پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری

به آمدن در صحنه انتخابات برای انتخاب نهمین «رئیس جمهور» و پاسخ متواضعانه به همه دعوت‌کنندگان در گستره این سرزمین ثروتمند و تمدن‌ساز افتخار می‌کنم.

  • سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۴

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم شریف ایران؛

خواهران و برادران صبور و آینده‌نگر،

جوانان و نوجوانان آینده‌ساز،

هشت سال پیش که مسئولیت اجرایی را با خاطری آسوده از قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه و اعتدال به منتخب شما می‌سپردم، هرگز گمان نمی‌بردم شرایط چنان رقم خورد که در معرض آزمونی دوباره قرار گیرم. اما گذر زمان هم اکنون مرا در مسیر تکرار تجربه‌ای تازه قرار داده است. تصمیم به حضور در انتخابات 27 خرداد یکی از سخت‌ترین تصمیماتم در سراسر سالهای فعالیت سیاسی من بوده است، نه از آن جهت که قبول مسئولیت خللی بر آرامش شخصی‌ام وارد می‌کند که هرگز در خدمتگزاری عافیت‌طلب نبوده‌ام، بلکه به سبب تردیدهایی بود که تصمیم‌گیری را برای من سخت می‌ساخت.(1)

نمی‌خواستم گمان شود که نظام جمهوری اسلامی توان زایش نخبگان و مدیران تازه را ندارد و یا شائبه این تحلیل ناصواب که برخی تصور کنند اینجانب تنها شکل خدمت به انقلاب و میهن عزیز را منحصر در مدیریت اجرایی می‌دانم و یا اینکه مجال برای خدمتگزاری نیروهای تازه نفس و توانا محدود گردد.

با تأمل در رویدادهای داخلی و خارجی اخیر و نیز ماه‌ها دیدار و هم فکری و رایزنی با نخبگان، فرهیختگان، احزاب و گروه‌های مختلف سنّی، صنفی، قومی و دینی و کارشناسان و متخصصان و اصحاب فکر و قلم، تحلیل‌ها و نگرانی‌های دیگری در فضای ذهنی‌ام نسبت به آینده شکل گرفت که با مبانی فلسفی تردیدهای اولیه ام در تعارض بود و خطیرتر از تردیدهایم می‌نمود و سرانجام نگرانی‌ها و امیدهایم به از آینده بر تردیدهایم غلبه کرد که بخشی از آنها را در این مجال با شما در میان می‌گذارم:

1- گسترش تنش‌ها و تنازعات زیانبار که اکنون مانع جدّی پیشرفت کشور است و می‌تواند به کینه‌های عمیق و طرد و انزوای نیروهای گرانقدر انقلاب منجر شود.

2- بروز گرایش‌های افراطی که زحمات مدیران نظام را نادیده می‌گیرند و متاسفانه با بزرگنمایی نقصان هایی که نوعاً جناح‌های سیاسی در آن بی‌‌نقش نبوده اند، می‌کوشند دامان خود را پاک جلوه دهند و چهره نظام را بیالایند.

3- شکل گیری فضای سردی که مردم را در وضعیت نگران کننده از جهت تضعیف ارزش ها، کاهش شان و منزلت فردی، آسیب پذیری معیشت، امنیت ملی و حقوق و آزادی‌های اساسی قرار می‌دهد. بخشی از این فضا به فرسایش توان نخبگان در بسط حقوق و آزادی‌های اجتماعی باز می‌گردد و بخش دیگر بازتاب برخوردهای نسنجیده و تنش‌های سیاسی است که با دامن زدن به بی‌‌اعتمادی عمومی جامعه، به ویژه جوانان را در معرض بحران اعتماد قرار می‌دهد.

4- شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی به گونه‌ای است که غلبه بر آن، نیازمند انسجام و عزم ملی برای تنش‌زدایی و جلب اعتماد بین‌المللی است. صلح و توسعه در خاورمیانه بدون حضور ایران مقتدر مستقل آزاد و پیشرفته میسر نمی‌شود. ایران پهناور و مقتدر دروازه صلح و ثبات خاورمیانه و پل ارتباطی شرق، غرب، شمال و جنوب است و می‌تواند تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کند و در بین کشورهای جهان در جایگاه ممتاز و در خور ملت متمدن ایران قرار گیرد.

5- مهمتر از همه شائبه زیر سوال رفتن کارآمدی نظام اسلامی ایران است که تاکنون افتخارات عظیمی در همه عرصه ها، آفریده و نور امیدی در دل‌های پاک یک و نیم میلیارد مسلمان جهان و صدها میلیون مستضعف چشم انتظار به وجود آورده است.

6- جمهوری اسلامی پس از تثبیت و توسعه ارزش‌های دینی و توسعه و استقرار امنیت همه جانبه در طول سالهای دفاع مقدس و نیز طی 16 سال بازسازی و توسعه اقتصادی و سیاسی و نهادهای مدنی به مرزهای قابل قبولی از رشد و توسعه رسیده است که تداوم آن می‌تواند توان ملی کشور را در همه زمینه‌ها افزون و معضل مهم بیکاری را حل نماید. همچنین با تداوم طرح ناتمام نظام جامع تامین اجتماعی فقر فساد و تبعیض را به معنای واقعی کلمه ریشه کن کند. هم اکنون ادامه سیاست سازندگی و تعمیق و گسترش آن در حوزه‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی به «ضرورت نظام» تبدیل شده است. با این وجود هنوز توسعه از ناحیه برخی دیدگاه‌ها در معرض تهدید جدی قرار دارد. دموکراسی اقتصادی و رشد صنعتی زیربنای دموکراسی سیاسی و رشد اجتماعی است. و این ضرورتی است که بیش و کم مجهول و مقفول مانده است.

7- حرکت همه جانبه برای تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله نظام برای رسیدن به ایرانی مقتدر آزاد آباد و دانایی محور.

8- آرزو دارم که با ایجاد بستری مناسب که هر ایرانی بجای تلخی‌های حذف و طرد با شیرینی همدلی و وحدت ملی در آسایش و امنیت کامل با سربلندی و موفقیت زندگی نماید.

هرچند حضور رهبر مدبر انقلاب مایه اطمینان و آرامش جامعه اسلامی و انقلابی ماست اما آثاری که از نتایج انتخاباتی پرشور و حداکثری به دست می‌آید برای ادامه گام‌های مصمم نظام اسلامی ضروری به نظر می‌رسد.

بر مبنای این تحلیل‌ها و با وجود بر جای ماندن مبانی تردیدهای نخست امروز بنا به ضرورت بار دیگر آمادگی خود را برای ورود به عرصه اجرایی اعلام می‌کنم و خویش را در معرض انتخاب فرد فرد شما قرار می‌دهم.

می‌آیم تا ایران با اتکا و امید به امدادهای الهی و به مدد قدرت بیکران هوش عقلانیت پشتکار و دوربینی همه ایرانیان داخل و خارج و به پشتوانه خلل‌ناپذیر مشارکت و همبستگی ملی و دینی البته به دور از تقابل‌های فرسایشی شاهراه همکاری و همگرایی را با هدف توسعه همه جانبه و پایدار با عشق و نشاط و اعتدال طی کند: تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل شود و فرصت‌ها دو چندان گردد تا عرصه تلاش کار و توسعه در ایرانی که سرزمین بهار برکت‌های الهی است گسترده و متنوع‌تر شود و راه برای پویایی نسل جوان و خلاق و نیز همه اندیشه‌های سازنده و همت‌های بلند هموار گردد تا با شعار «همه با هم، کار» مسیر آبادی آزادی آسایش و همزیستی مسالمت‌آمیز با جهانیان را طی کنیم و ایرانی بسازیم شایسته نام ایرانی و تاریخ و تمدن ایران.

با شما ملت ایران بار دیگر آرزوی آن عارف الهی پیرجماران را به یاد می‌آوریم که همواره می‌فرمود: اگر استقلال و آزادی وطن را خواهان هستید «همه با هم» باشید.

از این روی به جای هرگونه تنش کدورت افراط و تفریط و یا شعارهای بی‌‌عمل می‌توانیم ظرفیت‌های طبیعی و میراث معنوی و سرمایه‌های انسانی و ثروت‌های خدادادی ایران را با کمک یکدیگر منسجم کنیم ارزش کار را ملاک و معیار قرار دهیم و پیام قرآنی « اعدلوا هواقرب للتقوی...»* را میزان گفتار و رفتار خود بدانیم.

امروز با جامعه جوانی روبرو هستیم که باورها و الگوهای جدیدی را نسبت به نسل گذشته ارائه می‌دهد. زنان و دختران ما به دلیل تحصیلات عالیه انگیزه بیشتری برای توسعه وآبادانی کشور و حضور در عرصه‌های مختلف دارند. تحولات عمیق اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی در کنار شرایط جدید بین‌المللی کارآمدی مدیریت کشور را منوط به هماهنگی هرچه مناسب تر با این تحولات ساخته است.

موفقیت دولت آینده در گروی تقویت وحدت اسلامی و ملی و بهره‌مندی از مشارکت همه اقشار جامعه است تا مشکلات و رنج‌های معیشتی مردم با اتکا به برنامه‌های متقن مدیریتی ملی و مشارکت همگانی ترمیم و التیام یابد.

اینک به آمدن در صحنه انتخابات برای انتخاب نهمین «رئیس جمهور» و پاسخ متواضعانه به همه دعوت‌کنندگان در گستره این سرزمین ثروتمند و تمدن‌ساز افتخار می‌کنم.

ربع قرن تجربه مدیریت در جمهوری اسلامی یک سرمایه ملی است و این سرمایه را می‌توان در راه توسعه و ترقی کشور صرف کرد. حضور من نفی تلاش هیچ دولتمرد یا رد توان هیچ نیروی تازه نفسی نیست.

امیدوارم با الطاف خدا و امامان معصوم علیهم السلام بتوانیم تلخی اختلافات و مشکلات معیشتی را به شیرینی خدمت به مردم و تعمیم آسایش و دیدن شادابی و لبخند رضایت در چهره همه ایرانیان تبدیل کنیم.

در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی معمولاً هر مقام و مسئولیتی را با رأی مستقیم مردم بدست آورده‌ام. اکنون نیز خویش را در معرض انتخاب شما قرار می‌دهم. افزون بر حمایت نخبگان و احزاب آنچه در نهایت سرنوشت سیاسی مرا در این انتخابات رقم می‌زند. رأی فردفرد هر ایرانی است فردی که حق دارد در امنیت رفاه و آزادی زندگی کند و دولتی را برگزیند که خویش را وکیل و مجری همه ملت و همه افراد بداند. کارنامه من در پیشگاه ملت روشن است. در این میان از نقد برخی اشکالات گذشته و اهتمام به اصلاح آن و در نظر گرفتن واقعیت‌های امروز گریزی نیست. آینده را بدون نگاه به گذشته نمی‌توان ساخت، اما نباید در گذشته ماند.

این اعلام حضور تلاش مضاعف برای پیوند تجارب موفق گذشته و تحولات اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی آینده است و بزودی برنامه‌های جدیدم را با شما ایرانیان در میان می‌گذارم و با شما می‌گویم: «علیه توکلت و علیه فلیتوکل المتوکلون.»

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

****************************************

 

