پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به یادواره شهدای ارسباران

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به یادواره شهدای ارسباران

  • سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۷۸

بسم الله الرحمن الرحیم

وصف دلاوری‌ها و پایمردی‌های دلیر مردان و حماسه‌سازان نیروهای مسلح و بسیج مردمی در طی 8 سال جنگ تحمیل شده توسط استکبار جهانی، علیه ملتی فرهیخته که تنها جرمش احیای اسلام واقعی، استقلال خواهی و نرفتن زیر بار زر و زور دنیاپرستان بود، با هیچ زبان و بیانی قابل شرح و توصیف نیست.

هویت مکتبی تجربه دفاع مقدس که مظهر آرمان‌های اسلامی و انقلابی ماست، ظرفیتی عظیم برای تأمین نیازهای امروز و فردای ما دارد. بازنگری در ساختار این حماسه شگرف و ارزیابی ابعاد گوناگون آن، بویژه تجلیل از نقش ارزشمند خالقان این حماسه تاریخی، یعنی شهدای والامقام، اقدام ارزشمندی در دستیابی به الگوی بهینه دفاعی، غنای فرهنگ والای شهادت و تشدید توسعه ملّی خواهد بود.

ثبت و ضبط عناصر و اجزا فرهنگ دفاع مقدس به منظور ساماندهی تجارب مفید گذشته، ضرورت مبرمی است که انتقال فرهنگ مقاومت و ایثار را به کالبد تاریخ امروز و فردای ما میسر خواهد کرد.

غافل نشوید و همچون گذشته به عنوان بازوی پرتوان اسلام و انقلاب و ولایت، یاور اسلام و انقلاب باشید تا دشمن کینه‌توز جرأت نفوذ و حضور در صف‌های فشرده مردم و شما بسیجیان عزیز را نیابد و انسجام شما ترفندهای پلید و خیانت‌بار آنان را خنثی کند.

برگزاری نخستین یادواره 1200 شهید عزیز منطقه ارسباران[1] و تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس، فرصت مناسبی است تا با الگو گرفتن از راه روشن هدایتگر شهیدان و ایثارگران و صبر و استقامت خانواده معظم آنان، با حفظ آمادگی و هوشیاری انقلابی، برای تأمین منافع و تحکیم امنیت ملّی و همچنین حضور فعال در عرصه‌های معنوی، فرهنگی و اجتماعی کوشا باشید.

شهیدان با دست شستن از جان و هستی خویش، مسیر فرش تا عرش را پیمودند و فرهنگ شهادت و دفاع از استقلال و هویت ملی را غنی‌تر و استواتر ساختند.

برای همه دست‌اندرکاران و تلاشگرانی که در برپایی این مراسم ارزشمند زحمت کشیده‌اند، توفیق الهی آرزومندم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

[1] ارسباران همان «۱۸ محال» معروف که در تقسیمات کشوری ابتدا شامل شهرستان اهر می‌شد و امروز شامل شهرستان‌های اهر، و رزقان، کلیبر، خداآفرین و هریس و بخش‌هایی از شهرستان‌های جلفا، مشکین شهر، پارس‌آباد و گرمی می‌شود. نام این منطقه در کتابنزهه‌القلوب نوشته حمدالله مستوفی قزوینی و کتاب صورالاقالیم یا هفت کشور نوشته ابواسحاق اصطخری بشکل قره‌داغ یا قراجه‌داغ آمده است. ارسباران عنوان جدیدی است که متعاقب سیاست‌های مرکز گرایانه و آسیمالسیون فرهنگی زمان رضا شاه ساخته شد. بررسی مدارک در اداره ثبت اسناد کلیبر نشان می‌دهد که حداقل تا سال ۱۳۱۰ کلمه ارسباران استفاده نمی‌شده است. گفته شده قره داغ وصفی است که همسایگان شرقی منطقه (اهالی اردبیل) ساخته و پرداخته کرده و به یادگارگذاشته‌اند، بااین توضیح که «قره» در لسان ترکی دلالت برانبوهی وکثرت و در هم تنیدگی می‌کند. مردم قره داغ در طی جنگهای ایران و روس نقش اساسی داشتند و بخش اعظم تدارکات و افراد قشون ایران از این نواحی تأمین می‌شده است.