پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم از طریق برنامه های رادیویی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم از طریق برنامه های رادیویی

 یکی از برداشت‌های سویی که اوایل انقلاب از شعار «صدور انقلاب» می‌شد، دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورها بود.

  • تهران
  • دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم

اصلاح نظام تأمین اجتماعی، بهبود وضعیت معیشتی مردم، توجه جدی به رفاه اجتماعی و ایجاد تحول در نظام یارانه‌ای کشور به منظور بهره‌مندی بیشتر افراد کم درآمد و متوسط جامعه، افزایش رشد اقتصادی، توانمندسازی شهروندان، حمایت از روستائیان، کاهش بیکاری، توجه به زیرساختهای بهداشت و درمان، تکریم از ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، طبقه‌بندی مناطق جغرافیایی کشور براساس شاخص درآمدزایی، زدودن چهره خشن فقر، حمایت از معلولان جسمی و ذهنی و از کارافتادگان و خانواده‌های بی‌سرپرست و بیماران خاص و توجه جدی به مسأله اعتیاد و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی آن بدون توسل به قوه قهریه از جمله برنامه‌هایم برای بهبود کیفیت زندگی مردم براساس بهره‌مندی اقشار کم درآمد است.

زنان ایران اسلامی که در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی به دور از افراط و تفریط به کسب علم و دانش پرداخته‌اند، ثابت کرده‌اند که زن در کارگاه آفرینش یک موجود ناقص نیست و این نقص در نگاه سلیقه‌ای افراد است که گاه ابزار می‌شود و گاه محبوس در چاردیواری منازل. امروز در جامعه ایران نسلی از زنان پرورش یافته‌اند که گویی سبقت را از مردان در مسابقات علمی داخلی و خارجی ربودند.

اگرچه رسالت اصلی زنان پرورش فرزندان است، امّا باید از این ظرفیت در مدیریت‌ جامعه استفاده کرد و خوشبختی مضاعف تحصیل زنان پرورش فرزندان فرهیخته است.

 توسعه تعامل و هم پیوندی با جهان، عمومی‌سازی و گسترش بازار سرمایه، توسعه و تقویت بخش خصوصی، افزایش کارایی بنگاههای اقتصادی در حوزه‌های زیربنایی، مهار تورم و افزایش قدرت خرید مردم و افزایش کارآمدی و گسترش خدمات رسانی‌ سیستم بانکی و بازارهای مالی مرتبط، از جمله برنامه‌های اقتصادی من برای استقرار نظامی پویا بر اساس ایجاد فرصت مشارکت وسیع مردم وتعامل مثبت در جهان است تا منجر به حل مشکل بیکاری، ارتقای سطح رفاه جامعه و تأمین عدالت اقتصادی‌ گردد.

امید آنکه، جامعه در فضایی با ثبات، غیر تورمی و متکی بر رشد پایدار، آینده‌ای پرامید را برای ایرانیان به ارمغان آورد.

 یکی از برداشت‌های سویی که اوایل انقلاب از شعار «صدور انقلاب» می‌شد، دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورها بود و همین باعث کینه‌توزی بسیاری از حکومت‌ها نسبت به ما شده بود. در صورتی که هدف ما از این شعار، انتقال تفکر و اندیشه مبارزه با استبداد و استعمار بود که الان در اقصی نقاط گینی ریشه دوانده است.

بعداز جنگ که می‌بایست زیرساخت‌های کشور را می‌ساختیم، نیاز به تعامل اقتصادی با دنیا داشتیم و سیاست تنش‌زدای را آغاز کردیم که بازگشایی و آغاز به کار سفارتخانه‌های بسیاری را به همراه داشت و اوج آن بهبود روابط با کشور عربستان سعودی و برگزاری اجلاس کنفرانس اسلامی در تهران بود.

اکنون که دنیا در چنبره ارتباطات است و بسیاری از کارها از طریق سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود، نمی‌توان گوشه‌نشینی کرد. تعامل با جهان چه از نوع پیشرفته در غرب و چه از نوع عقب مانده در آفریقا و چه کشورهای همسطح، برای استفاده از علم و تکنولوژی و انتقال تجربیات و بازاریابی یک ضرورت سیاسی، انسانی و اسلامی است.

 یکی از ویژگی‌های ایران اسلامی در کنار منابع غنی و موقعیت استراتژیک، جوانان غیرتمندی هستند که اکثر قریب به اتفاق آنان تحصیلکرده، حتی در سطح آموزش عالی می‌باشند و همین باعث پویایی اجتماعی می‌باشد. نباید فراموش کنیم که جوان به مقتضای طبیعتش جنب و جوش فراوان دارد و ازدواج و اشتغال می‌تواند تحرکات جوانی را به نشاطی فراگیر در جامعه تبدیل کند. متأسفانه اندیشه‌های افراطی و تفریطی جوانان را دعوت به خمودگی و ولنگاری می‌کنند. حال آنکه جوان باید با حفظ معیارهای جوانی و رعایت اعتدال،‌ ابتدا تحصیل نماید و سپس اداره کشور را در اشتغال و مدیریت در دست گیرد.

بانوان گرانقدری که در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی با شور و نشاطی مثال زدنی به کسب علم و دانش و آموختن مهارت‌های گوناگون پرداخته‌اند، ثابت کرده‌اند در کارگاه آفرینش نه تنها یک موجود ناقص نیستند، بلکه این نقیصه در نگاه سلیقه‌ای افرادی است که گاه زن را به چشم‌ ابزار می‌بینند و گاه محبوس در چاردیواری منازل می‌پسندند. امروز در جامعه ایران نسلی از بانوان برنا و دختران بالنده پرورش یافته‌اند که گوی سبقت را از مردان در مسابقات علمی داخلی و خارجی و عرصه‌های مدیریتی جامعه ربوده‌اند. اگرچه رسالت اصلی زنان پرورش فرزندانی صالح و آینده‌ساز است، اما باید از این ظرفیت در مدیریت جامعه استفاده بهینه شود.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام