پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به سومین همایش ملی تحلیل پوشش داده‌ها

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به سومین همایش ملی تحلیل پوشش داده‌ها

برگزاری همایش ملی «تحلیل پوشش داده‌ها» که به عنوان یک علم به ارزیابی عملکرد مؤسسات در استفاده از منابع در اختیار می‌پردازد، نشان از رویکرد تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی به مباحث علمی می‌باشد.

  • تهران
  • سه شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از امتیازات برجسته ایران در همه اعصار تاریخی، توجه به علم و دانش و احترام به دانشمندان است که دانشگاه جندی‌شاپور با آن سابقه درخشان در قبل و بعد از اسلام مأمن کسانی بود که به جرم دانایی! مورد حقد و حسد متحجران بوده‌اند.

پس از طلوع خورشید اسلام، پیامبر اکرم(ص) با علم به این ویژگی، سخنان گهرباری درباره جایگاه علمی ایرانیان فرموده‌اند و امرای صدر اسلام نیز خوب می‌دانستند که فتح ایران، فتح یک سرزمین نیست، بلکه دسترسی به سابقه‌ای درخشان از تمدن و فرهنگ است و در طول تاریخ دیدیم که تلفیق حقانیت اسلام و عقلانیت ایران چه دستاوردهایی برای مسلمانان داشت!

اگرچه در طول 1400 سال گذشته، این کشور به دلایل متعدد، از جایگاه اصلی خویش فاصله گرفته و دشمنان با استفاده از ظرفیت‌های ایران و اسلام، خواسته‌های خویش را به فعلیت رسانده اند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تعمیق شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» اولاً حضور بیگانگان در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به حداقل ممکن و در حد تعاملات جاری کشورها رسیده و ثانیاً مسئولان نظام اسلامی، با تمسّک به آیات و روایات، بر روح خودباوری مردم و به ویژه جوانان دمیدند که تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مصادیق آن می‌باشد.

دانشگاهی که با هدیه ارزشمند مادی و معنوی امام(ره) تأسیس شد و با استفاده بهینه از «تقاضا» که شرط هر موفقیت می‌باشد، به چنان توسعه‌ای دست یافته که در بُعد کمیّت علاوه بر همه مناطق جغرافیایی کشور، به خارج از مرزهای ایران در قاره‌های اروپا، آسیا و آفریقا رسیده و در بعد کیفیت همه دانش‌های نو را به عنوان رشته‌های تحصیلی تحت پوشش قرار داده است.

برگزاری همایش ملی «تحلیل پوشش داده‌ها» که به عنوان یک علم به ارزیابی عملکرد مؤسسات در استفاده از منابع در اختیار می‌پردازد، نشان از رویکرد تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی به مباحث علمی می‌باشد. علمی که اگرچه عمری 40 ساله در غرب دارد، اما درخشش ایران در این وادی خود دلیلی برای استحقاق علمی ایرانیان است.

اینجانب با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش که باعث خلق مقالات مفید و مؤثر می‌شود، از مسئولان مربوطه می‌خواهم که نگذارند این موضوع نیز مانند دستاوردهای دیگر علمی، در مرحله پایلوت بماند و سعی کنند با پیاده کردن داده‌های این علم در مؤسسات، باعث ارتقای استفاده از منابع یا همان «بهره‌وری» شوند که می‌گویند در کنار منابع جغرافیایی، اقتصادی، تجهیزات، زمان و مکان، باید از توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی نیز در جهت رفاه اجتماعی استفاده بهینه کرد.

امیدوارم مقالات این همایش و دو همایش گذشته، در جهت تحلیل پوشش داده‌ها مؤثر باشد که انتظار مردم و جامعه علمی کشور از دانشگاه آزاد اسلامی و استادان آن نیز جز این نیست.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام