پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به رئیس جمهور پاکستان

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به رئیس جمهور پاکستان

  • پاکستان,تهران
  • دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۴

«انّا لله و انّا الیه راجعون»

جناب آقای پرویز مشرف

 رئیس جمهور محترم پاکستان

حادثه مصیبت‌بار زلزله ویرانگر در پاکستان و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان پاکستانی(1) را تسلیت می‌گویم. از خداوند متعال برای درگذشتگان غفران و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌کنم.

امیدوارم جمهوری اسلامی ایران با در اختیار قراردادن تجارب فراوانی که در زمینه کمک به آسیب‌دیدگان در حوادث غیرمترقبه و سازماندهی امور زلزله‌زدگان بدست آورده است، بتواند آسیب‌دیدگان و مسئولان پاکستانی را در این امر مهم یاری نماید.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

***************************************************************

1- زمین لرزه‌ای به قدرت 7/ 6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) صبح روز شنبه 16 مهر 1384 پاکستان، شمال هند و افغانستان را لرزاند. وقوع زلزله 7 6 ریشتری در پاکستان منجر شد تا در مناطقی از این کشور تعدادی از مناره‌های مساجد و برخی ساختمان‌ها ازجمله ساختمان یک دبستان در « راولپندی » واقع در 10 کیلومتری اسلام آباد فرو ریزد و مجروحان این حادثه به بیمارستان‌ها اعزام شوند.

در اسلام آباد سه باب ساختمان ده طبقه در منطقه‌ای معروف به « اف- 10 » فروریخته و یک دیپلمات مصری نیز کشته شده است. تعداد کشته شدگان به بیش از 1200 نفر رسیده است. ارتش به مناطق شمالی و کشمیر ازجمله بالاکوت بت گرام داسو شانگله گرهی حبیب الله ایبت آباد مانسهره و مری کمک رسانی را آغاز کرده است.

در همین حال در « مظفرآباد » کشمیر اعلام شده است که تاکنون 250 نفر کشته شده‌اند. رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان چند ساعت پس از فروریختن برج 19 طبقه مسکونی « مارگالا » در منطقه (اف 10 ) اسلام آباد از آن دیدن کردند.

ارتشبد « پرویز مشرف » و « شوکت عزیز » در محل به مسئولان دولتی دستور دادند اقدامات کمک رسانی را سریعتر انجام دهند.

شمار تلفات ناشی از زلزله در ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل هند به 15 نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری « پی .تی .آی » هند در جریان این زلزله صدها تن دیگر نیز زخمی شدند که توسط نیروهای امدادی در حال انتقال به بیمارستان هستند.

براساس این گزارش پس لرزه‌ای در ساعت 2 30 دقیقه به وقت محلی شهر « سرینگر » مرکز ایالت جامو و کشمیر را لرزاند و مردم هراسان و وحشت زده را به بیرون از خانه‌ها کشاند.

از سوی دیگر منابع نظامی هند گفتند وقوع زلزله در بخش « آوری » علاوه بر تخریب به آتش سوزی در برخی از ساختمان‌های این بخش منجر شده است.

به گفته این منابع این زلزله باعث کشته شدن تعدادی از مردم منطقه کشمیر شده امام تاکنون آمار دقیقی از آن دردست نیست.

براساس این گزارش پس لرزه‌های متناوب در نقاط مختلف ایالت جامو و کشمیر ازجمله سرینگر همچنان ادامه داشت.

زمین لرزه شدید دیروز علاوه بر کابل مرکز افغانستان شهرهای شرقی و شمالی این کشور را نیز بشدت لرزاند.

طبق آخرین گزارش‌های رسیده هرچند شدت و مرکز این زمین لرزه تاکنون از سوی دولت افغانستان اعلام نشده است ولی مقامات دولتی و ولایات ننگرهار بلخ تخار پروان و سایر ولایات واقع در شرق و شمال این شکور از وقوع زمین لرزه شدید در این مناطق خبر داده‌اند.

رسانه‌های محلی افغانستان نیز گزارش دادند وقوع این زمین لرزه به حدی بود که اهالی مناطق یادشده سراسیمه از منازل خود خارج و به خیابان‌ها ریختند.