پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص بیابان‌زدایی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص بیابان‌زدایی

«بیابان» در کنار کوه، دشت، دریا و جنگل به‌عنوان یکی از مظاهر قدرت خداوند در «انا خلقنا الارض سته الایام» است .

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۹
خاصیت اجرای طرح‌های مربوط به بیابان‌زدایی در وهله اول جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه بیابان‌نشینان و با توجه به بیابانی و نیمه‌بیابانی بودن بسیاری از نقاط مرزی کشور، به‌خصوص در شرق، جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان است که این هدف مهم و استراتژیک در کنار خویش تغییر اکوسیستم را به دنبال دارد.

بسم الله الرحمن الرحیم

اگرچه «بیابان» در کنار کوه، دشت، دریا و جنگل به‌عنوان یکی از مظاهر قدرت خداوند در «انا خلقنا الارض سته الایام» است و در کنار خویش «کویر» را به‌عنوان جلوه‌ای از برنامه‌های الهی در آفرینش دارد، اما آیه «انا جعلنا الارض ذلولا فمشوا فی مناکبها» تابلوی روشنی از وظایف انسان‌ها برای جلوگیری از پیشروی کویر و زدودن بیابان‌ها به منظور استفاده بهینه از زمین است.

انقلاب اسلامی که از نظر محتوا براساس مکتب انسان‌ساز اهل بیت(ع) بنا شده است، پس از فراغت از توطئه‌های شوم آغاز پیروزی، به‌ویژه پس از جنگ تحمیلی 8 ساله در کنار توجه به زیرساخت‌های همه‌جانبه، بیابان‌زدایی را یکی از برنامه‌های خویش در امور طبیعت قرار داد و در این راستا با تدوین و اجرای طرح‌های متعدد در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری، با ذخیره‌سازی آب در سفره‌های سطحی و زیرسطحی، اولاً از پیشروی کویر و بیابان جلوگیری کرد و ثانیاً با کشت درختان متناسب با آب و هوای هر منطقه، فضایی سبز در دل بیابان‌ها و کوهسارها ایجاد کرد.

برخلاف دیگر برنامه‌ها که معمولاً اسلام و ایران از پس یا همراه قافله علم و تکنولوژی حرکت می‌کنند، ایران اسلامی در این زمینه از پیش‌قراولان جهانی است و مسئولان مربوطه در سطح جهان و در کشورهای مختلف به دفعات از طرح‌های قابل اجرا در ایران بازدید و از آن برای اجرا در دیگر نقاط جهان نمونه‌برداری کردند.

خاصیت اجرای طرح‌های مربوط به بیابان‌زدایی در وهله اول جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه بیابان‌نشینان و با توجه به بیابانی و نیمه‌بیابانی بودن بسیاری از نقاط مرزی کشور، به‌خصوص در شرق، جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان است که این هدف مهم و استراتژیک در کنار خویش تغییر اکوسیستم را به دنبال دارد.

تغییراتی که در ایران دچار کم‌آبی و بعضاً خشکسالی، یکی از ضرورت‌های زندگی طبیعی و توجه به کشاورزی و دامداری به عنوان دو قطب مهم اقتصاد در اجتماع بشری است.

امیدوارم مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی که تلفیقی از دو وزارتخانه بسیار مؤثر کشاورزی و به‌ویژه جهاد سازندگی به‌عنوان حلاّل مشکلات مختلف بود، با تداوم و گسترش طرح‌های بیابان‌زدایی، از پیشروی قهرآمیز کویر جلوگیری نمایند و نگذارند جغرافیای ایران عزیز در طبیعت، بیش از این دست‌‌خوش تغییرات آب و هوایی شود.

نامگذاری یک روز در تقویم به‌عنوان «بیابان‌زدایی» نشان از اهمیت این موضوع نزد تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران دارد و امیدوارم با توجه جدّی مسئولان اجرایی که پس از اصلاح سیاست‌های اصل 44، بخش خصوصی را به‌عنوان موتور محرکه در کنار خویش دارند، به این مهم توجه نمایند که افزایش تولیدات و اشتغال‌آفرینی، بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین دستاورد و جلوگیری از زاغه‌نشینی در حلبی‌آبادهای حاشیه شهرها از دیگر نتایج این‌گونه طرح‌هاست که می‌تواند هم منطقه‌ای و هم ملی باشد.

 

اکبر هاشمی‌ رفسنجانی

رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری

رئیس ‌مجمع تشخیص‌ مصلحت ‌نظام

***********************************************

* به مناسبت: 27 خرداد، روز جهانی بیابان‌زدایی