پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به همایش بزرگداشت شهدای دارخوین

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به همایش بزرگداشت شهدای دارخوین

  • سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۷۶
تاریخ: چهارشنبه، 9 اردیبهشت 77 هجری شمسی 2 محرم 1419 هجری قمری 29 آوریل 1998 میلادی

بسم الله الرحمن الرحیم

هشت سال دفاع مقدس و شرافتمندانه ملت ایران گنجینه‌ای ارزشمند از رشادت، اخلاص و ایثار و تجربه برای نسل حاضر و آینده است.

هویت مکتبی این تجربه که مظهر آرمان‌های اسلامی و انقلابی ماست، دارای ظرفیتی عظیم برای تأمین نیازهای معنوی امروز و فردای ماست.

ما در این نبرد بی‌امان آموختیم که جز به سرمایه‌های خودی و امدادهای الهی به هیچ نیرویی نمی‌توان دل بست.

جلوه‌های ایثارگرانه این مقطع بی‌نظیر در تاریخ ایران، در نوع خود عظیم، اعجاب‌انگیز، آموزنده و مبارک است و زبان و قلم را یارای وصف حقیقی و عمق این همه عظمت نیست.

از جمله این صحنه‌های پرشور و فداکارانه، حماسه جاوید دارخوین است. دارخوین واژه‌ای شناخته شده در فرهنگ ملت غیور ایران و در قاموس شهادت‌طلبی جوانان دلیر و رزمنده این مرز و بوم است.

عملیات دارخوین با اینکه در مقایسه با عملیات وسیع پس از آن وسیع و طولانی نبود، اما ویژگی ارزشمند آن در این است که نقطه پایان یک دوره رکود و پیشگیری و نقطه آغاز حرکت و پیروزی‌های عظیم و حماسی نیروهای جهادگر اسلامیمان در تاریخ دفاع مقدس‌مان است.

صحنه‌های شورانگیز و پرحادثه این عملیات دوران حماسی دفاع مقدس چنان جلوه‌ای داشت که اگر کسی خود به طور مستقیم در جریان آنها نبوده باشد هرگز نمی‌تواند به ظرایف و نقاط عمیق و حیرت‌انگیز آن وقوف یابد.

ابتکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حفر کانالی به طور دو کیلومتر با عمق یک متر و هشتاد سانتی‌متر در دل تاریک شب، حضور روحیه‌بخش شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی در میان رزمندگان، امدادهای غیبی، ابتکار عمل رزمندگان و پیروزی‌های چشمگیر از جمله جلوه‌های زیبا و با شکوه این عملیات در زمان خود است.

بازنگری در ساختار حماسه شگرف دوران دفاع مقدس و ارزیابی ابعاد گوناگون آن، اقدام ارزشمندی در دستیابی به الگوی بهینه دفاعی، غنای فرهنگ و تشدید توسعه ملی و انتقال فرهنگ مقاومت و ایثار به کالبد تاریخ امروز و فردای ما خواهد بود.

اینجانب با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری اولین یادواره عملیات دارخوین، برای شما آرزوی توفیق و خدمتگزاری بیشتر به آرمان‌های مقدس و والای نظام اسلامی و پیمودن راه امام راحل تحت رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را دارم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام