پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی ترور برهان‌الدین ربانی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی ترور برهان‌الدین ربانی

ربانی از جمله شخصیت‌های مبارز و فهیم کشور بحران‌زده و مظلوم افغانستان بود.

  • تهران
  • چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اقدام ناجوانمردانه و غیرانسانی گروه طالبان در ترور مرحوم برهان‌الدین ربانی* موجب تأسف و تأثر است.

مرحوم ربانی از جمله شخصیت‌های مبارز و فهیم کشور بحران‌زده و مظلوم افغانستان بود که پس از سالها مبارزه علیه اشغالگران شوروی وقت و رفع اشغال به عنوان یک شخصیت آگاه و با تدبیر، به دور از تعصبات دینی، قومی و قبیله‌ای در این کشور، همواره تنها راه برون‌رفت افغانستان از مشکلات اشغال، قومیت‌گرایی و جنگ داخلی را وحدت و انسجام همه نیروهای مبارز و وطن دوست، حول محور اسلام و منافع و مصالح این کشور می‌دانست و هرگز صلاح و رهایی افغانستان از مشکلات خارجی و داخلی را به منافع شخصی و قدرت‌طلبی خود ترجیح نداد.

وی در زمان اشغال خارجی افغانستان و مبارزه، در سفرهای متعدد به جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات و گفتگوهای سازنده با اینجانب به عنوان مسئول اجرایی وقت، در پی یافتن راه‌حلی مناسب، براساس مصالح و منافع افغانستان برای رفع اشغال، بازسازی و سازندگی این کشور استبدادزده و جنگ‌زده بود.

اینجانب با محکومیت شدید این اقدام تروریستی و غیرانسانی گروه طالبان، فقدان این شخصیت برجسته و رئیس شورای عالی صلح افغانستان را به خانواده، همفکران، دوستان، دولت و مردم این کشور تسلیت گفته و تأکید می‌کنم ترور و حذف فیزیکی، کار گروه‌ها و انسان‌های بی‌منطق و مزدور و در نهایت به استناد حقایق تاریخی، محکوم به شکست و زوال است.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

 

 

* برهان الدین ربانی در سال ۱۹۴۰ در فیض آباد ولایت بدخشان، در شرق افغانستان بدنیا آمده است. در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه معتبر الازهر مصر، در رشته فلسفه اسلامی درجه فوق لیسانس گرفت. در سال ۱۳۵۱  مسولیت جمعیت اسلامی افغانستان را بر عهده گرفت.  پس از پیروزی مجاهدین و شکست دولت نجیب‌الله در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۹۲ رئیس جمهور موقت افغانستان شد .بعدا شورای اهل حل و عقد  که مسول انتخاب رئیس جمهور رسمی بود در ۳۰ دسامبر سال ۱۹۹۲ برهان الدین ربانی را به عنوان نخستین رئیس جمهور رسمی حکومت مجاهدین در افغانستان انتخاب کرد. با حمله آمریکا به افغانستان و شکست طالبان؛ حامد کرزای در اجلاس بن؛ رئیس جمهور دولت موقت افغانستان شد و برهان الدین ربانی در ۲۲ دسامبر سال ۲۰۰۱ طی مراسم رسمی حکومت را به اداره موقت افغانستان تحویل داد.ربانی بعدها در انتخابات مجلس افغانستان شرکت کرد  و به‌عنوان اولین نماینده مردم ولایت بدخشان انتخاب شد که تا پیش از ترور وی ادامه داشت

ربانی 29 شهریور 1390 (۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱) در یک حمله انتحاری در محله خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد.

تصاویر ضمیمه