پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت ارتحال آیت‌الله عمید زنجانی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت ارتحال آیت‌الله عمید زنجانی

آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی، صاحب‌نظر در فقه و حقوق بین‌المللی اسلامی و مؤثر در اصلاح قانون اساسی.

  • تهران
  • یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰

 

انّا لله و انّا الیه راجعون

خاندان محترم عمید زنجانی

درگذشت آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی،(1) موجب تأسف و تأثر خاطر گردید.

درگذشت این استاد و صاحب‌نظر در فقه و حقوق بین‌المللی اسلامی که در به ثمر رسیدن انقلاب فرهنگی نقش بسزایی داشت و از چهره‌های مؤثر در اصلاح قانون اساسی بود را به روحانیت معظم، استادان، دانشجویان، مردم علاقمند و به ویژه خانواده ایشان تسلیت می‌گویم.

از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسألت می‌نمایم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

****************************************************************

1- 

عباسعلی عمید زنجانی در سال ۱۳۱۶ در زنجان به دنیا آمد. در رشته فقه و حقوق اسلام تحصیل کرده و در سال ۱۳۶۶ مدرک خود را از طریق خبرگان دانشگاهی از وزارت علوم دریافت کرد.

عمید زنجانی با تالیف بیش از 40 جلد کتاب و 70 مقاله علمی، دروس بسیاری را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه‌های مرتبط با حقوق اسلامی مانند فقه سیاسی، حقوق بین‌الملل اسلام، فقه تطبیقی و حقوق اساسی (کلیات و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران و حقوق اساسی تطبیقی) و مبانی حقوق عمومی در اسلام تدریس کرده است.

همچنین در بیش از ۱۷۹ همایش داخلی و بین‌المللی با ارائه مقاله یا به عنوان سخنران شرکت داشته است.

آیت‌الله زنجانی در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ به عنوان منتخب مجلس در شورای بازنگری حضور فعال داشته است.راهنمایی بیش از ۱۴۰ رساله دکترا و کارشناسی ارشد از جمله فعالیت‌های علمی این استاد است. وی همچنین موسس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی بود که از سال ۱۳۶۷ فعال شده است.

آیت‌الله عمید زنجانی در روند سیاست‌گذاری و فعالیت‌های اجرایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همکاری موثری داشته است.تدریس حوزه و دانشگاه، ریاست دانشگاه تهران و نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق استاد آیت‌الله عمید زنجانی است.

آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی 8 آبان سال 1390 به علت بیماری در تهران درگذشت.

کتاب‌هایش عبارتند از: «حقوق اساسی ایران، تالیف ۸۳۲، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۵، فقه سیاسی: جلد ششم، تالیف، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۸۵، فقه سیاسی جلد هفتم: مبانی حقوق عمومی در اسلام، تالیف، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۸۵، مبانی اندیشه سیاسی اسلام، تالیف، امیرکبیر، ۱۳۸۴، فقه سیاسی(جلد هفتم): مبانی حقوق عمومی در اسلام، تالیف، ۸۱۲، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۴، فقه سیاسی جلد دهم: اندیشه سیاسی در کشورهای اسلامی، تالیف، امیرکبیر، ۱۳۸۴، فقه سیاسی جلد نهم: قواعد فقه سیاسی (مصلحت)، تالیف، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۴، فقه سیاسی: جلد چهارم اقتصاد سیاسی، تالیف، سپهر، ۱۳۸۳، فقه سیاسی جلد پنجم: قواعد حاکم بر مخاصمات مسلحانه، تالیف، سپهر، ۱۳۸۳، فقه سیاسی جلد هشتم: تحول مبانی اندیشه سیاسی در فقه شیعه، تالیف، سپهر، ۱۳۸۳ و درآمدی بر فقه سیاسی.کلیات حقوق اساسی، تالیف، سپهر، ۱۳۸۳»

تصاویر ضمیمه