پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت رجعت پیکر شهید علی هاشمی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت رجعت پیکر شهید علی هاشمی

فرمانده عالی جنگ و فرمانده عملیات سرّی

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹

بسم‌الله الرحمن الرحیم

رجعت پیکر توتیا شده سردار بزرگ سپاه اسلام در طول دفاع مقدس، شهید علی هاشمی،(1) یاد و خاطره ایامی را در دلها زنده می‌کند که فرزندان این آب وخاک در جزایر مجنون و سرزمین‌های مجاور، دو عملیات بزرگ خیبر و بدر را در تاریخ ایران ثبت کرده‌اند.

تلاش‌های شبانه‌روزی سردار رشید، شهید علی هاشمی در تأسیس قرارگاه نصر برای پشتیبانی از خطوط دفاعی و تهاجمی ایران، از ایشان فرماندهی ساخته بود که با تأکید بر دو مقوله مهم علم و ایثار، سعی می‌کرد با کمترین تلفات، بیشترین پیروزی‌ها را به دست آورد.

اینجانب با تبریک و تسلیت رجعت پیکر این فرمانده شهید به همرزمان، رزمندگان، ملت ایران، فرمانده کل قوا و به ویژه خانواده بزرگوار ایشان، دعا می‌کنم سرنوشت دیگر گمنامان جنگ تحمیلی نیز پس از 20 سال روشن شود تا بیش از این جامعه و خانواده‌ها در آتش انتظار و اشتیاق نسوزند.

 

اکبر هاشمی‌ رفسنجانی

رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری

رئیس ‌مجمع تشخیص‌ مصلحت ‌نظام

*************************************************************

1- نیروهای جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پیکر سردار علی هاشمی را بعد از ۲۲ سال درمنطقه عمومی هورالهویزه (جزیره مجنون)، کشف و شناسایی کرد ند که روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه، از محل حسینیه عاشقان ثارالله اهواز بر دوش امت حزب الله و سلحشور تشییع شد.

شهید علی هاشمی، در سال ۱۳۴۰، کودکی درشهر اهواز چشم به جهان گشود. کودکی او مصادف با دوران سیاه ستمشاهی بود، و علی هاشمی از همان زمان با افکار سبزو روشن اسلام پیوندی عاشقانه یافت.

وی ارتباط تنگاتنگ خویش را با کوثر زلال وحی از همانین سنین حفظ نمود و تفسیر قرآن و درس اخلاق را از برنامه‌های مهم خویش قرار داده و با علاقه و ارادتی که به نماز داشت مرید و مؤذن مسجد شد. هاشمی پس از پیروزی انقلاب با تکیه بر مطالعات عمیق و آگاهی‌های دینی خود در بحث‌های گروهک‌های مختلف شرکت کرده و با بحث‌های منطقی آنان را به تسلیم در برابر اسلام وا می‌داشت. وی از همان زمان ابتدا عاشق و دلباخته امام(ره) و پیشتاز مبارزه بود و به همین دلیل به قصد خدمت به نظام وارد کمیته انتقلاب شد و سپس به همراه حسین علم الهدی، آقایی و.... جهت تشکیل بسیج و سپاه تلاش‌های بسیاری نمود.

زندگی در جنگ، مرحله نوینی از دوران پرتلاطم حضور حاج علی در دنیای خاکی بود. اوج ایثار و رشادت او در شناسایی‌هایش نمایان بود، آنچنان که تمام طرح‌های عملیاتی اش را با تعداد اندکی نیرو با موفقیت به انجام می‌رساند. با گسترش محورهای عملیاتی، حاج علی تیپ ۳۷ نور را در محور حمیدیه تشکیل داد. پس از عملیات بیت‌المقدس توانست سپاه بستان و هویزه را تشکیل دهد. ایجاد پاسگاه‌های مرزی و مسئولیت پدافندی کل منطقه از فعالیت‌های دیگر او بود.

وی پس از تشکیل قرارگاه «نصرت» و ارائه طرح کلی عملیات خیبر و بدر، مسؤولیت سپاه ششم امام جعفر صادق(ع) را عهده دار شد که حاصل آن سازماندهی ۱۳ یگان رزمی و پشتیبانی در استان خوزستان بود و شاید به همین دلیل او را سردار هور نامیدند. سرانجام قرارگاه نصرت در محاصره دشمن قرار گرفت و تعدادی از نیروهای اسلام به اسارت نیروهای بعثی درآمدند و علی هاشمی مفقود و جاویدان شد و سرانجام به وطن برگشت.

 

تصاویر ضمیمه