پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی

  • تهران
  • پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم

پیروزی غرورآفرین، نشاط‌انگیز و همراه با مراتب بالای اخلاقی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران بر بحرین و راهیابی مقتدرانه آن به جام جهانی(1) را به شما مردم متمدن و با فرهنگ تبریک می‌گویم و به عنوان یک ایرانی از این پیروزی احساس سربلندی می‌کنم.

لازم می‌دانم که مراتب تشکر و قدردانی خود را به اعضای تیم ملی فوتبال و دست‌اندرکاران اعلام دارم که باعث اعتلای نام ایران در جهان شدند.

امیدوارم در مسابقات جام جهانی هم در دو بُعد اخلاقی و ورزشی باعث سربلندی نام ایران و ایرانیان شوند.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

*****************************************************************

1- 

دیدار حساس تیم‌های ملی فوتبال ایران و بحرین از مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان در منطقه آسیا روز چهارشنبه در گروه دوم برگزار شد.

در این دیدار سرنوشت‌ساز که در حضور آقای خاتمی رئیس جمهور برگزار شد، تیم ملی فوتبال کشورمان با نتیجه یک بر صفر مقابل بحرین به برتری رسید و به طور مستقیم به جام جهانی 2006 آلمان صعود کرد. تیم ملی کشورمان در چارچوب رقابتهای مقدماتی جام جهانی آلمان، بعد از ژاپن، دومین تیم است که جواز ورود به این بازی‌ها را بدست آورد.

تیم ملی فوتبال ایران که در چهار بازی قبلی خود به سه برد و یک تساوی رسیده بود، به جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ راه یافت که با عنوان رسمی« جام جهانی فیفا ۲۰۰۶ آلمان» مسابقاتی است که بین ۹ ژوئن تا ۹ ژولای ۲۰۰۶ به میزبانی آلمان برگزارشد و در پایان با قهرمانی تیم ملی فوتبال ایتالیا خاتمه یافت. در دیدار پایانی لاجوردی‌پوشان ایتالیا موفق شدند در ضربات پنالتی تیم ملی فوتبال فرانسه را شکست دهند. ۳۲ تیم در این مسابقات شرکت داشتند. این دوره هجدهمین دوره جام جهانی فوتبال بود. در ژوئن ۲۰۰۰ آلمان با برتری بر تقاضاهای آفریقای جنوبی (که میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ بود)، انگلستان، برزیل و مراکش حق میزبانی این بازی‌ها را کسب کرد.

تیم ملی فوتبال ایران در این جام با یک تساوی برابر آنگولا و دو شکست مقابل مکزیک و پرتغال از راهیابی به دور دوم باز ماند.رکورد گلهای تیم ملی کشورمان در جام 2006 دو گل زده در برابر شش گل خورده بود.

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی کروات تیم ملی، بلافاصله پس از پایان جام جهانی از مربیگری ایران برکنار شد و جایش را به امیر قلعه نویی داد.