1- اگرچه دعوت از آیت‌الله هاشمی برای ورود به انتخابات نهمین دوره‌ی ریاست جمهوری به اواسط سال 1393 برمی‌گردد، اما در این مجال به چند دیدار منتهی به نام‌نویسی ایشان می‌پردازیم:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح روز 7 اردیبهشت در جمع روحانیون دانشگاهیان نمایندگان استان فرهنگیان اصناف و اعضای شوراهای اردبیل، در پاسخ به دعوت از وی جهت حضور در انتخابات تاکید کرد: هرچه قدر زمان می‌گذرد امیدهای من برای نیامدن کم رنگ تر می‌شود. اگر نفع مردم به حضور من باشد این آسان ترین امری است که می‌تواند محقق شود و هیچ مانعی نمی‌تواند در عزم من خللی ایجاد کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه، 10 اردیبهشت، در دیدار اعضای سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) و شرکت کنندگان در همایش «انتخابات ریاست جمهوری جنبش دانشجویی مشارکت مردمی»، در واکنش به دعوت جمع حاضر برای حضور در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری گفت: برای آسایش مردم سرافرازی انقلاب و پیشرفت کشور حاضرم هرگونه سختی را بپذیرم و خدمت به انقلاب اسلامی و این مردم گرانقدر را افتخاری بزرگ می‌دانم و هیچ برنامه به جز این ندارم.

پنجمین کنگره کارگران کشور، 11 اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر در سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران از ساعت 10 صبح برگزار شد که خانه کارگر از آقای هاشمی رفسنجانی تقاضا کرده بود که در این نشست حضور قطعی خود در انتخابات ریاست جمهوری را بطور رسمی اعلام کند. اما دبیرکل خانه کارگر، قطعی نشدن تصمیم آقای هاشمی رفسنجانی و برطرف نشدن تردیدهای وی در مورد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دلیل شرکت نکردن وی در کنگره کارگران عنوان کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 12 اردیبهشت در پاسخ به دعوت مدیران ارشد و متخصصان مازندرانی‌های مقیم مرکز از وی برای حضور در انتخابات گفت: با رصد فضای سیاسی کشور، امید من برای نیامدن کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود و هر مسئولیتی که مردم به من محول کنند با افتخار می‌پذیرم .

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 13 اردیبهشت، در پاسخ به دعوت جمعی از سهامداران حقیقی بورس اوراق بهادار برای حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: امیدوارم اداره کشور وابسته به فرد خاصی نباشد و من با توجه به نگرانی‌هایی که احساس می‌شود، آرزومندم شخصی توانا و مورد اعتماد مردم قدرت را دردست گیرد. امّا ابایی از اینکه مسئولیت اجرایی را برعهده بگیرم ندارم و من نمی‌توانم انقلاب اسلامی ایران و مردم عزیز آن را در تصمیمات خود نادیده بگیرم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام 14 اردیبهشت در دیدار اعضای مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها و در پاسخ به دعوت از وی جهت حضور در انتخابات گفت: من برای خدمت به مردم به زودی تصمیم را اعلام خواهم کرد. ایشان همچنین در دیدار اقشار مختلف فرهنگیان، کشاورزان، کارگران، اساتید دانشگاه، اصناف و بازار و نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: به زمان تصمیم گیری رسیده‌ام.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 15 اردیبهشت، در پاسخ به درخواست‌های اعضای اعضای شورای مرکزی انجمن نخبگان ایران و جمعی از دانشجویان نخبه سراسر کشور گفت: بارها گفته‌ام که برایم خوشایند این است که دیگران مسئولیت‌های اداره کشور را بر عهده گیرند. هر چند شرایط برای نامزدی من میسر است، اما هنوز تلاش می‌کنم که دیگران بتوانند با جلب آرای مردمی این مسئولیت خطیر را بپذیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، 19 اردیبهشت، در دیدار شورای مرکزی بسیج دانشجویی استان تهران، گفت: به زودی تصمیمم را اعلام می‌کنم.

همچنین در دیدار جمعی از روحانیون، علما، نمایندگان، مسئولان، فرمانداران، شهرداران، دانشجویان و جوانان استان مازندران در واکنش به درخواست‌های مکرر برای حضور در انتخابات گفت: تمام سعی و تلاش من این است که یک انتخابات حداکثری برگزار شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای انجمن‌های اسلامی دانش آموختگان در اروپا و آمریکا نیز گفت: هیچ وقت از مسئولیت‌ها شانه خالی نکرده ام.

همچنین در پاسخ به دعوت اعضای مجمع تشکّل‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ظرف یکی دو روز آینده موضع خود را اعلام خواهم کرد.

