مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • هاشمی هم در دوره مبارزه خوش درخشید و هم در دوره نظامسازی

هاشمی هم در دوره مبارزه خوش درخشید و هم در دوره نظامسازی

  • پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷
آقای هاشمی یک آدم واقع بین بودند و در زمان زندگی میکرد و متناسب با زمان تصمیم میگرفتند. به همین خاطر از شخصیتهای مفید ایران محسوب شد و نقش خودشان را خیلی خوب ایفا کردند و با دست پر این جهان فانی را ترک کردند.

برخی معتقد هستند با مرگ آقای هاشمی رفسنجانی آب از آب تکان نخورده است و بعضی معتقد هستند که اتفاقاً حضور ایشان در فضای سیاسی امروز خیلی خالی است. شما نگاهتان به این مسئله چیست؟

به طورکلی انسان‌ها در دوره حیاتشان دارای مسئولیت هستند و نقش آفرینی می‌کنند و نباید هیچوقت در نبودشان و زمانی که خداوند گوهر وجودشان را از جامعه ما می‌گیرد ما این مسائل را از این زاویه تحلیل کنیم. بالاخره انسانها در مقاطعی نقش آفرینی می‌کنند و نقششان را گاهی اوقات خوب و گاهی اوقات بد ایفا می‌کنند و می‌روند. مهم این است که در زمان حیاتشان چگونه رفتار کرده‌اند.

من اساساً با این نوع نگاه موافق نیستم. بله در مورد پیامبران هم این اتفاق افتاده است که وقتی پیامبر از بین مردم رفت. رهبران و بزرگان خلأ وجودیشان همواره وجود خواهد داشت. ما نباید بر روی خلأ وجودی رهبران خیلی تمرکز کنیم. ما باید تلاش کنیم درواقع در مسیری که آن بزرگان برای ما تعیین کرده‌اند گامهای استواری برداریم.

 این مسیر یکه شما به آن اشاره کردید تفسیرهای مختلفی از آن می‌شود. در مورد این مسیر می‌شود بیشتر توضیح دهید؟

من چیزی که بخواهم خدمت شما عرض کنم که برای دوستانمان جدید باشد و حرف تکرار هم نزده باشیم این است که آقای هاشمی جز معدود کسانی بودند که هم در دوره مبارزه و هم در دوره بعد از پیروزی انقلاب نقش سازنده و مفیدی داشتند. شما یادتان باشد که نیروهای که دوران انقلاب یک دوران خاص است. دوران انقلاب دوره‌ای است که افراد متناسب با شجاعت و آمادگیشان برای ایثارگری می‌توانند نقش آفرین باشند و آدمهای خاصی می‌توانند در دوران مبارزه زیر بار شداید و سختیهای مبارزه بروند و بدرخشند.

الزاماً همه این افرادی که می‌توانند در دوران مبارزه برای سرنگون کردن یک نظام، برای پیروزی یک ملت گامهای استواری بردارند در دوره‌ای که مربوط به ساخت نظام جدید است؛ چه ساخت بندی و شکل گیری نهادهای جدید و نظام جدید و چه به معنی هدف نظام که به معنی توسعه جامع یک کشور است الزاماً نمی‌توانند با این عرصه دوم هم گامهای استوار بردارند. آقای هاشمی از معدود افرادی است که هم در عرصه انقلاب خوش درخشیدند و هم در دوران استقلال نظام و در جهت توسعه و سازندگی ایران راه روشنی را طی کردند و تصمیمات روشنی گرفته‌اند و خدمات برجستهای انجام دادند. راه آقای هاشمی راه واقعگرایی، خردورزی، حرکت براساس واقعیت‌ها است

نه براساس الزاماً آرمانهایی که ممکن است بعضاً با توهمات هم همراه باشد.

 آقای هاشمی یک آدم واقعبین بود و در زمان زندگی می‌کرد و متناسب با زمان تصمیم می‌گرفتند. به همین خاطر از شخصیتهای مفید ایران محسوب شد و نقش خودشان را خیلی خوب ایفا کردند و با دست پر این جهان فانی را ترک کردند.

 کسانی که آیت الله هاشمی لیدر سیاسی‌شان محسوب می‌شدند در فضای امروز سیاست ایران به نظرتان چه وظیفه‌ای دارند؟

به نظر من باید همگی تلاش کنند ایران را به آرمانها و آرزوهای آقای هاشمی نزدیک کنند.

آقای هاشمی آرزویشان این بود که ایران آباد شود و مردم درآمد و شغل داشته باشند و در رفاه باشند، مردم بافرهنگ باشند. ما باید دنبال خدمت به مردم باشیم تا روح آقای هاشمی شاد باشد.

کرمانی‌ها و یزدیها در طول تاریخ هیچوقت حاکم ایران نشده بودند. دلیلش هم روشن است چون یزد و کرمان استانهای خشکی بودند و امکان تولید علوفه طبیعی و ارزان قیمت برای لشکرهایی که متکی به اسب بودند برایشان فراهم نبوده است.

ما کرمانیها و یزدیها افتخار این را داریم که به رأی مردم در یک دوره‌ای حاکم ایران شدیم و این افتخار را داریم که حاکمانی که ما تقدیم ایران کردیم در خدمت و در سازندگی خوش درخشیدند.

 

منبعصدای تاک