پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به چهارمین جشنواره سراسری و دومین جشنواره بین¬المللی سینمای جوان

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به چهارمین جشنواره سراسری و دومین جشنواره بین¬المللی سینمای جوان

در سال های 1360 تا 1363 جشنواره های فیلم کوتاه با عنوان «بخش 8 و 16 میلی متری» در جشنواره فجر برگزار گردید .از سال 1365 با پاگرفتن «انجمن سینمای جوانان ایران» به طور رسمی این جشنواره توسط انجمن برگزار شد که نام آن به جشنواره «سینمای جوان» تغییر یافت.(در دو زیرمجموعه فیلم وعکس)ششمین جشنواره سینمای جوان در فروردین ماه 1367 در دو بخش فیلم و عکس برگزار شد و بالاخره در سال 1375 همزمان با سیزدهمین جشنواره سراسری سینمای جوان، جشنواره عنوان بین¬المللی را نیز از آن خود کرد.

  • شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۷۶
قرائت کننده: مهندس میرسلیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

هم کناری هنر و جوانی، هم کناری زیبایی و زیبانگری در کرانه آبی و زلال بهاری، مضراب خوش آهنگ دیگر شدن طبیعت خداوندی است.

همجواری جوانی و  پرده جادویی و آسمان فیروزه­ای و بهاری این بوم و برکهن و گرانسنگ، حسن الغزل پاک خلقت خداوندگاری در بهار شیدایی و دیگرگونی است.

شادابی، طراوت و برنایی جوان در امتزاج با اندیشه ژرف و مانای توحیدی، بنیان حرکتی را می­گذارد تمدن ساز و برهیمنه دوران ساز و شگرف، شهاب ثاقبی که در شب دیجور و سردجهان معاصر، آذرخش ایمان می­آفریند و آگاهی هنرجوی جوان به مقتضای فضای جوانی که دنیای پاکی و آرمانخواهی است، دنیای استعلا و استیلای فرشته سیرتی و ناب نگری برگژ صورتی و کژتابی باید که طایر اندیشه را در فضای لاهوتی و مینائی معرفت و فرهنگ اسلامی به پرواز درآورد تا سرشانه­های نورس اندیشه خود را در معرض تابش انوار تابناک تفکر توحیدی و اسلام ناب قرار دهد تا جان گیرد و ریشه در زمین خودی و شاخه در آسمان خدائی پیدا نماید.

اندیشه­ای که پویا و دگرگونی مستمر را خلق کرده و به دلیل این نوجوئی در مسیر جستجو و واکاوی مستمر به کشف و شهودی مدام می­رسد که به تدریج زبان تصویر را نیز غنی و ماندگار خواهد ساخت. در این صورت است که می­توان اطمینان داشت دنیای تصویر شده از دریچه دوربین سینماگر جوان، حیاتی چنان منحصر به فرد پیدا نماید که تا ابد این دنیای مصوّر متعلق به او ماند. چرا که از ظاهر اشیاء قادر به کشف و درک باطن معنای آنها گردیده است.

هنرجوی جوان با دستیابی به این حوزه ناب معرفتی، به مؤلفی پرقدرت و پرتوان تبدیل خواهد گردید که قادر به آفرینش­های جاندار و خلّاق هنری خواهد بود. وجود استعداد و خلّاقیت در فرد وقتی که از طریق آموزش صحیح و نیز ارتقاء توانمندی در حوزه­های دانش، بینش و نگرش همراه شود، مسیر خود را در جهت تکامل و بالندگی روزافزون طی خواهد نمود.

هنرجوی سینمای جوان، توانمند و آزاداندیش، با توجه به صلاحیت­های حرفه­ای و بساطت تفکر، گام به وادی سینمای حرفه­ای نهاده و آن را دارای بضاعتی در خور و در شأن خواهد ساخت تا بتواند سنن و آداب دینی و آئینی را پاس دارد.

هنگامی که نسل جوان و شکوفای انقلاب اسلامی به فرهنگ تصویری خودی تجهیز شود و آموزش منظم و پیوسته آن را دید، دیگر انواع فن­آوری پیشرفته تصویری به جای نگرانی و دل مشغولی، به ما الهام و انگیزه برای پیشرفت در این زمینه را خواهد بخشید و این نسل نیز به آفرینشگرانی لایق و کارآمد تبدیل خواهد شد و پیش لشگریان مدنیت اسلامی در جهان مبادله تصاویر خواهند بود.

شما جوانان باید پرچمداران حرکتی باشید عظیم و بالنده، که در دنیای خسته از نیست­انگاری و فرسایش روح انسان در چالش و تقابل با سوداگری­های سوگمندانه گرفتار آمده­اند. دریچه­ای بگشایید بی نهایت وسیع و فراخ رو به سوی آسمان پاکی و معنا. وضعی که در آن، خداباوران باید که بنیاد سروری و مکنت فرهنگ انسان ساز اسلام رادر این زمین و زمانه در ام القرای عشق ایران اسلامی شاهد باشند.

صمیمانه، دستان سازنده و پرتوان شما را به مهر می­فشاریم و به مدیران و مسئولان سینمای جوان کشور استمرار و ارتقاء این تلاش مقدس را توصیه می­کنیم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران