پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص تبلیغات و اطلاع‌رسانی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص تبلیغات و اطلاع‌رسانی

حسن سلیقه مسئولان دست‌اندرکار برای نامگذاری سالروز صدور فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان روز «تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی»

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • سه شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹
القاعده و طالبان ، تحت تعالیم شیطنت‌آمیز در مدارس به ظاهر دینی چند کشور اسلامی پرورش یافته‌اند.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

حسن سلیقه مسئولان دست‌اندرکار برای نامگذاری سالروز صدور فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان روز «تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» در تقویم، ستودنی است؛ چرا که در عصر انفجار اطلاعات که دنیا را با همه پهناوری خویش «دهکده جهانی» کرده است، عدم توجه به روش‌های نوین تبلیغ، باعث افزایش فاصله علمی و اجتماعی جهان اسلام و به‌خصوص ایران اسلامی با دنیای مدرنیته می‌شود که خود زمینه‌ای برای القای ناکارآمدی دین در اداره جامعه است.

مطمئناً برنامه امام(ره) در تأسیس سازمانی با عنوان «تبلیغات اسلامی» مبتنی بر توجه عمیق و دوراندیشی مدبرانه به هر دو امر تبلیغات و اسلام بود. چرا که اسلام با همه لطافت‌هایی که برای زندگی اجتماعی انسان‌ها در همه اعصار دارد، اگر شناخته و شناسانده نشود، مانند تاریخ 1400 ساله خویش مظلوم می‌ماند و از دیگر سو معاندان اسلام و امت‌های اسلامی با استفاده از ابزار اطلاع‌رسانی که روز‌به‌روز توسعه می‌یابد، اولاً با دروغ و تحریف، اسلام را وارونه جلوه می‌دهند و ثانیاً اهداف شوم خود را با رنگ و لعاب‌های روزآمد، نه تنها در جهان، بلکه در سرزمین‌های اسلامی پیگیری می‌نمایند.

آنان خوب می‌دانند که فرهنگ‌سازی تحکّمی نیست و با حوصله، صبر و استفاده از لطایف‌الحیل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، به تدریج برای تسخیر قلوب پیش می‌آیند که نمونه بارز آن راه‌اندازی انواع شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی است و چنان ماهرانه تبلیغ می‌کنند که فرصت هرگونه دفاع فرهنگی را از جوامع اسلامی سلب می‌نمایند.

آنان در این راه از دیر بازدهی هزینه‌های خویش نمی‌هراسند و گاه تا چندین سال برنامه‌ریزی می‌کنند که تشکیل و تقویت گروههای به ظاهر اسلامی القاعده و طالبان بهترین شاهد مدعاست. دو گروهی که تحت تعالیم شیطنت‌آمیز آنان در مدارس به ظاهر دینی چند کشور اسلامی پرورش یافته‌اند تا پس از بروز اقدامات غیراسلامی و غیرانسانی، بهترین دلیل برای تبلیغ خشونت‌طلبی مسلمانان باشند.

تبلیغات اسلامی که سابقه چندین ساله روش‌های سنتی مشافهه و مباحثه را در منابر، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا دارد، در کنار تأثیرگذاری فراوان که پیروزی انقلاب اسلامی ماحصل آن است، امروزه نیازمند روش‌های نوین علمی است تا با نگاهی جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و با استفاده از ابزار به روز اطلاع‌رسانی از یک سو مانع نفوذ مرموزانه فرهنگ‌های منحط شود و از دیگر سو با رفع موانع «سدّ عن سبیل الله»، به صدور آموزه‌های انسانی و اخلاقی و آشنایی اذهان و قلوب با تعالیم عالیه اسلامی بپردازد.

تذکر دوستانه و مسئولانه‌ام به سازمان تبلیغات اسلامی این است که توجه داشته باشیم تمسّک به مطالب سست و نادرست و پرداختن به ظواهر سطحی و بکارگیری ادبیات نامتناسب و عدم توجه به اقتضائات زمانی و مکانی باعث بی‌اعتمادی مخاطبان و عامل غلبه دافعه بر جاذبه و در نتیجه موجب دلزدگی جوانان و نوجوانان می‌شود. تبلیغات دینی باید مانند کنه و ذات دین که ریشه در فطرت انسان‌ها دارد، لطیف و ظریف و به دور از افراط و تفریط باشد و نباید بگذاریم حواشی که بعضاً وصله‌های ناجور می‌باشند، متن را دربرگیرند که در آن صورت دین جز پوستینی وارونه نخواهد بود.

اکبر هاشمی‌ رفسنجانی

رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری

رئیس ‌مجمع تشخیص‌ مصلحت ‌نظام