پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مراسم افتتاح همایش «نقش دانش و دانشگاهیان در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مراسم افتتاح همایش «نقش دانش و دانشگاهیان در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی

  • تهران
  • پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰

بسم ‌الله الرحمن الرحیم

انسان در طول تاریخ حیات اجتماعی‌اش از انواع انحراف‌ها و آسیب‌های اجتماعی رنج برده است و همواره در جستجوی عوامل رهایی از آن بحران‌ها می‌باشد.

مطالعه جامعه‌شناختی آسیب‌های اجتماعی در چند دهه اخیر بیش از گذشته در محافل دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است. برگزاری همایش نقش دانش و دانشگاهیان در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی با حضور کارشناسان قوه قضائیه فرصت مغتنمی است** تا بخشی از عوامل و انگیزه‌های به وجود آمدن این ناهنجاری‌های اجتماعی شناسایی و مسائل به‌گونه‌ای اولویت‌بندی و در نشست‌های دانشجویی به چالش کشیده شوند تا تصمیم‌های خردمندانه و خلاقانه‌ای پس از بررسی‌های لازم اخذ گردد.

شما دانشگاهیان باید به کمک مسئولان قوه قضائیه با اتخاذ روش‌های پیشگیرانه برآمده از علم و با تبیین روش‌های متناسب با ساختار فرهنگی و مهندسی اجتماعی جامعه و با نگرش آگاه کردن و هشدار دادن، تدابیری بیندیشید که از اساس مانع شکل‌گیری جرم و بزه در اندیشه افراد بزهکار و ساحت جامعه گردد.

التزام به اصول اخلاقی، قانونی و شرعی حاکم بر فرآیند مجازات مجریان و حتی برخورد و مواجهه با متهمان، متضمن صیانت از کرامت و شرافت و شخصیت انسانی افراد است و باید با اتخاذ شیوه های باز پرورانه، مشاوره درمانی- مددکاری به مبتلایان بزه، محیط را برای بازگشت مجرم به دامان خانواده و جامعه فراهم آوریم.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی (1) منوط و محصور به یک دستگاه و ارگان خاص نیست، بلکه همه سنجش‌های جامعه از عرصه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، مطبوعاتی، انتشاراتی، آموزشی و تربیتی گرفته تا سیاسی، انتظامی، مدیریتی، اقتصادی، قضایی و خصوصاً نهادهای اجتماعی غیردولتی، همه‌و‌همه در این حوزه سهیم و دخیلند.

امیدوارم در این همایش با مطالعه و شناخت آسیب‌های اجتماعی و دلایل پیدایی آنها، راه‌حل‌های علمی و عملی برای پیشگیری از وقوع جرم و انحراف در جامعه به منظور بهسازی محیط‌زیست جسمی و خانوادگی فراهم آید و با درمان مطمئن اجتماعی این ناهنجاری‌ها، بحران‌های اجتماعی قبل از بروز مطالعه و ریشه‌یابی گردد.

در خاتمه مایلم از همه شرکت‌کنندگان این همایش و برگزارکنندگان آن* تشکر و قدردانی نمایم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

******************************

1- نخستین همایش ملی "نقش دانش و دانشگاهیان در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی" از صبح روز چهارشنبه با حضور هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، قائم مقام حوزه پیشگیری قوه قضاییه، جمعی از دانشجویان و اساتید در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد رودهن برگزار شده و برخی از مسئولان قوه قضائیه و دانشگاه آزاد تقدیر شدند. در اولین روز این همایش ملی، پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز قرائت شد.

 

 

** حسین هراتی، در نخستین همایش ملی "نقش دانش و دانشگاهیان در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی" که با پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی رودهن برگزار شد، افزود: وجود چنین رهبری اندیشمند می‏تواند کشور را به سوی اهداف بزرگ و جامعه‏ای متعالی رهنمون سازد.

وی بر لزوم جریان نهضت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور تاکید کرده و افزود: امروز مسئله پیشگیری در همه عرصه‌ها برای کشور دارای اولویت است.

قائم ‏مقام حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی قوه قضائیه ضمن اشاره به وجود بیش از 10 میلیون پرونده جرایم در کشور، افزود: برای مقابله با بیش از 10 میلیون پرونده جرایم در کشور، چاره‏ای جز برقراری این نهضت، برای مسئولان باقی نمانده است.

* شهرام وزیری در حاشیه برگزاری نخستین همایش از سلسله همایش‌های ملی "نقش دانش و دانشگاهیان در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی" در گفتگو با خبرنگاران افزود: این همایش در رودهن با همکاری معاونت پیشگیری قوه قضائیه و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

وی ادامه داد: در مهلت تعیین شده نزدیک به 58 مقاله به محل دبیرخانه همایش ارسال شده بود که با گذر از مرحله داوری، از میان این تعداد مقاله، 15 مورد برگزیده شده و 10 مقاله نیز به صورت پوستر و مقاله علمی و پژوهشی به چاپ رسید.

وزیری افزود: خوشبختانه مسئولان دستگاه‏های مختلف با دیدی کشوری به همایش "نقش دانش و دانشگاهیان در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی" رودهن نگاه کردند و مقرر شده تا نتایج این همایش به صورت کتاب در اختیار علاقه ‏مندان قرار گیرد.