پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی درخصوص مناسبت‌های مهر ماه

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی درخصوص مناسبت‌های مهر ماه

5 مهرماه: روز جهانی جهانگردی، 5 مهرماه: شکست حصر آبادان، 8 مهرماه: روز جهانی ناشنوایان، 9 مهرماه: روز جهانی سالمندان، 20 مهرماه: روز اسکان معلولان و سالمندان و روز کاهش اثرات بلایای طبیعی، 23 مهرماه: روز جهانی نابینایان، 24 مهرماه: روز پیوند اولیاء و مربیان، 26 مهرماه: روز تربیت بدنی و ورزش، 27 مهرماه: ولادت حضرت امام رضا(ع)، 29 مهرماه: روز صادرات،

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۹
پیش از این در برنامه‌هایم گنجانده بودم که برای مناسبت‌های خاص به‌عنوان مسئولی که از لحظه پیروزی انقلاب و حتی قبل از آن از زمان شروع مبارزات، در کانون تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها بودم، دیدگاه‌هایم را با توجه به شرایط امروز و آرزوهای آینده بنویسم تا از انحراف احتمالی که طبیعت اتفاقات تاریخی است، به سهم خویش جلوگیری نمایم.

بسم الله الرحمن الرحیم

پیش از این در برنامه‌هایم گنجانده بودم که برای مناسبت‌های خاص به‌عنوان مسئولی که از لحظه پیروزی انقلاب و حتی قبل از آن از زمان شروع مبارزات، در کانون تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها بودم، دیدگاه‌هایم را با توجه به شرایط امروز و آرزوهای آینده بنویسم تا از انحراف احتمالی که طبیعت اتفاقات تاریخی است، به سهم خویش جلوگیری نمایم.

برای این مهم نگاهی به تقویم مهرماه انداختم و دیدم در مهرماه مناسبت‌های خاصی داریم که نمی‌توان از کنار همه آنها گذشت و در این حال به جز چند مناسبت مهم، برای بقیه نیاز به تهیه مطالب مستقل نیست. به همین خاطر برخلاف روش سابق برای مناسبت‌های این ماه نظراتم را در چند سطر می‌نویسم:

5 مهرماه: روز جهانی جهانگردی، جهانگردی اگر در سابق در مقوله تفریحات سالم برای انسان‌ها بود، الان یکی از پایه‌های اقتصاد بعضی از کشورهاست و ایران اسلامی هم با منابع غنی طبیعی و جاذبه‌های توریستی، مخصوصاً اماکن و آثار تاریخی و دینی می‌تواند مقصد مسافران فراوانی باشد که جهانگردی می‌کنند.

البته شاید برخی تفاوت‌های اجازه ندهد صنعت توریسم در ایران به‌طور فراگیر رونق بگیرد، ولی ظرفیت‌های موجود، به‌خصوص مناطق مختلف جغرافیایی با چهار فصل که همیشه در ایران نمود دارد، مخصوصاً اماکن دینی و به‌ویژه مرقد مطهر امام رضا(ع) چنان است که با کمی برنامه‌ریزی می‌توان با جذب مسافران، علاوه بر معرفی ایران و مکتب متعالی تشیّع، تجارت چمدانی را نیز رونق بخشید که در شرایط موجود یکی از پایه‌های اقتصادی بعضی از کشورها مخصوصاً کشورهای همسایه است.

5 مهرماه: شکست حصر آبادان، عملیات ثامن‌الائمه در اولین سالگرد جنگ برای دشمنی که آرزوی اشغال آبادان را در سر داشت، چنان زلزله‌ای در برنامه‌های نظامی حزب بعث و حامیانش انداخت که پس از آن بسیار گسترده‌تر روی به جنایات ضدبشری در جنگ آوردند. باید یاد همه شهدا و رزمندگان آن عملیات از ارتش و سپاه، به‌ویژه گروه‌های مردمی، خصوصاً فدائیان اسلام را گرامی بدارم که ایثارگری‌های آنان پایه پیروزی‌های مشعشع ایران در دیگر مناطق بود.

8 مهرماه: روز جهانی ناشنوایان، این قشر عزیز، بخشی از معلولان جامعه هستند که باید نگاه ترحم‌آمیز به آنان از چشم جامعه برداشته شود و در کنار آن اولاً معابر و خیابان‌ها را برای تردد آنها مهیا کرد و ثانیاً به قانون 3 درصد اشتغال معلولان در استخدام سازمان‌ها و ارگان‌ها عمل کنیم تا با احساس استقلال، تلخی‌های زندگی را شیرین کنند.

9 مهرماه: روز جهانی سالمندان، سالمندان آیینه تمام آینده ما هستند. باید با گرامیداشت آنان به جوانان و جامعه یادآوری کنیم که چنین روزهایی در انتظار همگان است. احترام به آنان و برآورده کردن نیازهایشان از وظایف افراد، خانواده‌ها و نظام است و باید تلاش کنیم تا فرهنگ غنی ایرانیان در نگهداری از سالمندان در میان نسل جوان باقی بماند.

20 مهرماه: روز اسکان معلولان و سالمندان و روز کاهش اثرات بلایای طبیعی، دو مناسبتی که از دو زاویه متفاوت به هم مربوط می‌شوند. اسکان معلولان و سالمندان از وظایف فردی و اجتماعی مردم و مسئولان است و کاهش اثرات بلایای طبیعی، آن هم در کشور ایران که خاطرات تلخی از زلزله و سیل و دیگر بلایای طبیعی داریم، از ضرورت‌هاست که باید در برنامه‌های کشور برای مقاوم‌سازی باشد که الحمدلله سیاست‌های کلی آن در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شده است.

23 مهرماه: روز جهانی نابینایان، روزی که به مناسبت احترام به این بخش از معلولان جامعه، روز عصای سفید نام گرفته است. خدمت به عزیزانی که سلطان بدن را ندارند و از موهبت دیدن محرومند، از جمله خدمات انسانی، اخلاقی و اسلامی است و الحمدلله خدای بزرگ اگر چراغ چشمشان را خاموش کرده، نوری در دلشان روشن کرده که همه چیز را و همه کس را آن‌گونه که حقیقت است، می‌بینند.

24 مهرماه: روز پیوند اولیاء و مربیان، پیوندی که اگر عمیق و بر پایه معادلات علمی و روانشناسی باشد، باعث رشد و تعالی کودکان، نوجوانان و جوانانی می‌شود که این روزها در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند. اهمیت این موضوع موقعی معلوم می‌شود که باور کنیم خانواده و مدرسه دو پایگاه مهم برای پایه‌ریزی شخصیت آینده فرزندان می‌باشند.

26 مهرماه: روز تربیت بدنی و ورزش، همان مثل معروف عقل سالم در بدن سالم است، همه را موظف می‌کند که در کنار پرورش روح و فکر به پرورش جسم هم توجه کنند. ورزش علاوه‌بر تأثیرات فراوانی که بر سلامت جسم دارد و از بسیاری از هزینه‌های درمانی می‌کاهد، باعث تقویت روحیه جوانمردی در جامعه می‌شود.

27 مهرماه: ولادت حضرت امام رضا(ع)، اگرچه این مناسبت فرخنده به‌خاطر تولد آن امام همام در 11 ذیقعده سال 148 هجری قمری می‌باشد، اما چون مضجع شریف ایشان بارانداز روحی مردم در مشهدالرضاست، بجاست که یادآوری نماییم این موهبتی که خداوند به ایران و ایرانی عنایت فرموده، باعث بهره‌وری معنوی مردم ایران و شیعیان جهان از آن بارگاه ملکوتی می‌باشد.

زندگی سراسر مبارزه و تقیه آن امام بزرگوار درس بزرگی برای همه شیعیان جهان است که حتی اگر شده در اسارت ظاهری، دست از مبارزه و افشای اهداف ستمکاران و ستمگران برنداریم.

29 مهرماه: روز صادرات، اهمیت صادرات برای ملت‌ها به خاطر تقویت روحیه خودباوری و احساس استقلال و دوری از وابستگی است. برنامه‌هایی که از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به‌صورت خودجوش در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نهفته بود.

توجه داشته باشیم که هرچه بر میزان صادرات کشورها البته صادرات غیرنفتی- افزوده شود، به همان میزان از واردات کاسته می‌شود و این یعنی حرکت تدریحی به سوی همان شعار استراتژیک. البته تعامل بین‌الملل از ضرورت‌هاست و با وابستگی تفاوت بسیار دارد.

مطلب مهمی که در واژه صادرات نهفته و کمتر به آن توجه می‌شود، صدور ارزش‌ها از طریق صدور خدمات فنی، مهندسی، فرهنگی و... است، اما اقتصاد و ابعاد آن چنان بر این واژه سایه انداخته که صادرات را مساوی با تولیدات صنعتی، فنی و بعضاً کشاوری می‌دانیم. حال آنکه می‌توان با استفاده از بستر گسترده این واژه که معنای اصطلاحی پیدا کرده، برای معرفی بیشتر اسلام، تشیع، انقلاب اسلامی و ایران تلاش کرد.

امیدوارم با تکیه بر روح مردم‌سالاری دینی که اساس مبارزه، پیروزی، تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی در ایران عزیز بود، در همه مناسبت‌های مهرماه که به آنان اشاره شد، روحیه انسانی، اسلامی، اخلاقی و ملّی را اولاً حفظ و ثانیاً در جامعه تقویت کنیم.

 

اکبر هاشمی‌ رفسنجانی

رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری

رئیس ‌مجمع تشخیص‌ مصلحت ‌نظام