بالاخره 20 اردیبهشت، رضا سلیمانی، مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: سرانجام نگرانی‌ها از آینده بر تردیدهای آقای هاشمی غلبه کرد و وی تصمیم به حضور در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گرفته است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از اعلام حضور و صدور بیانیه، صبح 21 اردیبهشت، در دیدار خانم زهرا مصطفوی، دختر حضرت امام(ره) و اعضای شورای مرکزی جمعیت زنان درخصوص بیانیه اعلام حضور خویش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعاً از عمق جانم علاقمند بودم که هر دو اردوگاه چپ و راست نامزدهای واحد معرفی کنند تا رئیس جمهور منتخب با رأی بالا انتخاب شود که متاسفانه این امر محقق نشد. پس از ماه‌ها تردید که برخی از علل آن را در بیانیه گفتم، قدم به عرصه‌ای گذاشتم که نتیجه آن بستگی مستقیم به آرای فرد فرد ایرانیان دارد و حمایت بیت شریف امام برای اینجانب از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این دیدار خانم زهرا مصطفوی با ابراز خرسندی از حضور آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: حضور شما در راس قوه مجریه، موجب یاس دشمنان و امیدواری دوستان انقلاب اسلامی خواهد بود. نگاه جامعه به شما کاملاً مثبت است و آمدن شما باعث تداوم عزت جایگاه ریاست جمهوری و تحقق آرمان‌های بلند و مترقی حضرت امام(ره) خواهد بود. مطمئناً انتخاب شما به عنوان رئیس جمهوری باعث کم شدن دلسردی نیروهای موثر و کارآمد جامعه می‌شود که این روزها در تنازعات جناح‌ها احساس خستگی می‌کنند. هرچند برای اعلام حضور شما انتظار زیادی کشیدیم، ولی می‌دانستیم به عنوان شاگرد ساعی امام مصلحت نظام را بر مصلحت فردی خویش ترجیح می‌دهید.

و سرانجام مقارن ساعت 5/3 بعداز ظهر روز چهارشنبه، 21 اردیبهشت، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای شرکت در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد.

آقای هاشمی رفسنجانی در بدو ورود به ستاد انتخابات کشور در حلقه خبرنگاران و عکاسان قرار گرفت و پس از نام نویسی؛ در تریبون ویژه‌ای که برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده، مستقر شد و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

آقای هاشمی رفسنجانی در ابتدا، با بیان اینکه «در پاسخ به فراخوان جمع قابل توجهی از افکار عمومی و نمایندگان آنها، در عرصه انتخابات شرکت کردم»، گفت: در نظرسنجی‌ها و مراجعات مختلفی که انجام شد، به این جمع بندی رسیدم که تعداد قابل توجهی از مردم مایل هستند که بنده در انتخابات آتی ریاست جمهوری حضور پیدا کنم.

وی درمورد برنامه خود برای دولت آینده هم اظهار داشت: بنده برنامه جامعی را در حال تهیه دارم که اصول آن تدوین شده و بزودی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

آقای هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «با افراط و تفریط مخالف هستم و روش اعتدال را می‌پسندم»، اضافه کرد: با یک دست شدن جامعه اگر به معنای این باشد که نیروها و فکرهای دیگر منزوی شوند مخالف هستم باید برای سلایق مختلف امکان حضور در صحنه کشور وجود داشته باشد.

آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه با تاکید بر این نکته که «برای من اصولگرایان و اصلاح طلبان هیچ فرقی ندارند»، افزود: خوب بود هر کدام از این دو طیف به یک نامزد می‌رسیدند تا رئیس جمهوری که انتخاب می‌شود، رأی بالایی را اخذ کند.

وی با تاکید بر اینکه کابینه فراجناحی تشکیل خواهد داد، خاطرنشان کرد که از سلایق مختلف در کابینه اش استفاده می‌کند.

 

 

* سوره مبارکه مائده، آیه شریفه 60: «عدالت پیشه کنید که به پرهیزکاری نزدیکتر است»