پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص صلیب سرخ و هلال احمر

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص صلیب سرخ و هلال احمر

صلیب سرخ و هلال احمر عنوان دو سازمان جهانی است که به خاطر اقدامات بشردوستانه اعضای آن، در اکثر قریب به اتفاق کشورها فعالیت دارند. اهمیت توجه به این دو نهاد در جمهوری اسلامی به اندازه توجه به نیروهای مسلح در زمان صلح اهمیت دارد.

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹

بسم الله الرحمن الرحیم

صلیب سرخ و هلال احمر عنوان دو سازمان جهانی است که به خاطر اقدامات بشردوستانه اعضای آن، در اکثر قریب به اتفاق کشورها فعالیت دارند.

اگرچه در عناوین آنها آثاری از نمادهای ادیان دیگر به چشم می‌خورد، اما اهتمام کشورهای اسلامی به اقدامات آنها، نشان از ترویج و تعمیق فرهنگ اقتباس نزد مسلمانان است که پس از ظهور، در کنار همه برنامه‌های انسان‌ساز الهی خویش، برنامه‌های خوب دیگران را نیز پذیرفته و پس از انطباق آنها با مفاهیم اسلامی، نسبت به نشر آنها در جوامع اقدام کرده است.

سوابق بسیار درخشان این دو سازمان در تاریخ طولانی پس از تأسیس، مخصوصاً بعد از جنگ‌های مخرّب و اتفاقات غیرمترقبه طبیعی، باعث اعتماد ملت‌ها به آنها شده، تا آنجا که عدّه‌ای از انسان‌ها عضویت در آنها را از افتخارات زندگی خویش می‌دانند.

روح مردمی این دو سازمان، نقطه بسیار مثبتی است که گروهی را در سال‌های اخیر تشویق به تشکیل گروه‌های مردم نهاد یا NGO برای تقویت کارهای بشردوستانه کرده است، اما باید توجه داشت که توجه دولت‌ها به این امر مهم هم از ضروریات است تا در مواقع ضروری تنها یک امدادگر با نیروهای صرف انسانی نباشد و باید احتیاجات چنین نهادهایی از سوی دولت‌ها تأمین و به روز شود.

به نظر من اهمیت توجه به این دو نهاد در جمهوری اسلامی به اندازه توجه به نیروهای مسلح در زمان صلح اهمیت دارد. به گونه‌ای که شاید در طول عمر خدمت 30 ساله کسانی در نیروهای مسلح، هیچ جنگی برای کشور اتفاق نیفتد، اما این حالت باعث آن نمی‌شود که مسئولان کشور از توجه به نیروهای مسلح و به روز کردن تجهیزات نظامی غافل شوند. هلال احمر و صلیب سرخ نیز چنین حالتی را دارند و باید همیشه برای هر اتفاقی که احتمال وقوع آن می‌رود، آماده باشند. مخصوصاً برای کشوری مثل ایران که از لحاظ طبیعی مستعد اتفاقات است و از لحاظ سیاسی هم به خاطر انقلاب اسلامی که دست زیاده‌طلبان را از منافع ملی کوتاه کرده است، همیشه دشمنانی دارد که به قول قدما شاخ دارند و عقل ندارند.

اینجانب با تشکر از همه کسانی که داوطلبانه به عضویت این دو نهاد درآمده‌اند، به همه مردم عزیز توصیه می‌نمایم که براساس توصیه‌های اسلام مبنی بر آینده‌نگری، هر کدام در سطح خانواده‌های خویش مانند اعضای صلیب سرخ و هلال احمر آمادگی داشته باشند تا خدای نخواسته در اتفاقات ناگوار بتوانند یاری‌گر خود، خانواده و در قدم بعدی افراد جامعه باشند.

 

اکبر هاشمی‌ رفسنجانی

رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری

رئیس ‌مجمع تشخیص‌ مصلحت ‌نظام

 

******************************************************

* به مناسبت: 18 اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر