پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم استان اردبیل

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم استان اردبیل

وقتی از پیشرفت‌های این استان زرخیز در زمینه‌های مختلف مطلع می‌شوم، بر خویش می‌بالم که با موافقت استان شدن اردبیل، حقّی مسلّم را به مردم استان رساندیم.

  • تهران
  • شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم

وقتی از پیشرفت‌های این استان زرخیز در زمینه‌های مختلف مطلع می‌شوم، بر خویش می‌بالم که با موافقت استان شدن اردبیل، حقّی مسلّم را به مردم استان رساندیم. این دیار که استعداد سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، دامداری و... را دارد، نیازمند نگاه جدّی مسئولان کشور می‌باشد و اگر غیر از این باشد، غبار یأس و ناامیدی برجوانه‌های امید یک استان جوان و بالنده می‌نشیند.

ویژگی ممتاز این استان که همچون سبلان* سربلند، باعث افتخار و غرور مردم سراسر ایران می‌شود، پرورش جوانانی ارزشمند در رشته‌های ورزشی می‌باشد که پرچم ایران را در بین‌الملی‌ترین مسابقات به اهتزاز درمی‌آورند و همین امر نشان از استعدادهای نهفته بسیاری در این استان است که باید با بسترسازی مناسب و گسترش اماکن ورزشی شکوفا شوند.

اگر فرهنگ غنی دینی استان با تهیه تمهیدات اقتصادی با فرهنگ ابداع و ابتکار مردم درآمیزد، کار را به عنوان جوهر انسان همگانی می‌کنند و عبارت «همه باهم، کار برای سربلندی ایران اسلامی» از شعار به میدان عمل می‌رود که در آن صورت بیکاری یک واژه منزوی در فرهنگ‌ها و «اشتغال» راهی برای شادابی و تشکیل زندگی جوانان و به تبع آن نشاط خانواده‌ها در جامعه ترک زبان اردبیل و سراسر ایران می‌شود.

امیدوارم بر من ببخشید که به خاطر ضیق وقت و معذوریت استفاده از امکانات دولتی نتوانستم در شهرهای مختلف آن استان به گفت وگو بنشینم و برای جبران آن، علل حضور و برنامه‌هایم را جداگانه در «بیانیه» و «میثا‌ق‌نامه» به اطلاع شما و مردم سراسر ایران رساندم و انشاءالله در فرصتی مغتنم به آن استان خواهم آمد.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

* سبلان (ترکی آذربایجانی: [(ساوالان) (معانی مختلفی برای نام ساوالان ذکر می‌شود، ولی رایج‌ترین معانی عبارتند از ساو به معنی پیغام(وحی)و آلان به معنی گیرنده معنای کلی یعنی گیرنده وحی ریشه این معنی اشاره دارد به پیامبری زرتشت در این مکان.معنی دیگر ساوالان یعنی گیرنده روح که این معنی هم حکایت از ارتفاعی دارد که در طلوع خورشید اولین مکان تابش نور قله ساوالان می‌باشد)]، ساوالان از کوه‌های مرتفع ایران است که در شمال غرب این کشور و در بین استان اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد. ساوالان سومین قله بلند ایران (پس از علم کوه و دماوند) و یک کوه آتشفشانی غیرفعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است (در استان اردبیل) و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. ساوالان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی کوه ساوالان را محل بعثت پیامبر ایران، زرتشت، می‌دانند نمونه‌ای از ان در کتاب چنین گفت زرتشت، اثر نیچه، مشاهده می‌شود که به پایین آمدن زرتشت از کوه ساوالان اشاره کرده است.

 از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد می‌شود.