پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به همایش تهاجم فرهنگی، رسالت دانشگاه

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به همایش تهاجم فرهنگی، رسالت دانشگاه

  • دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۷۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری بزرگ پرچمدار مبارزه با شرک و طاغوت حضرت امام خمینی (ره) و با حضور وسیع مردم مسلمان و انقلابی ایران در صحنه، نور امیدی در دل مسلمانان و مظلومان ستمدیده‌ای که سالیان متمادی جهت رهایی از سلطه بیگانگان به مبارزه پرداخته بودند، ایجاد کرد.

این پیروزی به تشدید عمومی مبارزه‌های اسلام گرایانه انجامید و منجر به خیزش و بیداری جهان اسلام در مقابل استکبار جهانی گردید.

سلطه گران و در رأس آنان آمریکای مستکبر، راه‌های گوناگونی را برای خاموش کردن کانون این مبارزات، یعنی ایران انقلابی بکار گرفتند.

جوانه‌های بالندگی تمدن شکوهمند اسلامی در ایران پس از انقلاب و بسته شدن همه راه‌های مقابله نظامی، سیاسی و اقتصادی، دشمنان زخم خوردة آرمان‌های الهی و ارزش‌های متعالی اسلام را بر آن داشت که مبارزه خود را از طریق تهاجم به فرهنگ اسلامی، تقویت نمایند.

گسترش مظاهر بیگانه در جوامع، ترویج لاابالی‌گری و بی‌بند وباری، ایجاد تردید و یأس و نا امیدی و تضعیف اعتقادات مذهبی و جایگزینی اندیشه‌های غیردینی در جامعه، به ویژه جوانان، به این منظور انجام گرفته و می‌گیرد.

هدف این تهاجم جدا کردن مردم از فرهنگ اصیل خود و بیگانه نمودن انسان‌های مؤثر و عناصر فعال جامعه به خصوص جوانان از اصول مقدس و مبانی ارزشمندی است که امکان استقلال و بالندگی را فراهم می‌کند.

و در این راستا «اصل ولایت» که نقطه ثقل وحدت و مرکز تجمع عشق و ارادت مسلمانان خالص است و زمام امور را حول محوری الهی با اتکاء به پشتوانه مردمی فراهم می‌کند، سخت مورد تعرض قرار گرفته است.

برعهده مراکز تولید فرهنگ اندیشه است که برای مقابله با ایجاد گسترده این هجوم فکری و فرهنگی، بسیج شوند و جهت روشن کردن اذهان عمومی، به خصوص جوانان عزیز به میدان بیایند.

نقش دانشگاهیان که در حقیقت متولیان و حافظان فرهنگ غنی ملی و تاریخی این مرزو بوم کهن به حساب می‌آیند، در این عرصة خطیر و حیاتی بر کسی پوشیده نیست. همین نقش ارزنده اقتضا می‌کند تا این خیل عظیم با حساسیت دو چندان، موضوع، سابقه، شیوه‌ها و بسترهای فرهنگی را مورد مطالعه عمیق و بررسی دقیق و نقد منصفانه قرار دهند و علاوه بر آشناتر کردن نسل جوان با احکام مترقی و بی‌پیرایه و ناب اسلام، آنان را از گزند کیدهای شیطانی استکبار و انحرافات اعتقادی و اخلاقی مصون دارند.

امید است این همایش بتواند با طرح مباحث اساسی در راه روشنگری و آگاهی بخشی دانشجویان و نسل جوان، وظیفة خویش را به خوبی انجام دهد و راه را برای مباحث عمیق و تحقیقات دقیق هموار نمایند.

در پایان از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و مدیریت دانشگاه اصفهان و همه افرادی که در برگزاری این نشست سهیم بوده‌اند، تشکر می‌نمایم و برای همة شرکت‌کنندگان در این همایش موفقیت و سربلندی آرزومندم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام