پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم استان قزوین

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم استان قزوین

یکی از دستاوردهای دولتم در دوره‌های گذشته که هنوز هم از آن کار خرسندم، استان شدن قزوین بود.

  • تهران
  • شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از دستاوردهای دولتم در دوره‌های گذشته که هنوز هم از آن کار خرسندم، استان شدن قزوین بود که استحقاق آن را داشت.*

تاریخ گواه صادقی از توجه مثبت و منفی حکومت‌ها به این دیار است و در انقلاب اسلامی نیز شهیدان رجایی و بابایی و آزاده سرافراز ابوترابی و بیش از 3 هزار شهید ویژگی‌های فرهنگی، سیاسی، نظامی، ارزشی و دفاع از کیان جمهوری اسلامی مردم این استان را در صحیفه تاریخ معاصر ثبت کرده‌اند.

موقعیت ممتاز این استان به عنوان نقطه ارتباطی شمال، شمال غرب و غرب ایران با مرکز، توجه بیشتر مسوولین را می‌طلبد تا با بزرگراه‌‌ها و راه‌آهن، رفت و آمدها و حمل و نقل‌ها را مطمئن و سریع نمایند که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

مطمئناً زمین‌های مستعد استان با طرح‌های سدسازی باداخانلو، فررود و طالقان، این استان را قطب کشاورزی کشور در همه محصولات می‌کند که به همراه صنایع جانبی، علاوه بر رونق زندگی، باعث ایجاد اشتغال خواهد شد.

صنعت استان اگرچه پیشرفته است، امّا همچنان زمینه برای گسترش دارد و می‌توان با ایجاد شهرک‌های صنعتی، انبوه جوانان جویای کار و مهاجرین استان‌های همجوار را به عنوان منابع انسانی مستعد بکار گرفت.اینجانب ضمن ادای صمیمانه‌ترین سلام‌ها، از اینکه نتوانستم به عنوان نامزد ریاست جمهوری به آن استان بیایم، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در زمانی مناسب از نزدیک با مردم تک تک شهرها دیدار و گفت و گو داشته باشم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

* در دوران پهلوی طبق قانون تقسیمات کشوری و وظایف فرمانداران و بخشداران مصوب ۱۶ آبان ماه ۱۳۱۶ کشور به ده استان و چهل و نه شهرستان تقسیم می‌شود. در این تقسیم‌بندی قزوین جزء استان یکم قرار می‌گیرد. بخش‌های قزوین در این تقسیمات عبارت بودند از صدرآباد، ضیاءآباد، معلم کلایه، آوج، قشلاق و بخش مرکزی قزوین.

بر اساس تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۴۵، قزوین دارای هفت بخش و سیزده دهستان و ۹۸۷ روستا بوده است. اما بعد از چندی قزوین از استان یکم منتزع و به استان مرکزی ملحق گردید، ولیکن با تصویب و تأسیس استان زنجان و جدایی آن از استان تهران، قزوین به استان زنجان ملحق گردید. تا اینکه در سال ۱۳۷۳ از استان زنجان منتزع و به استان تهران الحاق گردید.

پس از الحاق قزوین به استان تهران به دلیل وسعت و جمعیت و موقعیت خاص منطقه هیأت محترم وزیران طی مصوبه شماره ۱۲۱۴۶۹/ت/۱۷۱۶۹/ک مورخ ۱۶/۱۰/۷۵ بنا به پیشنهاد وزارت کشور به استناد ماده ۱۳ قانون تعریف و ضوابط تقسیمات کشوری و در اجرای ماده ۷ قانون یاد شده، شهرستان بوئین زهرا را به مرکزیت شهر بوئین زهرا در تابعیت استان تهران قرار داد.

به دنبال همین سیاست هیأت وزیران مجدداً لایحه جدیدی در ارتباط با استان شدن قزوین تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی نمود که این لایحه در تاریخ ۲۰/۳/۷۶ تحت عنوان ایجاد استان قزوین به تصویب مجلس رسیده و پس از تأیید شورای نگهبان در تاریخ ۲۷/۳/۷۶ جهت اجرا به وزارت کشور ابلاغ گردید و استان قزوین به مرکزیت شهر قزوین تشکیل گردید (طرح جامع تقسیماتی استان قزوین، ۱۳۸۱ : ۵ و ۶).