دهمین کنگره سالیانه قلب و عروق ایران

قرائت کننده: آقای دکتر مرندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

  • شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۷۶
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1375.12.26 بنا به پیشنهاد شماره 13700 مورخ 1375.12.18 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره (3) ماده (1) قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل گرایی - مصوب 1370 برگزاری «نخستن کنگره مدیترانه‌ای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و دهمین کنگره سالیانه قلب و عروق ایران» را توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات‌بهداشتی، درمانی اصفهان- تصویب نمود.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

توجه به علم طب نزد اندیشمندان مسلمان همیشه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و کتاب‌ها، یافته‌ها و آرای علمی فرزانگانی چون ابن‌سینا، فارابی، رازی و ابن نفیس (1)  سال‌های سال، منابعی غنی در شرق و غرب جهان برای علم طب بوده است.

طرح‌های بزرگ بهداشتی و درمانی کشور، کنترل بیماری‌های واگیر و غیر واگیردار و حمایت از گروه‌های سنی آسیب‌پذیر، به قدری گسترده و غرورآفرین انجام شده که تحسین سازمان‌های بهداشت جهانی و مجامع پزشکی را برانگیخته است.

ایران در زمینه‌های تخصصی و فوق تخصصی به ویژه در قلب پیشرفت‌های زیادی داشته، به طوری که اکنون علاوه بر تربیت نیرو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، از اعزام بیماران به خارج بی‌نیاز شده‌ایم و پیچیده‌ترین اعمال جراحی نظیر قلب بدون جراحی، با موفقیت در کشور صورت می‌گیرد.

در زمینه پیشگیری نیز اقدامات ارزنده‌ای شد که مهم‌ترین آن‌ها فلج اطفال است که با یک سیج همگانی، سراسر کشور را فرا گرفته است و امیدواریم شاهد وجود یک کودک فلج هم نباشیم.

اینجانب با تشکر از دست اندرکاران این همایش، پیامم را کوتاه می‌کنم تا فرصت برای پزشکان و متخصصان برای بحث‌های علمی بیشتر باشد.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

***************************************************************************************************

1-  أبو الحسن علاءالدین علی بن ابی الحرم القَرَشی الدمشقی ملقب به ابن نفیس، طبیب مسلمانی است که بیشتر به خاطر توصیف گردش ریوی خون برای اولین بار، مشهور است. او به سال ۶۰۷ هجری در قَرَش (نزدیک دمشق) به دنیا آمد. وی در دانشکده پزشکی "بیمارستان نوری" دمشق به فعالیت پرداخت؛ و علاوه بر طب، علوم فقه، ادبیات و الهیات را نیز آموخت.

از آثار او می‌توان به کتاب جامع فن طبابت (الشامل فی صناعة الطبیة)، المختار من الاٴغذیة، موجزالقانون (شرحی بر قانون ابن سینا) و همچنین شرحی بر کتاب طبیعت انسان نوشته بقراط اشاره نمود. کار بزرگ ابن نفیس که نام او را پرآوازه می‌سازد گردش ریوی میان قلب و شش‌ها است که در کتاب شرح تشریح ابن سینا انجام شد. وی در آنجا با قاطعیت دیدگاه جالینوس مبنی بر جریان خون ازبطن چپ قلب به سوی بطن راست را رد می‌کند. چنانکه کشف او اصالت داشته باشد باید او را از بزرگ‌ترین پیشگامان ویلیام هاروی دانست. او در سال ۶۸۷ هجری درگذشت.