پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به زلزله‌زدگان استان خراسان

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به زلزله‌زدگان استان خراسان

  • خراسان
  • یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۷۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اهالی محترم منطقه زلزله زده استان خراسان

با کمال تأسف خبر وقوع زلزله استان خراسان (1)  را که منجر به کشته و زخمی شدن جمعی از مردم مؤمن و فداکار استان خراسان شده است، در تاجیکستان دریافت کردم.

اینجانب با تسلیت این ضایعه بزرگ به رهبر معظم انقلاب اسلامی، امت شهید پرور ایران، اهالی مناطق زلزله زده استان خراسان، به ویژه مصیبت دیدگان این حادثه، از درگاه خداوند متعال برای جان باختگان علوّ درجات و برای مصدومان و بازماندگان بهبودی، صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.

شایسته است همه دستگاه‌های اجرایی، مخصوصاً وزارت کشور و سازمان‌های امدادرسانی، به سرعت به یاری زلزله‌زدگان بشتابند. همه دستگاه‌های دولتی موظفند در تأمین تسهیلات و امکانات ضروری، نهایت همکاری و مساعدت را با وزارت کشور و سازمان‌های امدادرسانی به عمل آورند.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

 

********************************************************8

1-  زمین‌لرزه استان خراسان یا قائن یا اَردکول، زمین‌لرزه‌ای مهیب بود که در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۶ (ساعت ۱۲: ۲۷ به وقت محلی)، استان خراسان در شمال شرق ایران را لرزاند. بزرگای گشتاوری این زمین‌لرزه که شدیدترین زمین‌لرزهٔ منطقه از سال ۱۹۷۹ تا آن زمان بود، ۷٫۳ اندازه‌گیری شد و مرکز آن در روستای اردکول در ۲۷۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار داشت. زمین‌لرزه قائن سومین زمین‌لرزه‌ای بود که در سال ۱۹۹۷ در ایران رخ می‌داد و خساراتی عظیم بر جای می‌گذاشت. بر اثر این زمین‌لرزه منطقه بیرجندقائن ویران گشت؛ ۱٬۵۶۷ نفر کشته، بیش از ۲٬۳۰۰ نفر مجروح، و ۵۰٬۰۰۰ نفر آواره شدند؛ ۱۵٬۰۰۰ واحد مسکونی تخریب شد و یا آسیب دید. سازمان زمین‌شناسی آمریکا زمین‌لرزهٔ قائن را مرگ‌بارترین زمین‌لرزه سال ۱۹۹۷ توصیف کرد. ۲۱۵ پس‌لرزه بر شدت خرابی‌ها افزود و بسیاری از بازماندگان را مجبور به ترک منطقه کرد. بعدها مشخص شد که زمین‌لرزه بر اثر گسیختگی در امتداد گسلی که در زیر خط مرزی ایرانافغانستان واقع بود، ایجاد شده‌است. در نهایت میزان خسارت‌ها ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا برآورد شد، و بسیاری از کشورها با اهدای پتو، چادر، لباس، و مواد غذایی به یاری زلزله‌زدگان شتافتند. گروه‌های نجات به منطقه اعزام شدند تا داوطلبان محلی را در یافتن بازماندگانی که زیر آوارها مدفون شده بودند، یاری کنند. میزان تخریب‌ها در اطراف رومرکز زمین‌لرزه تقریباً ۱۰۰ درصد اعلام شد که عمدتاً ناشی از شیوه ناصحیح ساخت‌وساز در مناطق روستایی بود.