اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • هاشمی معتقد بود جمهوریت و اسلامیت باید با هم باشد

هاشمی معتقد بود جمهوریت و اسلامیت باید با هم باشد

مراسم بزرگداشت چهارمین سال درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به صورت مجازی و با حضور برادر و دختر او برگزار شد.

  • چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹

به گزارش ایلنا، عصر روز سه شنبه ۱۶ دی‌ماه ۹۹ نشست مجازی بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور حجت‌الاسلام و المسلیمن رسول منتجب‌نیا، فاطمه هاشمی رفسنجانی و محمد هاشمی رفسنجانی با حضور شعب دفاتر استانی حزب جمهوریت برگزار شد.

در این جلسه فاطمه هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آیت الله هاشمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی  به دنبال تجدید تمدن اسلامی بود، گفت: او معتقد بود از راه آزاداندیشی دینی می‌توان تمدن اسلامی را تجدید کرد. البته این اعتقاد را هم داشت که آزاد اندیشی خودبه خود به وجود نمی‌آید بلکه به روشنفکری دینی نیاز دارد. آیت الله هاشمی پس از انقلاب هم بر این اعتقاد باقی مانده بود. او دنبال آگاهی بخشی به جامعه بود و از تمام مسئولان کشور می‌خواست تا زمینه را برای ایجاد احزابی با سلایق مختلف فراهم کنند تا آنها بتوانند به مردم آگاهی لازم را بدهند. یکی از اهداف آیت  الله هاشمی از تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز، آگاهی بخشی به جوانان بود.

فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه  هاشمی انتخابات سالم و آزاد را بهترین راه برای اداره کشور می‌دانست، تصریح کرد: او برای رأی مردم اصالت قائل بود و اعتقاد داشت که آرای مردم موجب پشتیبانی از انقلاب می‌شود. او بارها خود را در معرض رأی مردم قرار داد و برایش اهمیت داشت که با رأی مردم در مسئولیتش باشد و تا آخرین روزهای عمرش نیز نگران مردم بود.

در ادامه محمد هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مرحوم هاشمی قبل از انقلاب و در حوزه علمیه قم دنبال این بود که بفهمد حکمرانی خوب از نظر اسلام چگونه است، اظهار داشت: ایشان به این جمع بندی رسید که نظام باید جمهوری اسلامی باشد و جمهورت و اسلامیت با هم باشد. آیت الله هاشمی این دو را مکمل هم و جدایی ناپذیر می‌دانست.

وی ادامه داد: در ایام مبارزات انقلابی و پس از آن دیدگاه حکومت اسلامی هم مطرح شده بود که به اصالت رأی مردم و نیاز آن برای حکومت معتقد نبود؛ در حالی که امام خمینی و آیت الله هاشمی تاکید داشتند که ویژگی‌های کشور ایجاب می‌کند که جمهوریت و اسلامیت با هم همراه باشند.  ایشان یک سال پیش از فوت گفته بود که خیالم راحت است، چون مردم راه خود را پیدا کرده‌اند و می‌دانند چگونه حرف خود را پای صندوق رأی بزنند.

وی با اشاره به مبحث «فقه حکومتی» خاطرنشان ساخت: قراربود جلساتی با حضور اساتید دانشگاهی، علمای حوزه علمیه و مدیران و مسئولین کشور برگزار شود تا درباره فقه حکومتی تبادل نظر انجام شود و به نیازهای کشور و سؤالات جوانان پاسخ داده شود. حتی مکان و زمان و کلیات را هم مشخص کرده بودیم اما به دلیل برخی ملاحظات سیاسی و نسبت‌هایی که به آیت الله هاشمی دادند، او ترجیح داد جلسات با تأخیر برگزار شود ولی عمر ایشان پایان یافت.

وی در پایان پیشنهاد کرد دانشگاهیان و حوزویانی که تفکر آیت الله هاشمی را می‌پسندند، می‌توانند در زمینه فقه حکومتی و مسیری که آیت الله هاشمی مدنظر داشت، فعالیت کنند.

رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: آیت الله هاشمی تنها متعلق به یک ملت و یک دوران خاص نبود. بلکه او متعلق به تاریخ بشریت است و باید آن طور که بوده، شناسانده شود تا نسل‌های آینده هم شناخت بیشتری از او پیدا کنند.

وی همچنین به آینده نگری و توان مدیریتی آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و افزود: وقتی او در مجلس اول موضوع متروی تهران را مطرح کرد، نگاه ما به آن، یک پروژه اشرافی بود و ضرورت آن را احساس نمی‌کردیم، اما آیت الله هاشمی به فکر مردم و آینده تهران بود. او مجلس را به گونه‌ای اداره می‌کرد که گویی چهل سال مجلس را مدیریت می‌کرده است و تجربه سالها قانونگذاری دارد. ایشان در دوران دفاع مقدس هم نشان داد که بر مسائل نظامی و مدیریت جنگ تسلط دارد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: چنین شخصیت‌هایی به همان میزان که جاذبه و طرفدار دارند، دشمنان قسم خورده هم دارند. با این انسان‌های بزرگ گاهی مغرضانه و گاهی از روی جهالت، دشمنی می‌شود. اتهاماتی که به آیت الله هاشمی وارد می‌کردند به شخصیت ایشان نمی‌چسبید.

قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی افزود: مرحوم هاشمی یک اندیشمند بزرگ و تحلیلگر سیاسی واقع بین و ژرف اندیش بود که نظراتش بر سران کشورهای همسایه و حتی سایر کشورها تاثیرگذار بود. کمتر تحولی بود که در کشور انجام می‌شد و آیت الله هاشمی نقش پررنگی در آن نداشت.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی، آیت الله هاشمی را فردی دلسوز مردم که بزرگ‌ترین دغدغه‌اش مردم بودند، معرفی کرد و اظهار داشت: او همیشه می‌گفت باید درد جامعه را درک کنیم و دنبال اجرای طرح‌هایی برای رفاه مردم باشیم.

وی در پایان گفت: هاشمی یک سرمایه بزرگ انسانی و تاریخی بود. هاشمی زنده است و او را نمی‌توان از اذهان مردم خارج کرد. هاشمی یک روش و درک اجتماعی است. او دین خود را به نظام، انقلاب و مردم ایفا کرد.