پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت آغاز سال ۱۳۶۲ شمسی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت آغاز سال ۱۳۶۲ شمسی

تحلیل هاشمی از انقلاب 5 ساله

  • دوشنبه ۱ فروردین ۱۳۶۲

بسم الله الرحمن الرحیم

 به لطف خداوند و در سایه رهبریهای امام امت، ما سال بسیار موفق و پرثمری را پشت سر گذاشتیم و به بسیاری از خواسته‌هایمان رسیدیم و امیدواریم که سال آینده هم بر این ملت قهرمان و مجاهد و مبارز مبارک و همراه با توفیقات فراوان باشد.

 در سال گذشته، ما در ابعاد مختلفی موفقیت‌های چشمگیری بدست آوردیم. در زمینه نظامی در چنین روزی، هنوز دشمنان اشغالگر تا پشت شهر قهرمان دزفول و اهواز و بسیاری از شهرهای ما آمده بودند و مناطق وسیعی را در اشغال داشتند. روزهای اول سال، عملیات فتح‌المبین آغاز شد و تا عملیات والفجر صحنه‌های پر از افتخار و حماسه را ما در سایه رشادتهای رزمندگانمان از ارتش و سپاه و بسیج و داوطلبان دیگر بدست آوردیم.

 امروز دشمن اشغالگر را در بسیاری از نقاط به‌آن طرف مرز رانده‌ایم و وادار به حالت تدافعی کرده‌ایم که ان‌شاءالله قدرت دفاع دشمن هم به زودی در هم شکسته خواهد شد.

 در ارتباط با مبارزه با ضدانقلاب، موفقیت‌ها بسیار چشمگیر بود. علاوه بر اینکه امنیت کشور تأمین شده و تروریسم تا نزدیک به صفر مهار شده، از لحاظ اعتبار و آبرو، ضد انقلاب هر چه که داشته از دست داده و کسانی که روزی شعار مبارزه با امپریالیزم و استعمار می‌دادند، امروز برای همه روشن شده که از نوکران امپریالیزم هستند و تا حد جاسوسی برای حزب بعث عفلقی عراق که خودش جاسوس و نوکر دیگری است، تنزل کرده‌اند و ریشه آنها از لحاظ فکری و روحی در جامعه ما بحمدالله سوخته شده است.

 در میدان اقتصادی وضعمان الحمدالله بسیار بهتر شده است. کارخانه‌های فراوانی در طول سال گذشته کار نسبتاً موفقی انجام داده‌اند. تولیدات در بسیاری از کارخانه‌ها از ظرفیت اسمی هم گذشته و کارگران ما و مدیران لایق و متخصصان دلسوز با مایه‌گذاشتن از نیروی خودشان موفق شده‌اند بر بسیاری از مشکلات فائق آیند و امروز ما در کشورمان هزارها کارگاه و کارخانه فعال و در حال تلاش داریم.

 در مورد مسائل ارزی، نسبت به سال گذشته وضع ارزی بسیار رضایتبخش است. استحکام وضع ارز کشور ما به دنبال وضع نابسامانی که اواخر سال گذشته پیش آمده بود، امروز به برنامه ریزان جمهوری اسلامی این اعتماد را داده است تا بتوانند برای مدتهای طولانی آینده، برنامه ریزی اقتصادی کنند و موفق شده‌ایم در بازار جهانی آنگونه که میل داشتیم و می‌خواستیم، بازار فروش نفت‌مان را در حدی که مصلحت برای کشور ما هست، تأمین کنیم و به دلخواه عمل نمائیم.

مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، دوره فعالی را پشت سر گذراند و با تلاش فراوان، نمایندگان مجلس، ضمن انجام وظایف نظارت و تذکر و نصایح به مجریان کشور با تصویب لوایح مورد لزوم کشور وظایف خودشان را به خوبی انجام دادند.

 در سال گذشته موفق شدیم اعتماد نسبی را که در بخشی از قشرهای مردم، به خاطر شرایط انقلابی از دست رفته بود، برگردانیم و وضع به جائی رسیده است که سپرده‌های مردم در بانکها و حرکت مردم در بخش اقتصادی، تحول چشمگیری را نشان بدهد، به طوری که ما با خیال راحت، بودجه بی‌سابقه‌ای را موفق شدیم در روزهای آخر سال در مجلس برای برنامه‌های آینده مملکت تصویب کنیم.

 دانشگاه‌ها که به خاطر شرایط انقلابی و برای تصفیه عناصر ناباب و بازکردن راه تحصیل علم برای جوانان این مملکت، موقتاً بسته بود، به سرعت رو به وسعت و شکوفایی گذاشته است.

 البته ما همه این موفقیتها را به حساب خودمان نمی‌گذاریم. ما در سایه حضور مردم در صحنه و تلاشها و حمایت‌های همه جانبه مردم و لطف خداوند توانسته‌ایم که این مقدار پیشروی کنیم، ولی هنوز در اوائل راه هستیم و برای سال آینده امیدهای فراوانی داریم. اولاً امیدواریم که بتوانیم این روند حرکتهای سازنده را برای سال آینده با سرعت بیشتری ادامه دهیم و خودمان را به طرف آن شکوفائی لازم، مقدار بیشتری بکشیم. ثانیاً امیدواریم خداوند این توفیق را به ما بدهد که سال آینده را سال عادی سازی و جلب اعتماد عمومی و رضایت همه اقشاری که مایلند شرافتمندانه و با قناعت به حقوق حقه خودشان در این کشور زندگی کنند، بنمائیم، به طوری که همه کسانی که به نحوی از انحاء ممکن بود برای خودشان آینده‌ای در این مملکت نبینند، به آینده خودشان امیدوار بشوند و همگی با هم برای ساختن یک کشور اسلامی نمونه، تلاش کنند.

 امیدواریم در سال آینده موفق شویم این جنگ طولانی خانمان سوز را پیروزمندانه و به نفع محرومان و مستضعفان منطقه و بلکه دنیا، خاتمه بدهیم و از خداوند هم در این ساعت تقاضا داریم و دعا می‌کنیم که به ما و محرومان، محبت بکند و شر حزب بعث عفلقی و صدامیان را از سر منطقه کوتاه کند تا اینکه ملت عراق هم بتوانند در هوای آزاد تنفس داشته باشند و همراه و همپای ملت ایران در این راه مقدس اسلامی گام بردارند.

 مسأله‌ای که در سال گذشته بسیاری از هموطنان ما را رنج داد و هنوز هم در جریان است، گرانی قیمت‌ها و بالا بودن قیمت کالاهای مصرفی مردم و تورم شدید است که امیدواریم با همکاری همه مردم و تلاشهای تولیدگران و برنامه‌ریزان، بتوانیم این تورم زننده را مهار کنیم و با امکانات بیشتری که در اختیار مردم گذاشته می‌شود، با همکاری بخشهای مختلف، قشر محروم جامعه را از این گرانی نجات بدهیم و کاری بکنیم که مردم بتوانند به اندازه زحمتی که می‌کشند، از نعمتهای این مملکت استفاده بکنند. آرزوی دیگری که داریم و تحقیقتاً برای آن تلاش می‌کنیم، این است که نیروهای معطلی را که در این جامعه و در این کشور هست، در سال آینده به فعالیت و تلاش و کوشش برای ساختن کشورشان و خدمت به مردمشان وادار کنیم که مطمئناً برای خود آنها و برای همه مردم می‌تواند ثمربخش باشد و من به خصوص انتظار دارم که در سایه آرامش و سکونی که بر جامعه ما حاکم خواهد شد، به‌خاطر یأس ضدانقلاب و به خاطر روشن شدن تحکیم موقعیت جمهوری اسلامی، کسانی که به‌نحوی از انحاء نخواسته‌اند در این مملکت باشند، اما علاقه به وطنشان و مردمشان و فامیلشان دارند و در خارج از کشور زندگی می‌کنند، این امکان را پیدا کنند که به مملکتشان بازگردند و در کنار مردم و در کنار قشرهای محروم جامعه در ساختن کشور اسلامی ایران با ما همکاری کنند، یا لااقل در وطنشان بتوانند راحت و دلخوش، زندگی کنند.

 چیزی که بنده و دوستان ما را رنج می‌دهد، این است که به‌خاطر شرایط تحمیل شده بر ما، بخشی از نیروهای جوان که گمراه شده بودند، در زندانها به سر می‌برند که ما راضی به‌این امر نبودیم و از این پیشامد جداً متأسفیم؛ اما کاری است که خودشان کرده‌اند. امیدواریم با ریشه‌کن شدن تروریسم و ضدانقلاب ما بتوانیم از امام امت تقاضا کنیم که عفو عمومی برای تمام گناهکارانی که ممکن است در این کشور با ما در سلم و صفا زندگی کنند، عطا کنند و ما بتوانیم شاهد خالی شدن زندانها از تمام کسانی که امکان فعالیت و امکان زندگی شرافتمندانه برایشان هست، باشیم.

 در خاتمه این پیام یکبار دیگر از رزمندگان و از کسانی که به‌خاطر مبارزه در راه حق و علیه ظلم و ستم، سلامتی خودشان را از دست داده‌اند و مدال افتخار جانبازی انقلاب را به سینه‌های پرافتخارشان دارند، تشکر می‌کنیم و به خانواده‌های پرافتخار و نجیب آنها به خاطر این موفقیت‌ها تبریک عرض می‌کنیم و برای امام امت - این محور حرکت اسلامی و نور چشم محرومان و قوت قلب مستضعفان جهان - سلامتی و موفقیت بیشتر خواهانیم.

    والسلام علیکم و رحمةالله