پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره اهمیت استاندارد

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره اهمیت استاندارد

استاندارد، مهر کیفیت بر تولیدات و باعث آسودگی خیال خریداران.

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹
توجه به استاندارد و واکنش در مقابل تولیدات بی‌کیفیت ، نوعی امر به معروف و نهی از منکر است.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

توجه به استاندارد از دستاوردهای ارزنده تبادل کالا و اقتباس خوبی‌ها، لازمه تداوم حیات جوامع بشری است و باید بپذیریم که تأسیس مؤسسه استاندارد در کشور، یکی از برنامه‌های خوب بود.

برای نشان دادن اهمیت استاندارد کافیست همین امروز به برخی از کالاهای نامرغوب در بازارهای کشورها توجه کنیم که چگونه با کیفیت پایین، تولید داخلی آنها را به خطر انداخته است. مطمئناً اگر معیارها و شاخص‌های تولید کالاهای بُنجول که معمولاً از طریق قاچاق وارد اقتصاد کشورها می‌شود، با استانداردهای بین‌المللی انطباق داشت، سطح کیفیت محصولات داخلی بالاتر می‌رفت و تولید کشور در سطح بالاتری قرار داشت.

استاندارد، مهر کیفیت بر تولیدات و باعث آسودگی خیال خریداران است و توجه به آن، علاوه بر همت داخلی، یک عزم بین‌المللی را می‌طلبد تا سودجویان اقتصادی با کاهش کیفیت و افزایش کمیت، آرامش روحی اقتصاد کشورها را مخدوش نکنند.

نظام اسلامی که پس از ر‌هایی از مشکلات دهه اول انقلاب، توسعه و پیشرفت را در برنامه‌های پنج ساله خویش قرار داد، با گسترش فعالیت مؤسسه استاندارد و فراگیرتر کردن آنان، به این امر مهم توجه کرد و نتیجه این توجه، مقبولیت کالاهای ایرانی در بسیاری از نقاط جهان شد، به‌گونه‌ای که اختاپوس‌های اقتصادی با همه برنامه‌های سودجویانه که برای انصراف مردم از روی آوردن به کالاهای ایرانی داشتند، نتوانستند در نقشه‌های خویش موفق شوند و الحمدلله اکثر تولیدگران ایرانی نیز به این مسئله انسانی، اسلامی و اخلاقی توجه عمیق کرده‌اند و نگذاشتند افزایش کمیت تولید باعث کاهش کیفیت شود و در مواردی که سودجویانی پیدا شدند، مؤسسه استاندارد با مسئولیت‌شناسی مانع ورود تولیدات این‌گونه به جامعه شده است.

امیدوارم توجه به استاندارد و واکنش در مقابل تولیدات بی‌کیفیت که نوعی امر به معروف و نهی از منکر است، در جامعه چنان همگانی شود که هر یک از افراد جامعه، خود را عضو مؤسسه استاندارد بدانند که در آن صورت ضریب امنیت روحی و روانی و حتی در مواردی امنیت سلامت جامعه در بُعد جسمی بالا می‌رود و شاهد اعتبار بیشتر کالاهای تولید داخل از خارج و تنگ شدن عرصه واردات بی‌کیفیت باشیم.

 

اکبر هاشمی‌ رفسنجانی

رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری

رئیس ‌مجمع تشخیص‌ مصلحت ‌نظام

*****************************************************

* به مناسبت: 22 مهر، روز جهانی استاندارد