حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • همدردی جهان با ایرانیان

همدردی جهان با ایرانیان

سران کشورها یاد هاشمی را گرامی داشتند

  • سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵

درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی؛ رئیس جمهوری پیشین ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با واکنش های بسیاری در بین مقامات کشورهای جهان مواجه شد.

سازمان ملل

گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در تهران در توییتر خود از طرف تمام کارمندان سازمان ملل متحد درگذشت رئیس جمهوری اسبق ایران را تسلیت گفت.

آمریکا

یک مقام وزارت خارجه آمریکا با توصیف آیت الله رفسنجانی به عنوان شخصیتی برجسته اعلام کرد که در بیانیه ای، تسلیت خود را به خانواده و عزیزان وی اعلام کرده ایم.

عراق

«فواد معصوم» رئیس جمهوری عراق در پیامی به حسن روحانی، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و از مواضع آیت الله هاشمی در حمایت از دولت و ملت عراق قدردانی کرد. «نوری المالکی» نخست وزیر سابق عراق و دبیر کل «حزب دعوت اسلامی» در پیامی درگذشت آیت الله رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر عظیم الشان جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت. «عمار حکیم» رئیس ائتلاف ملی عراق در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به دولت، ملت و رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت.

هند

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند طی پیامی در توئیتر اعلام کرد: از طرف یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر از هموطنانم عمیق ترین تسلیت ها را برای درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به ملت ایران ابراز می کنم.

ترکیه

«عبدالله گل» رئیس جمهوری سابق ترکیه در پیامی توییتری از خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی ابراز تاسف کرد و نوشت: تسلیت عمیق خود را به خانواده ایشان و مردم ایران ابراز می دارم. «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در توییتر خود درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

یمن

شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن و عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش انصار الله یمن در پیام هایی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند و از آیت الله هاشمی به عنوان یکی از نمادهای مبارزه با رژیم پهلوی و توطئه ها علیه مردم ایران یادکردند.

حوثی در پیام خود نوشت: آیت الله هاشمی فردی شناخته شده در حمایت از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان و حامی ملت مظلوم فلسطین بود.

بحرین

پادشاه و ولیعهد بحرین در پیام هایی خطاب به رئیس جمهوری درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند. پادشاه بحرین در این پیام از خداوند رحمت و مغفرت برای آیت الله هاشمی رفسنجانی و برای فرزندان و بستگان وی و رئیس جمهوری و مردم ایران صبر جمیل و آرامش خاطر خواسته است.

کوبا

رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا در پیامی، درگذشت آیت الله هاشمی را به رئیس جمهوری ایران و خانواده آیت الله هاشمی تسلیت گفت.

امارات

شیخ خلیفه بن زاید، امیر امارات، محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر و محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد ابوظبی در پیام هایی جداگانه خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفته و ابراز همدردی خود را اعلام کردند. این مقام ها همچنین در پیام هایی به خانواده آیت الله هاشمی تسلیت گفتند. وزیر امور خارجه امارات متحده عربی نیز در توییتر خود نوشت: فوت اکبر هاشمی رفسنجانی؛ یکی از صداهای سیاسی واقعگرا و میانه روی ایران که نامش با جمهوری و انقلاب علیه شاه گره خورده است.

افغانستان

پیام «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی حکومت افغانستان در پیامی نوشت، آیت الله هاشمی رفسنجانی از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی داعی حق را لبیک گفت.

کویت

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت با ارسال پیامی به دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران رحلت آیت الله رفسنجانی را تسلیت گفت. در این پیام درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفته است. شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد و شیخ جابر مبارک الحمد الصباح نخست وزیر کویت نیز پیام مشابهی را برای رئیس جمهوری ایران ارسال کرده اند.

تاجیکستان

«امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان در پیامی به «حسن روحانی»، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و خطاب به روحانی نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از چهره های برجسته جمهوری اسلامی ایران بود و خبر درگذشت او، ما را اندوهگین کرد.

نیکاراگوئه

دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه و معاونش با ارسال پیامی به رهبر معظم انقلاب نوشتند: «برادر آیت الله علی خامنه ای، ما امروز صبح از فوت اکبر هاشمی رفسنجانی عزیز مطلع شدیم که سال ها به عنوان رئیس جمهوری، رئیس مجلس و در شوراهای مختلف کشور بزرگ و برادرمان ایران به مردمش خدمت کرد.»

رئیس جمهوری نیکاراگوئه و معاون وی همچنین در پیامی خطاب به روحانی درگذشت آیت الله رفسنجانی را تسلیت گفتند.

برش

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان:هاشمی پرچمدار و حامی وحدت اسلامی بود

إنا لله وانا إلیه راجعون، دیروز مردی بزرگ از بزرگان امت، حضرت آیت الله شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را که خداوند غرق در رحمت واسعه خویش گرداند، از دست دادیم. آیت الله هاشمی رفسنجانی به فلسطین و قدس، قضیه محوری امت اسلامی باور و ایمان داشت و پرچمدار آن بود و در مقابل طرح صهیونیستی در فلسطین و منطقه، مقاومی سرسخت و مستحکم بود.

فلسطین و قضیه آن همواره در مبارزات طولانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران حکومت شاه مستبد پهلوی و بعداز پیروزی انقلاب مبارک اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام خمینی(قدس سره) و در همه جایگاه ها و مسئولیت هایی که ایشان تا زمان رحلت برعهده داشتند، جایگاهی ویژه داشت. ما در حزب الله هرگز و تا دنیا دنیاست، مواضع حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را که همواره کنار ما در همه میادین و مراحل ایستادند، فراموش نخواهیم کرد بویژه اینکه ایشان با خوشی ما خوشحال و با غم ما اندوهگین می شدند و روزی برای کمک و یاری ما تاخیر نکردند. به نام خود، رهبری حزب الله، همه نیروهای مقاومت، خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران و همه اهالی مقاومت اسلامی لبنان رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به امام و رهبرمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله)، مراجع عظام (دامت برکاتهم)، خانواده محترم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله علیه)، مقامات محترم جمهوری اسلامی ایران و ملت عزیز و شریف ایران تسلیت و تعزیت می گویم و برای ایشان از خداوند متعال رحمت و علو درجات و برای همه دوستداران ایشان صبر و اجر مسئلت دارم. ما همواره دوستدار و دعاگوی آیت الله هاشمی رفسنجانی خواهیم بود و از ایشان تقدیر و تشکر می کنیم.