پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به جوانان ایران (میثاق نامه)

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به جوانان ایران (میثاق نامه)

با جوانان پیمان می‌بندم که با جرثومه‌های خشونت، تندروی، خودسری و قانون‌شکنی مبارزه کنیم.

  • تهران
  • چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم

در تمامی سالهایی که برای آزادی و پیشرفت ایران کوشیده‌ام، بر این عقیده که میهنم شایسته والاترین جایگاه در تمدن معاصر است، پایدار بودم و بزرگترین افتخارم این است که در دورانی از تاریخ ایران زیسته‌ام که پا به پای ملت، تحت رهبری امام خمینی، در سقوط استبداد و شکل‌گیری نخستین دمکراسی این سرزمین مقدس مشارکت داشته‌ام.

در این سالها، همچون پدری که عواطف و آرزوهایش را از فرزندان پنهان می‌کند، تا آنها را برای زندگی موفق آینده آماده سازد، همه تلاش من این بود که مبنای سخنم با شما جوانان عزیز، عقل و استدلال باشد، زیرا عقلانیت را گمشده‌ای می‌دانستم که در تاراج تمدنمان به یغما رفته است.

اینک مسرور و شادمان، شاهد شکوفایی خلاقیت و اعتدال رفتار جوانان میهن و آمادگی شما فرزندان ایران بزرگ برای حضور سربلند در عرصه‌های جهانی هستم، می‌خواهم از آنچه در قلبم می‌گذرد با شما سخن بگویم. باشد که به همت عالی شما، سربلندی ایران اسلامی برای همیشه پایدار، ژرفای دمکراسی و آزادی ملت بیشتر و تاریکی تاریخ چند قرن گذشته به روشنی و نور تبدیل شود و برای ملتمان شادمانی و سرور جانشین غم و اندوه، شجاعت و دلاوری جانشین‌ترین وحشت، اعتماد به نفس و خودآگاهی جایگزین از خود بیگانگی و خودباختگی و اعتدال و فضیلت جانشین خشونت و شرارت گردد.

1- باید با اعتمادسازی، عادی‌سازی و گسترش روابط سیاسی، علمی و اقتصادی با سایر کشورها، زمینه حضور فعال و مشارکت مدار و مبتنی بر منافع ملی ایران عزیز را در جهان معاصر فراهم سازیم و از شما می‌خواهم با شادابی، سلامت، کسب دانش، تخصص و کار پیگیر و خلاق، حیثیت ایران و ایرانی را حفظ کرده و ارتقاء بخشید.

2- باید در ایجاد فرصت برابر و عادلانه برای جوانان ایرانی در همه زمینه‌ها، بخصوص در زمینه کار و تحصیل، لحظه‌ای کوتاهی نکنم و با گسترش امکانات و ایجاد بسترهای لازم، امکان انتخاب آزادانه شما را میسر سازیم و از شما می‌خواهم خودآگاهانه و عالمانه و متکی بر هویت ایرانی اسلامی در کار و تحصیل سخت کوش و کارآمد باشد.

3- از آزادی‌های مشروع و قانونی شما صیانت می‌شود و با ایجاد امکانات زیربنایی و توسعه مراکز ورزشی، علمی، فرهنگی و تفریحی مفید، شرایط لازم برای رشد و سلامت جسمی و روانی شما ایجاد می‌شود و از شما می‌خواهم با ایجاد تشکل‌ها و کار گروهی، موجب اعتلای آگاهی عموم مردم از حقوق شهروندی شوید و با پرهیز از ابتذال و ساده‌نگری، عقلانیت را در میهن نهادینه کنید.

4- صلاحیت، شایستگی و درستکاری را ملاک انتخاب دولت و مدیرانم قرار می‌دهم و عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها ملاک کار خواهد بود. از شما می‌خواهم با نظارت عاقلانه، منصفانه، مستمر، سازمان‌یافته و گروهی بر همه دستگاه‌ها و سازو کارهای نظام، موجب پاسخگویی و شفافیت رفتاری مسؤولین و مدیران کشور شوید و از هدر رفتن منابع و امکانات ملی جلوگیری کنید.

5- با شما پیمان می‌بندم که با جرثومه‌های خشونت، تندروی، خودسری و قانون‌شکنی مبارزه و آرامش و امنیت اجتماعی را تثبیت کنم و ژرفا بخشم و از شما می‌خواهم با اعتدال و خردمندی، منش انسانی خویش را با فضیلت‌های اخلاقی آراسته کنید و افراط گرایان و حامیان ایشان را منزوی گردانید.

معارف اسلامی و میراث گذشته ما، سنگ بنای ساختن آینده ماست، این میراث گرانبها، در هولناک‌ترین وقایع تاریخ ایران، شعله زندگی ما را فروزان کرده و حیات بخشیده است. این میراث، امروز به شما پرچمداران جوان این ملت کهن و بزرگ رسیده است، این شمایید که می‌توانید کشور را به قله‌های رفیع موفقیت رهنمون شوید. اولین و آخرین امید این خادم ملت نیز شما هستید. من در آخرین گام‌هایم برای پیشرفت و ترقی این خاک مقدس، دستان توانای شما را یاریگر خویش می‌دانم و اطمینان دارم که ایران ما با داشتن جوانانی چون شما که سرمایه بی‌بدیل وطن هستید، هرگز تنها نخواهد ماند.

خدایا به میهن ما عزت و اقتدار، و به جوانان کشورمان رشد و بالندگی و سعادت عظیم عنایت بفرما.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام