پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت سمینار هیات های بازسازی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت سمینار هیات های بازسازی

  • یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۶۲

مخاطب: اعضای هیأتهای بازسازی نیروی انسانی

 مناسبت: برگزاری سمینار هیأت‏های بازسازی

 تاریخ: 8 خرداد 1362

    پیام به مناسبت برگزاری سمینار هیأت‏های بازسازی

 بسم الله الرحمن الرحیم، شما برادران اعضای هیأتهای بازسازی نیروی انسانی که امروز از تمام شهرهای کشور در این مکان گرد آمده‏اید، مسئولیت سنگین و خطیری را عهده‏دار هستید که از یک طرف سلامت دستگاه اداری ما با آن ارتباط دارد و از طرف دیگر حیثیت، حقوق و سرنوشت بیش از یک میلیون نفر از کارمندان دولت با آن سروکار پیدا می‏کند.

 اهمیت این مسئولیت سنگین و به خصوص ارتباط نزدیک و مستقیمی که این مسئولیت با پیام هشت ماده‏ای امام عزیزمان دارد، مرا بر آن داشت تا توجه شما را به نکاتی چند معطوف دارم:

 جمهوری اسلامی ضمن اعتقاد به پاکسازی کامل ادارات از وجود عناصر ناصالح، هرگز نمی‏تواند و نمی‏خواهد از شیوه‏های غیرانسانی که در برخی مکتبها و انقلابها بکار گرفته شده است، استفاده کند. هیچ گاه به خاطر مصالح جامعه، نمی‏تواند اجازه دهد حیثیت و حقوق افراد پایمال شود، هر چند رعایت این اصل اسلامی و انسانی اجرای بازسازی را مشکل‏تر و کندتر کند.

 در جمهوری اسلامی، همه معیارها و ضوابط، معیار و ضوابط اسلامی است و خارج از آن هر عملی و هر اقدامی نادرست و غیرقابل قبول خواهد بود؛ باید تلاش کنیم اجرای قانون منطبق با روح فرمان امام باشد، تا هیچ کارمندی بدون دلیل امنیت شغلی و حیثیت انسانی خود را در معرض تهدید نبیند و بر دستگاه اداری ما چون سایر بخشهای جامعه، اعتماد، امنیت شغلی و عدالت اجتماعی حاکم باشد.

 نکته دوم در اجرای فرمان امام، ملاک قرار گرفتن وضع فعلی افراد، ضمن رعایت قانون است. کنکاش در زندگی گذشته اشخاص برای پیدا کردن یک خطا یا لغزش و استفاده از آن برای بی‏اعتبار کردن او، با اخلاق اسلامی و قانون بازسازی و مفاد فرمان امام مغایرت دارد.

 انقلاب همه جامعه ما را متحول کرده است و بسیاری از افراد خاطی و بی‏توجه دیروز، امروز خدمتگزار و سرباز فداکار انقلاب اسلامی می‏باشند.

 بی‏توجهی به‏وضع رفتار آنها در این مرحله و تکیه تنها بر گذشته آنها با روح رأفت اسلامی و معیارهای انقلاب اسلامی ما سازگار نیست و نباید گذشته قبل از انقلاب یک فرد را بریده و جدا از زندگی بعد از انقلاب او زیر ذره‏بین قضاوت قرار داد.

 سومین نکته‏ای که برادران هیأتهای بازسازی بایستی به آن توجه داشته باشند، وجود نفوذ افراد وابسته به سازمانهای جاسوسی و گروهکها در نظام اداری ما است. آنهائی که به هر طریق در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستاده‏اند و برای براندازی این نظام الهی با افراد و یا گروهکهای منحرف همکاری می‏کنند، نمی‏توانند و نباید جائی در دستگاه اداری جمهوری اسلامی داشته باشند. بازسازی نیروی انسانی لازم است با این عناصر خود فروخته و منحرف برخوردی قاطع داشته باشد و دستگاه اداری کشور را از وجود آنها پاک نماید.

 خوشبختانه امروز با کمک مردم انقلابی ما و سازمان اطلاعات سی و شش میلیونی، این چهره‏های زشت، شناسایی شده و شبکه تشکیلاتی آنها یکی پس از دیگری کشف و به امت قهرمان ایران معرفی می‏شود. هیأت‏های بازسازی نیروی انسانی بایستی از این اطلاعات گرانبها حداکثر استفاده را بنماید و عناصر نفوذی وابسته به شرق و غرب را که حتی کار هیأت‏های بازسازی را ممکن است با ارائه اطلاعات غلط و انحرافی نسبت به افراد تحت تأثیر قرار دهند، از ادارات و سازمانهای جمهوری اسلامی بیرون بریزند.

 آخرین نکته، احترام به قانون و اجرای دقیق آن است. قانون بازسازی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسیده است، قانونی است که نمایندگان مجلس روی آن وقت زیادی صرف کرده‏اند و برای اجرای درست آن اهمیت فراوان قائلند.

 انقلابی بودن امروز در این نیست که سلیقه‏های خود را بالاتر از قانون بدانیم، بلکه انقلابی بودن در اجرای درست و بدون کم و کاست قانون است تا جامعه ما از هر نوع اعمال سلیقه‏های فردی دور گردد و تلاش همه افراد جامعه در جهت حاکمیت قانون باشد.

 در خاتمه بار دیگر توجه همه برادران هیأت‏های بازسازی نیروی انسانی را به اهمیت مسئولیت خطیری که به‏عهده گرفته‏اند، جلب نموده و امیدوارم که این گردهمایی نتایج خوبی در جهت اجرای هر چه سریع‏تر و دقیق‏تر قانون بازسازی داشته باشد.