پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تقدیـر از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تقدیـر از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی

قدردانی و تشکر از تلاش‌های مؤثر و آثار جاویدان خدمات برادر ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی

  • شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم

به عنوان قدردانی و تشکر از تلاش‌های مؤثر و آثار جاویدان خدمات برادر ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی، این قرآن نفیس ریحان را به ایشان تقدیم می‌دارم.(1)

می‌دانم جایگاه دستاوردهای دو دوره ریاست جمهوری ایشان در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی آنچنان والا است که تقدیم هدایا نمی‌تواند گویای سطح ارزش آن باشد.(2)

امّا پیام گرانقدر اهداء کتاب‌الله، احاله پاداش خدمات ماندگارشان به کرم و عطاهای بی‌نهایت خداوند منّان است و امید است که توشه راه تلاش‌های آینده ایشان و همکاران تلاشگرشان با بهره‌گیری از تجربه‌های ارزشمندشان باشد.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

************************************************************************

1- حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی که از سال 76 تا 84 در دوره بیشترین رأی مردم را برای ریاست جمهوری به دست آورد، پس از انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری در آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که آقای سیدمحمدخاتمی به عنوان رئیس‌جمهور تشریف داشتند، قرآنی را به ایشان هدیه کردند و در ظهر قرآن به خط خویش نوشتند.

2-آقای هاشمی رفسنجانی روز شنبه 8 مرداد 1384، در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از تلاش‌های دولت آقای خاتمی در پیشبرد امور در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: مطمئن باشید که تاریخ و ایران تلاش‌ها زحمات صداقت‌ها و تحمل‌های دولت خاتمی را فراموش نخواهد کرد.

وی گفت: برای بنده به عنوان کسی که با مسائل اجرایی و حواشی آن آشنا هستم بسیار روشن است که دولت آقای خاتمی و شخص ایشان زحمات بسیاری برای توسعه و پیشرفت کشور کشیدند.

آقای هاشمی رفسنجانی از نجابت و سعه صدر خاتمی و دولت وی سخن گفت و اظهار داشت: خاتمی و دولت ایشان همواره تلاش می‌کردند که کشور دچار تنش و آشوب نشود و آرامش آن حفظ شود به همین دلیل گاهی کوتاه می‌آمدند و گاهی گلایه می‌کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من به عنوان کسی که شاهد این مراحل بودم می‌دانم که ایشان صبورانه و با پشتکار تلاش کردند که کشور چار تنش نشود و آرامش آن محفوظ بماند تا در آن فضا بتوان کارها را پیش برد.

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به تلاش‌های دولت خاتمی در عرصه توسعه سیاسی خاطر نشان کرد در دوران ایشان در عرصه توسعه سیاسی یک گام جدید در کشور برداشته شد و فضای جدیدی خلق شد. گرچه ممکن است به همه اهداف نرسیده باشیم اما باید پذیرفت که به جلو پیش رفته‌ایم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش‌های دولت خاتمی در عرصه سیاست خارجی وتوسعه روابط با کشورهای مختلف را ستود و گفت: در دوران دولت آقای خاتمی در روابط خارجی شرایط مناسب تری بوجود آمد و امروز با همسایگان خود روابط خوبی داریم و شاهد یک گام مثبت در تعامل میان کشورهای مختلف با ایران هستیم.

وی اقدامات این دولت در عرصه‌های توسعه اقتصادی عمرانی علمی و آموزشی را موجب بهترشدن وضع کشور در این شاخصه‌ها دانست و گفت در مسائل عمرانی و سازندگی نیز طرح‌های بزرگی در این دوره اجرا شد و امروز شاهد به ثمر رسیدن بسیاری از این طرح‌ها هستیم.

آقای هاشمی رفسنجانی سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و تدوین برنامه چهارم توسعه را از جمله دستاوردهای دولت آقای خاتمی دانست و گفت: سند چشم‌انداز 20 ساله کشور از افتخارات این دوره است که سهم دولت خاتمی در تدوین این سند بسیار زیاد است.

وی گفت: سند چشم‌انداز 20 ساله کشور آینده روشنی را در افق دید مردم قرار داده است و با زمینه‌ای که دولت آقای خاتمی ایجاد کرد کمیسیونهای مجمع توانستند این سند را به سرانجام برسانند و به تایید رهبر معظم انقلاب برسد.

رئیس جمهوری نیز در این جلسه آقای هاشمی رفسنجانی را از سرمایه‌های بزرگ انقلاب دانست که در هر موقعیتی نظام به وی نیازمند است.

آقای خاتمی در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور وی از آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان شخصیتی آگاه و باتجربه یاد کرد و گفت من همواره از مشورت‌های آقای هاشمی در همه عرصه‌ها بویژه در مواقع بحرانی بهره مند شده ام.

آقای خاتمی گفت: نظرات آقای هاشمی رفسنجانی می‌تواند در هر موقعیتی گشاینده امور باشد وایشان نیز با سخاوتمندی و سعه صدر تجارب خود را در اختیار بنده قرار داد.

رئیس جمهوری جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام را درحل مشکلات و اختلافات بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام با جایگاه بزرگ و والایی که دارد اجازه نمی‌دهد مدیریت جامعه با بن بست روبرو شود.

وی مدیریت اجرایی آقای هاشمی رفسنجانی در سالهای پس از جنگ تحمیلی را که خسارات بسیاری بر اقتصاد کشور تحمیل شده بود ستود و گفت با همت هاشمی رفسنجانی پایه‌های آبادانی و سازندگی و توسعه کشور استوار شد.

آقای خاتمی گفت: با اجرای برنامه‌های سازندگی وتلاش‌های این دولت در اصلاحات اقتصادی نیازمندی‌های ایران به خارج از کشور به حداقل رسیده است و امروز به جایی رسیده ایم که دانش فناوری و سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم.

رئیس جمهوری افزود: اگر امروز کشور روی پای خود ایستاده است این ایستادگی مرهون تلاش‌هایی است که در دوران آقای هاشمی رفسنجانی صورت گرفت.

آقای خاتمی با تاکید بر این مطلب که امروز کشور در آستانه یک جهش اقتصادی بزرگ قرار گرفته است اظهار داشت: اگر این راه ادامه یابد ما می‌توانیم به اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور دستاوردهای مثبت دولت خود را مرهون تلاشهای فداکارانه همکاران خود در مجموعه دولت دانست و گفت: نقاط قوت کشور ثمره کار و تلاش فداکارانه بسیاری از همکاران من بوده است که برغم همه تهمت‌ها گاهی این نگرانی نیز وجود داشت که بزرگترین خدمات این دولت به عنوان یک توطئه مطرح شود و آنها را مورد بازخواست قرار دهند.

آقای خاتمی گفت: معتقدم اگر جناب آقای هاشمی رفسنجانی نبودند این دولت با مشکلات بیشتری روبرو می‌شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به همکاری خوب دولت و قوه قضائیه بویژه همکاری آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه گفت: دولت ضمن همکاری با مجالس ششم و هفتم بویژه روسای این مجالس توانست امور را پیش ببرد.

تصاویر ضمیمه