پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی پیـام به ورزشکاران

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی پیـام به ورزشکاران

ورزش یکی از اولویت‌های برنامه انتخابات ریاست جمهوری من است.

  • تهران
  • یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم

اول به ورزشکاران و ورزش دوستان سلام می‌کنم و امیدوارم در برنامه‌های ورزشی موفق باشند.

دوم باید بگویم که ورزش یکی از اولویت‌های برنامه انتخابات ریاست جمهوری من است. ورزشکاران پیام‌آوران نشاط و سلامت جامعه هستند. البته الان دیگر ورزش تابع دانش است. ورزش صرفاً جست و خیز و تخلیه انرژی نیست و باید برنامه‌های ورزشی متناسب با دانش تنظیم شود چرا که عالمانه ورزش کردن نتایج بهتری دارد. برای برنامه‌ریزی علمی ورزش باید از صاحبنظران و دانشمندان ورزشی بیشتر استفاده شود که تجربه آنها اگر داخل کشورند، گم نشود و اگر در خارج کشور هستند، برای اجرای نظراتشان در داخل به دست آید.

نکته دیگر ورزش عمومی با ورزش حرفه‌ای است. ورزش حرفه‌ای تخصصی و قهرمانی نیاز به شرایط ویژه‌ای دارد که باید فراهم شود. نکته دیگر اینکه توجه به ورزش بانوان هم ضروری است .خوشبختانه بااستقبال بانوان از ورزش و پذیرش جامعه، باید شرایط مناسب برای ورزش بهتر و بیشتر بانوان ایجاد شود.

میدان‌ها و فضاهای ورزش در همه نقاط کشور به میزان کافی وجود ندارد و از این جهت فقیریم که لازم است با فعالیت بخش خصوصی و دولتی، امکانات ورزشی در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

مواردی که اشاره شد در قالب یک طرح جامع که در دستور کار آقای مهرعلیزاده نیز قرار دارد، پس از بازنگری و توجه به همه دیدگاه‌ها، ارائه می‌شود، به گونه‌ای که در کوتاه مدت دچار تغییر یا اعمال سلیقه‌ای مدیران نشود. البته باید این طرح جامع در مراجع بلند پایه قانونی تصویب شود.در این صورت، ورزش ثبات، استقرار، تداوم و پیشرفت خواهد داشت. البته ورزش زود بازده است. نتایج جسمی و روحی ورزش برای ورزشکار زود نمایان می‌شود، اما تا حدی در سرمایه‌گذاری‌های مادی و پرورش قهرمانان ورزشی دیربازده است، ولی به طور کلی ورزش چندان دیربازده‌تر از سایر طرح‌ها نیست و خوب ارزیابی می‌شود.

برای ایجاد یک جامعه سالم، ورزش باید نهادینه شود و نهادینه کردن با آموزش و گسترش ورزش عمومی سهل است، چرا که جامعه با مشاهده آثار و نتایج مثبت ورزش، ناخودآگاه به آن عادت می‌کند.

البته توجه به نشاط، لذت و امید در ورزش الویت دارد و جامعه نباید از نتایج خوب ورزش غفلت کند. رفتار خوب ورزشکاران بشارت‌دهنده سلامتی نشاط امید جوانمردی و خوش اخلاقی است.

انشاءالله ورزشکاران ما موفق شوند که هم خود را در میادین بالا بکشند و هم پرچم کشور را در میادین بین‌المللی بالا ببرند.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام