پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به چهارمین همایش تبیین اندیشه‌های حضرت امام (ره)

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به چهارمین همایش تبیین اندیشه‌های حضرت امام (ره)

قرائت کننده: دکتر عباسپور، مشاور امور فنی رئیس‌جمهوری

  • یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۷۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم

تبیین اندیشه‌های سیاسی حضرت امام راحل (ره) همزمان با گرامیداشت میلاد حضرت امام محمدباقر (ع) مفهوم خاصی به این کنفرانس داده است. دوران امامت پنجمین ستاره تابناک ولایت، سرآغاز دوران توسعه و شکوفایی علوم و معارف اسلامی به شمار می‌رود و گنجینه غنی اسلام به گوهرهای تابناکی که در محضر درس و بحث ایشان پرورده شده، مزین گشته است.

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در دورانی پا به عرصه حیات گذاشت که جامعه بشری در تضاد و تعارض بین فطرت الهی خود با تحولات مادی‌گرایانه دنیا، به دنبال راه چاره‌ای اساسی برای رفع آن بود. اندیشه‌های این حکیم فرزانه در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که الهام گرفته از منبع غنی اسلام بود، دل‌ها را متوجه خود کرد و آغازگر دوره‌ای پرشکوه و با عظمت شد.

پیام حیات بخش حضرت امام خمینی (ره) بر این معنای عمیق استوار شده بود که اسلام می‌تواند تمدنی قوی و بالنده و فراگیر بنا نهد. تمدن اسلامی مورد نظر ایشان این شعار را به جهانیان عرضه کرد که بعد الهی و مادی انسان نه تنها در تعارض با یکدیگر نیستند، بلکه در پرتو تعالیم الهی می‌توانند در هیأتی واحد سامان یابند و به تکامل برسند.

دولت جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کند که در طول سال‌های خدمتگزاری خود با ادامه راه آن احیاگر تمدن اسلامی و بهره‌مندی از راهنمایی‌های مقام معظم رهبری، نمونه‌ای موفق از نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اسلام را به جهانیان عرضه کند و راه را برای احیای تمدن اسلامی هموار نماید. این نظام به‌عنوان هسته محوری تمدن اسلامی علاوه بر آنکه مبتنی بر اندیشه‌های الهی است و برای جهانیان سخنی دلپذیر و شنیدنی دارد، از لحاظ عملی نیز آئینه تمام نمایی از موفقیت‌های عظیم اسلام ناب است.

جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم فتنه انگیزی‌ها و توطئه‌های استکبار جهانی و در شرایطی که بار سنگین خسارت‌ها و ویرانی‌های سال‌های دفاع مقدس را به دوش می‌کشید، توانست در دوران سازندگی، کشور را به درجه بالایی از توانمندی و استحکام برساند و با بی‌اثر کردن دسیسه‌ها و دشمنی‌ها پایه‌های تمدن جدید اسلامی را محکم‌تر کند.

موفقیت دست اندرکاران و شرکت کنندگان در همایش تمدن اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) را از خداوند متعال خواهانم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران