پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به کنگره خانواده و مشکلات جنسی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به کنگره خانواده و مشکلات جنسی

  • تهران
  • چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم

برای جامعه اسلامی که دین الهی آن در تمامی ابعاد زندگی برنامه‌های منطبق بر گوهر خرد انسانی دارد و در پی شکوفایی استعدادهای آدمی است، منطقی به نظر می‌رسد که در زمینه نیازهای طبیعی انسان که نشأت گرفته از جوهره خاکی و فطرت الهی انسان است، برنامه‌های مدوّن مترقّی ارائه نماید. باید در دنیای معاصر که بازار کفر و نفس‌پرستی، کالاهایی پر رونق دارد و رب‌النوع‌های پوشالی غرب از این سوق مکاره جهت تحمیق نفوس و بردگی انسان‌ها استفاده اهریمنی می‌برند، واقعیت‌های اصیل اسلامی را برای مردم، به خصوص جوانان بازگو نماییم. مبادا که براثر غفلت - به هر دلیل- در نابهنجاری‌های فرهنگی اجتماعی گرفتار آییم که نجات از آن غامض‌تر از پیشگیری مدبرانه است.(1)

خرسندم که می‌بینم گروهی از متخصصان دانشمند و علمای علوم دینی و اجتماعی، کنگره‌ای تحت عنوان خانواده و مشکلات جنسی برپا نموده‌اند و با نیتی مقدس و خیرخواهانه، برآنند تا اهل فکر و صلاح را به اهمیت غیرقابل کتمان این موضوع در جامعه آگاه سازند. می‌دانیم که دشمنان اسلام و انقلاب با تمامی امکانات خود کارزار فرهنگی گسترده‌ای را علیه انقلاب اسلامی ایران تدارک دیده‌اند. یکی از مصادیق قابل رؤیت این پدیده شوم رواج اباحه‌گری، بی‌بند و باری با بهره‌گیری از نیازهای طبیعی جوانان و آلوده نمودن جامعه با فرهنگ مبتذل غربی است که در این میان با ترویج فرهنگ برهنگی، خشونت و اعتیاد، ارزش‌های اسلامی انسانی ما را نشانه رفته‌اند. مسخ هویت فرهنگی از آن دردهای لاعلاجی است که اگر عارض ملتی شود، تبعات منفی آن روح ملی را مخدوش می‌نماید. توصیه عمیق و جدّی اینجانب به عنوان کارشناس اسلام و با تجربه طولانی مشاهده تحولات اجتماعی از جایگاه مسئولیت، این است که با زبان علمی و شرعی، نظر اسلام عزیز را در مورد تشکیل خانواده سالم، تداوم آن و حفظ شئونات اسلامی و راههای حفاظت و حراست عقلایی از آن باز شکافی نمایید. انتقال آموزه‌های صحیح ارتباطات عاطفی، در تحکیم بنیان خانواده بسیار مهم و مؤثر است. باید از عادات و تعصب‌های غیرمنطبق با تعالیم مترقی اسلام دوری گزینیم و با افراط و تفریط و برخوردهای سلیقه‌ای و مقطعی و تک بعدی به سراغ حل مشکلات جامعه نرویم و بدانیم عدم ارائه راهکارهای مناسب و متناسب با مخاطبان مختلف از سوی متخصصان پزشکی و روانشناسی و کارشناسان دینی، جامعه را به سوی استفاده غیرمجاز و غیراصولی رهنمون می‌سازد. باید وجود موانع بر سر راه آموزش مسائل مورد نیاز جامعه، بالاخص برای جوانان برومند را با مراعات عفت و اخلاق و شجاعت و قاطعیت و ادبیات مناسب- البته در چارچوب شرع اسلام - مرتفع سازیم.

جا دارد که مراکز علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه و نهادهای سیاست‌گذاری همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی با درک درست از اوضاع اجتماعی و آینده این مرز و بوم، اهتمام ویژه‌ای به نیازهای طبیعی بصورت ضابطه‌مند و منطبق با ارزش‌های اخلاقی و اجتماع داشته باشند.

معتقدم تبیین خط مشی‌های لازم و منطبق با معارف اسلامی متعلق به کانون خانواده و جامعه، از طریق شناسایی عوامل آسیب‌رسان به سلامت اجتماع، بسیار مؤثر خواهد بود. از راهکارهای اساسی آن می‌توان به ایجاد رشته‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف و تشکیل دبیرخانه ثابت جهت برگزاری نشست‌های سالانه اشاره داشت.

جامعه اسلامی ما بدلایل متعدد و متفاوت تاکنون رویکردی عالمانه به این موضوع نداشته است. لازم است با راه‌اندازی مراکز تخصصی مشاوره و درمان اختلالات و نابسامانی‌ها، تحت نظارت ارگان‏های ذیربط به این مهم اهتمام شایسته داشته باشند و از ارزیابی و کنترل دائم این مراکز غفلت نورزند. انتظار می‌رود که در یک برنامه‌ریزی دقیق، با دوری از لجام گسیختگی‌های فرهنگ غربی و توجه عالمانه به حوائج طبیعی روانی و جسمانی انسان، مسیر متعالی تکاملی روحانی‌اش را هموار سازیم و نباید در اجرای احکام اسلامی از خداوند و رسول گرامی‌اش(ص) سبقت بگیریم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

**************************************************************

1-   دومین کنگره سراسری خانواده و مشکلات جنسی در تاریخ ۲ آذر ۱۳۸۴ تا ۳ آذر ۱۳۸۴ توسط دانشگاه شاهد در شهر تهران برگزار گردید.185 مقاله این کنگره در کتابی با عنوان «مجموعه مقالات کنگره سراسری خانواده و مشکلات جنسی» منتشر شده است.