پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به سمینار تبیین اندیشه‌های شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به سمینار تبیین اندیشه‌های شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی

قرائت کننده: دبیر سمینار و مسؤول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه شیراز

  • دوشنبه ۱ دی ۱۳۷۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انقلاب‌هایی که مکتب، الهام‌بخش آنهاست، تنها به رفع موانعی چون استبداد و استعمار بسنده نمی‌کنند، بلکه تلاش دارند که جامعه و حکومت انقلابی را به مکتبی شدن رهنمون شوند. آنچه انقلاب‌های ملهم از مکاتب الهی را از دیگر انقلاب‌های مکتبی متمایز می‌نماید، اتصال آنها به منبع پرفیض و رحمت وحی است که اندیشه‌ها را ژرفا، روان‌ها را تابندگی و دلها را آرام می‌بخشد و دل نگرانی‌ها و دغدغه‌های خاطر انقلابیون را با اطمینان برحق بودن هدفشان تسکین می‌دهد و در تاریکی‌های گمراه کننده‌ای که هر نسلی در هر عصری، به جهت انتخابگری تعهد و مسئولیت انسان بودن با آن مواجه است، بر صراط مستقیم الهی روشنائی می‌افکند.

برای ما که در حرکت و نهضتی مشارکت داریم که آرمانش برپایی جامعه قسط و عدل اسلامی است، شناخت راه و هدف مکتب انقلاب و شناساندن اندیشه‌های پیشقراولان آن ضرورت دارد.

منزلت شناخت و تبیین اندیشه‌های شهید مظلوم آیت‌الله سیدمحمد حسین بهشتی (رضوان الله تعالی علیه) که اینک هفده سال از شهادت پرافتخار ایشان می‌گذرد، در همین راستاست، توجه به اندیشه اندیشمندان، بهترین بزرگداشت اهداف، آرمان‌ها و شخصیت آنان است. آشنایی شهید بهشتی با فلسفه اسلامی، فقه، کلام، تفسیر، سیره، حدیث، فلسفه غرب، جامعه شناسی و مبانی اقتصاد که با چیرگی در زبان‌های خودی و بیگانه پیوند خورده بود، از یک سو و مشارکت، همراهی و همگامی در سازماندهی و راهبری نهضتی توانایی‌های آن برای حل مشکلات و معضلات آنان امروز و مبارزه با به زنجیر کشندگان آزادی انسان‌ها و مفاسد آنان است، توجه بیدار دلان را به درّ مکنون، قرآن کریم جلب کرد که کلید حل مشکلات ما، در معارف قرآن و عترت نهفته است و اگر پاسخ ناگفته‌ای مانده است، نه از ناتوانی این سرچشمه‌های تابناک معرفت، که به سبب کاهلی و غفلت ماست.

شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی (ره) یکی از اندیشمندانی بود که در این راه به جهدی همه جانبه دست یازید و جلسات تفسیر قرآن، همکاری در تألیف کتاب‌های تعلیمات دینی مدارس، تبلیغات در مرکز اسلامی هامبورگ، مشارکت در مرکز تحقیقات اسلامی، تدوین و تنظیم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبیین مواضع حزب جمهوری اسلامی نمونه‌هایی از این تلاش‌های کارسازند و با این سرمایه، ایستادگی در برابر آن همه مصائب بر او آسان گشته و نیل به فیض شهادت او را سزاوار.

توصیه اینجانب به شما فرزندان عزیز دانشجو و دانش‌پژوه که در آغاز بنای شکوهمند زندگیتان قرار دارید، این است که کمر همّت به آشنایی با مفاهیم کتاب الهی بسته، انس و مجالست با قرآن را ره‌توشه خود قرار دهید و خود را از زلال معرفتش سیراب سازید.

در خاتمه شایسته می‌بینم از همه دست‌اندرکاران برپایی این همایش، مدیریت دانشگاه شیراز، نمایندگی مقام معظم رهبری و بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله بهشتی (ره) قدردانی کنم و برای آنان از خداوند منّان اجر وافر مسئلت نمایم.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام