خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ سال ۱۳۶۰ ؛ عبور از بحران

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ سال ۱۳۶۰ ؛ عبور از بحران

چه کسی نماینده هاشمی در هیات حکمیت شد؟ همراهی هاشمی و رجایی در نماز جمعه تهران

  • جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۶۰

امروز صبح، خبر شکست کودتای تایلند داده شد. در لبنان صهیونیست‌ها و امپریالیسم و [حزب] کتائب شرارت کرده‌اند و جمع زیادی از مردم کشته  و زخمی شده‌اند.

 ساعت نه صبح به منزل آقای بهشتی رفتم. مسئولان وزارت کشاورزی، برنامه و بودجه، جهاد سازندگی  و نخست‌وزیر جمع بودند. در خصوص هماهنگ کردن کار جهاد و وزارت کشاورزی بحث بود. بناست در روستاها « مراکز خدمات» ایجاد شود که کم‌کم قسمت عمده وزارت کشاورزی از مرکز به روستاها منتقل شود. با کار جهاد، تداخل دارند. راه‌حل موقتی پیدا شد. قرار شد شوراهای روستا، توسط جهاد ایجاد و هدایت شوند و مجری جهادی طرح‌های کشاورزی هم باشند.

 همراه آقای رجائی به نماز جمعه رفتیم. جمعیت فوق‌العاده‌ای بود، در خیابان طالقانی هم ‌تا میدان فلسطین نشسته بودند. با آقای رجائی در راه بحث کردیم. قرار شد تعطیل سفارتخانه‌های کم اثر، با فعال و اصلاح کردن سایر سفارتخانه‌ها همراه باشد و تلاش شود تا آخر هفته، چند کار مؤثر درباره وزارت خارجه، اعلان شود.

 گفتند، بناست بخشنامه کنیم که تمام عکس‌ها در ادارات، به‌جز عکس امام، جمع شود  و نماز جماعت بخوانند  و خانم‌ها حجاب را مراعات کنند.

  عصر آقای محمد هاشمی از رفسنجان آمد. درباره محدودیت‌های بیجای بازرگانی، مثل ممنوعیت ورود پمپ شناور و برنج حرف داشت. تا حدی صحیح است. باید فردا با وزارت بازرگانی تماس بگیرم.

 چند نفر آواره عراقی و خوزستانی هم آمدند و مشکلی داشتند، امید است رفع شود. آقای ‌خامنه‌ای هم آمدند و درباره وضع جنگ و هیئت صلح و مطالب جاری، بحث‌های مفیدی داشتیم.

 اعلامیه تعیین نماینده در هیئت اختلافات را تهیه کردم و به صداوسیما دادم.