پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به یازدهمین همایش بین‌المللی پزشکی جغرافیایی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به یازدهمین همایش بین‌المللی پزشکی جغرافیایی

  • تهران
  • شنبه ۹ آبان ۱۳۷۷
تاریخ: شنبه، 9 آبان 1377 هجری شمسی 10 رجب 1419 هجری قمری 31 اکتبر 1998 میلادی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تأکید بر نقش تندرستی در سعادت بشر و اهمیت نجات جان انسان‌ها، از آموزش‌های اساسی دین مبین اسلام است.

تأمین خدمات بهداشتی و درمانی و تقدم بهداشت بر درمان، از سیاست‌های کلی و اساسی جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه سرمایه‌گذاری برای سلامت و بهداشت روانی، جسمی و اجتماعی جامعه، علاوه بر آثار مثبت انسانی آن، منجر به بهره‌برداری مضاعف در بخش‌های مختلف توسعه می‌شود.

رشد سریع علوم پزشکی در جهان امروز، محققان و دانشمندان این علم را بر آن می‌دارد تا با تبادل اطلاعات و انجام بحث‌های کارشناسانه و کاربردی، زمینه بهره‌گیری مناسب همه مراکز درمانی و جوامع بشری را از این دستاوردهای عظیم فراهم آورد.

جهان شاهد روی آوردن دوباره بشر به مراقبت‌های سرپائی است. دستاوردهای جدید در علوم پزشکی به بازنگری جدی در شیوه درمان از طریق بستری شدن بیماران انجامیده است. به نحوی که امروز حجم عمده‌ای از عملیات تشخیصی، درمانی و توانبخشی به صورت سرپایی و با مشارکت خانواده‌ها صورت می‌گیرد و بسیاری از کشورها با به کارگیری این سیاست به کاهش چشمگیر تخت‌های بیمارستانی خود دست زده‌اند. این بازنگری راه خود را به آموزش پزشکی نیز گشوده است و درمانگاه‌های سرپایی نقش روز افزونی در آموزش پزشکی نیز گشوده است و درمانگاه‌های سرپایی نقش روز افزونی در آموزش پزشکان یافته‌اند. این شیوه طبابت علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان با روح و جان آدمی سازگاری بیشتری دارد و سلامت جامعه را پیش از گذشته می‌تواند حفظ نماید و ارتقاء بخشد.

همچنین براساس بررسی‌های به عمل آمده، نیاز جامعه به دریافت خدمات سرپایی حدود 5 برابر نیاز به بستری شدن می‌باشد که این خود لزوم توجه جدی به گسترش بخش درمان سرپایی را بیش از پیش آشکار می‌نماید.

برگزاری گردهمایی‌های علمی، فرصتی مناسب است که در آن آخرین دستاوردهای علوم روز مورد توجه و مداقه اندیشمندان اهل فن قرار گیرد و با بررسی مشکلات، طرح‌های کاربردی برای حل مسائلی که جوامع انسانی با آن مواجه است، به دست‌اندرکاران امور اجرایی ارائه شود.

هر چند که نگاه جداگانه به عرصه‌های بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش از دست دادن فرصت‌ها و ضایع کردن امکانات است. اما در این میان نباید وظیفه اصلی دانشگاه‌ها را که تولید دانش نو و هدایت مراکز اجرایی در جهت حل مشکلات کشور است، به فراموشی سپرد.

دانشگاه‌ها نباید دچار روزمرگی شوند و از وظیفه اصلی خود که پژوهش است، باز بمانند. البته برای دستیابی به این هدف راهبردی، شرایط و امکانات بیشتری می‌بایست فراهم نمود که پژوهشگران بتوانند با برخورداری از رفاه نسبی به انجام وظیفه بپردازند. این مهم می‌بایست در آستانه تدوین سومین برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران مدنظر برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز با برخورداری از پیشینه‌ای موفق و سابقه‌ای درخشان از پیشگامان پژوهش‌های علوم پزشکی در کشور است و امروز برگزاری یازدهمین همایش بین‌المللی پزشکی جغرافیایی در این دانشگاه را که به بررسی یکی از مسائل مهم کشور، یعنی طب سرپایی می‌پردازد، برای توسعه این علم مغتنم شمرده و برای تمام دست‌اندرکاران این همایش و شما میهمانان محترم داخلی و خارجی در پیشبرد اهداف انسانی که مدنظر دارید، آرزوی موفقیت می‌کنم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام