پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم استان یـزد

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم استان یـزد

مردان تاریخ‌ساز خطّه یزد، غنایی مضاعف بر کتاب فرهنگ ایران افزودند.

  • تهران
  • شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم متدیّن و باصفای یزد

کویر لطافتی دارد که کویرنشینان که من نیز از آن دسته‌ام، آن را درک می‌کنند. مخصوصاً اگر این کویر در قلب ایران باشد. ایرانی که قلب جهان اسلام و مکتب تشیّع است. استان یزد به خاطر موقعیت جغرافیایی خویش اهمیتی بسزا در امنیّت سرمایه‌گذاری در ایران دارد و باید بیش از این به آن توجه شود.

مردان تاریخ‌ساز این خطّه، غنایی مضاعف بر کتاب فرهنگ ایران افزودند و سابقه دینداری مردم آن دیار* مکمّل فرهنگ دینی قوم ایرانی از هزاره‌های باستان تا تاریخ معاصر می‌باشد.

صنعت در این استان اگرچه رونق دارد، اما در اندازه‌های واقعی خویش نیست و شاخه‌های فراوان صنعت آن سرزمین باید به عنوان اصلی‌ترین بستر اشتغال‌آفرین در استان گسترش یابند.کویر زدایی و جلوگیری از پیشرفت آن در ایران، اهمیتی بسزا دارد و استان یزد به عنوان سپر در مقابل این پیشروی، نیازمند طرح‌های اساسی برای حفظ محیط زیست و بافت زراعی می‌باشد.

اینجانب به خاطر آشنایی با آب و هوای کویر و فرهنگ کویرنشینان، و بخاطر سابقه فامیلی‌ام در یزد علاقه مضاعفی به شما دارم و حق این بود که در آستانه انتخابات به آن استان بیایم، اما به خاطر اعلام دیرهنگام نامزدی و معذوریت در استفاده از امکانات بیت‌المال از سعادت دیدار با شما محروم مانده‌ام و امیدوارم در زمانی مناسب در میان شما باشم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

* بیشتر مردم یزد مسلمان و شیعه دوازده‌امامی هستند. همچنین گروه بزرگی از زرتشتیان ایران در یزد ساکن هستند. اقلیت کوچکی از یهودیان نیز ساکن این شهر می‌باشند.

عموماً استان یزد را در ایران به‌عنوان استان مذهبی قلمداد می‌کنند که دلیل آن توجه مردمان این دیار به بحث مذهب و تلاششان برای نگهداری آن است. گواه این مطلب را می‌توان برگزاری مراسم مختلف مذهبیِ شیعیان آن، به‌ ویژه مراسم نخل‌برداری (نخل نوعی سازه چوبی است که نماد تابوت حسین بن علی، امام سوم شیعیان محسوب می‌شود) که در ماه محرم اجرا می‌شود اشاره کرد. همچنین، در بخشی از سفرنامه فرِد ریچاردز آمده‌است که «احساسات مذهبی مردم یزد خیلی جدی‌تر از اغلب شهرهای ایران است». اخیراً چندسالی است شهر یزد به دلیل داشتن حسنیه‌های فراوان و نوع عزاداری خاص و زبانزد برای امام سوم شیعیان به حسینیه ایران معروف شده است.

با وجود این که بیشتر مردم یزد مسلمان هستند، اما اقلیت‌های دینیِ دیگری که در بالا اشاره شد نیز در آن شهر ساکن‌اند. در اطراف شهر یزد و همچنین داخل آن، زیارتگاه‌های مختلفی برای زرتشتیان به چشم می‌خورد که در هر ماه و یا فصل، مراسم‌های ویژه پیروان این دین در آنها برگزار می‌شود. از آن جمله می‌توان به جشن سده اشاره کرد که یکی از مراسم معروف و عمومی زرتشتیان است و هر ساله در روز دهم بهمن‌ماه، همزمان با مناطق دیگر ایران، در یزد برگزار می‌شود.