پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به دومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل جاده ابریشم

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به دومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل جاده ابریشم

  • چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۷۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم

توسعه تجارت، مبادلات بین‌المللی کالا و خدمات و سیاحت در دنیای امروز، با پیشرفت و تکامل حمل و نقل، افزایش ظرفیت و کارآیی آن همراه است و بدون شک حمل‌ونقل یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی و کلیدی در جهان امروز به شمار می‌رود.

حمل‌ونقل زمینه ساز توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و توسعه آن به افزایش درآمد ارزی و یا موزون نمودن موازنه پرداخت‌ها از طریق نقل و انتقال مستقیم کالا و مسافر توسط نیروهای داخلی، ترانزیت و صادرات مجدد کمک زیادی می‌نماید.

دسترسی به بازارهای جدید صادراتی در خاورمیانه، آسیای مرکزی، کشورهای قفقاز، آسیا، اروپا، آفریقا، شرق دور و سایر نقاط جهان، توسعه شبکه‌های ارتباطی زمینی، هوایی، دریایی و تحول توان بازاریابی با توجه به نقش کلیدی حمل‌ونقل تحقق یافته و می‌یابد.

احداث خطوط راه‌آهن جدید از جمله خط آهن کرمان ـ زاهدان تا مرز پاکستان و راه‌آهن بافق ـ مشهد و بهره‌برداری از راه‌آهن مشهد ـ سرخس و آزاد راه قزوین ـ زنجان، آزاد راه قم ـ کاشان و افزایش ظرفیت بنادر، فرودگاه‌ها، پایانه‌ها، ناوگان کشتیرانی، هوایی، ریلی و حمل‌ونقل جاده‌ای نقش بسزایی در مبادلات کشور داشته است.

بدون شک سرمایه‌های عظیمی صرف توسعه و تکمیل خطوط ارتباطی به ویژه دالان‌های هوایی شمال ـ جنوب و شرق به غرب شده است و در حال حاضر شبکه‌های زیربنایی حمل‌ونقل مناسب از کلیه بنادر جنوبی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه شمالی، شرقی و غربی موجود است. اکنون وقت آن رسیده است که از این امکانات و تسهیلات، حداکثر استفاده و بهره‌برداری در جهت توسعه مناسبات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با کشورهای نزدیک و همجوار به عمل آید.

این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا سازمان‌های مرتبط با این صنعت، توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود را به معرض نمایش بگذارند و از نزدیک با تخصصی که می‌تواند راه را برای انتقال تجارب، دستاوردها و شناخت زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه هموار سازد، آشنا شوند.

موفقیت مبتکران، مخترعان، مؤسسات داخلی و خارجی، خدمتگزاران این صنعت و دست اندرکاران شرکت کننده در دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل را از خداوند متعال خواهانم.

اکبرهاشمی رفسنجانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران