پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت بزرگداشت هفته محیط زیست

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت بزرگداشت هفته محیط زیست

  • پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۷۶

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری در پیامی که به  مناسبت بزرگداشت هفته محیط زیست (1)  نوشتند، خواستار تلفیق و عجین شدن فرهنگ زیست محیطی با فرهنگ عمومی جامعه شد.

ایشان در این پیام گفت: لازم است تمامی مسئولان، نهادهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه به ویژه رسانه‌های همگانی به یاری بشتابند و موجبات تحکیم و رشد اندیشه زیست محیطی را فراهم کنند.

رئیس‌جمهور افزود: فرصت خوبی است تا بار دیگر این وظیفه عمومی مورد توجه همگانی قرار گیرد.

آقای هاشمی رفسنجانی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید به منظور جمع آوری، جهت دهی و هدفمند کردن بنیان‌ها و اندیشه‌های زیست محیطی اقدام‌های گسترده‌تری را به انجام رساند.

رئیس‌جمهور افزود: این سازمان باید رابطه مسائل زیست محیطی و اندیشه‌های والای اسلامی را که در این زمینه به روش‌های گوناگون از قبیل رعایت نظافت عمومی، دوری از آلوده کردن آب شرب، درختکاری و غیره سفارش شده است، تقویت و استحکام بخشد.

ایشان در این پیام گفت: سازمان حفاظت محیط زیست این مفهوم را باید به طرق ممکن و با استفاده از ابزارهای متنوع اطلاع رسانی برای مردم عنوان کند.

آقای هاشمی رفسنجانی گفت: بی شک محیط زیست سالم مقدمه‌ای برای زندگی سالم و سعادتمند در جوامع امروزی است و حفاظت از محیط زیست از جمله وظایفی است که هر فرد در هر کجا و به هر نحو موظف به انجام آن می‌باشد و باید فرهنگ زیست محیطی با فرهنگ عمومی جامعه تلفیق و عجین شود.

رئیس‌جمهوری در این پیام افزود: جامعه‌ای که محیط زیست در آن نقش ویژه خود را ایفا کند، شادابی و نشاط در آن موج خواهد زد.

ایشان گفت: از آنجا که مشکلات محیط زیست در جهان تنها ناشی از تکنولوژی نمی‌باشد و جنبه‌های سیاسی و اقتصادی نیز در آن دخیل است، لذا ایجاد جوّ مناسب برای فهم و درک و مشارکت‌های بین‌المللی مورد نیاز است.

************************************************************************************

1-روز جهانی محیط زیست، (به انگلیسی: World Environment Day)، (مخفف انگلیسی: WED) روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهدار محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به عنوان روز میحط زیست انتخاب شده‌است. اراده جهانی برای حفاظت محیط زیست با تشکیل نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد درباره انسان و محیط زیست که به کنوانسیون استکهلم معروف است، در سال ۱۹۷۲ در سوئد جنبه کاربردی پیدا نمود. در این سال مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب ماده‌ای، ۵ ژوئن را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد و در ایران ۱۵ تا ۲۱ خرداد هر سال به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده‌است.