مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • هاشمی رفسنجانی؛ فدک؛ و ثبت جهانی مظلومیت فاطمه زهرا(س)

هاشمی رفسنجانی؛ فدک؛ و ثبت جهانی مظلومیت فاطمه زهرا(س)

برای درک هوش وافر آیت الله رفسنجانی ـ که رهبر معظم انقلاب هم در پیام خود بدان اشاره کرد ـ همین بس که شیخ سعودی را مقابل دوربین فیلمبرداری آورد و از او خواست که تاریخچه فدک را بیان کند و .

  • چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا / سرویس صفحات فرهنگی: اربعین درگذشت «آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی» مجاهد صبور انقلاب اسلامی و یار دیرین امام و رهبری، با ایام فاطمیه و سوگواری حضرت صدیقه طاهره ــ سلام الله علیها ــ مصادف است. به مناسبت این تقارن، نوشته زیر به یکی از اقدامات مهم و هوشمندانه آن فقید در ثبت جهانی غصب فدک و مظلومیت ماندگار حضرت زهراء ــ علیها السلام ــ پرداخته است:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به قلم: ع. حسینی عارف (مدیرعامل خبرگزاری ابنا)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در چهل روزی که از رحلت غافلگیرکنندۀ «آیت الله هاشمی رفسنجانی» گذشت، اظهارنظرها، مقالات، سخنرانی ها و پیام های زیادی در داخل ایران و خارج از کشور منتشر شد. همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رسانه های دیداری و شنیداری خودی و بیگانه، حجم انبوهی از گزارش ها و گفتگوها و ویژه برنامه ها را به آن فقید سعید اختصاص دادند.

اما به غیر از پیام های «آیت الله العظمی جوادی آملی» و «آیت الله العظمی جعفر سبحانی» که به وجه علمی و تفسیری آن مرحوم اشاره ای داشتند، بقیه نوشتارها و گفتارها تأکید بر ابعاد سیاسی و انقلابی و آبادگری آن عزیز بود؛ حال آنکه "روحانیت" وجه اصلی شخصیت این چهرۀ جاویدان ایران است، زیرا آنچه هاشمی را به عرصۀ جهاد و سیاست و سپس سازندگی کشاند، دغدغه او برای احیاء احکام اسلام در جامعه بود؛ و این، به واسطۀ روحانیت وی شکل گرفت.

یکی از مقوّمات روحانیت در دین اسلام "عشق به اهل بیت پیامبر(ص)" است که فریضه ای واجب بر هر مسلمان ــ از هر مذهب فقهی و هر مشرب اعتقادی ــ است[1] و طبیعتاً یک روحانی، اولی به التزام این واجب. این خصیصه که در آیت الله هاشمی رفسنجانی بشدت دیده می شد نیز متأسفانه مغفول ماند و تنها «دکتر علی اکبر ولایتی» در برنامۀ این شب ها، اشاراتی نیکو و مؤکد به آن داشت.

گذشته از منابر و روضه خوانی هایی که مرحوم هاشمی رفسنجانی از نوجوانی و آغاز طلبگی تا سال های پایانی عمر بر آن استمرار داشت، و صرف نظر از کمک های فراوان و کم نظیری که به حوزه های علمیه شیعه و طلاب فقه اهل بیت(ع) داشت، در آخرین سفرش به سرزمین حجاز، کاری کرد کارستان که از عهدۀ هیچ موّرخ و دانشمند و سیاستمداری برنمی آمد.

* آن کار چه بود؟

همه می دانیم که شجره ملعونه آل سعود از زمان قدرت یافتن تا امروز، در نابود کردن آثار اهل بیت و اصحاب پیامبر اکرم(ص) سنگ تمام گذاشته؛ آنگونه که تنها مولد النبی(ص) در مکه مکرمه و مسجد النبی(ص) در مدینه منوره از دست تطاول آنها در امان مانده است.

آنان بویژه هرجا که نامی و یادی از اهل بیت(ع) و تاریخ آنان بوده را تخریب کردند و حتی بعدها اصل وجود آنان را هم منکر شدند؛ از بارگاه ائمه اطهار در بقیع گرفته؛ تا مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در مدینه؛ و بارگاه حضرت خدیجه(س) در مکه؛ و ضریح حضرت حمزه و شهداء در احد، و حتی بقعۀ شهید فخ در مکانی دورافتاده.

اکنون کار به جایی رسیده است که مزدوران آل سعود و آل الشیخ که در هیبت "هیأت امر به معروف و نهی از منکر" در قبرستان بقیع، مانع از زیارت حجاج و زائران می شوند، حتی اصل وجود قبور اهل بیت(ع) و صحابه در محل های آنان را نیز انکار می کنند!! و اگر نبود آرشیو شخصی عکس های «سلطان عبدالحمید دوم» از سلاطین عثمانی که به وسیله «آقای موجانی» در کتابخانه دانشگاه استانبول شناسایی و به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر شد، شاید به مروز زمان، سندی برای وجود این قبور نیز باقی نمی گذاشتند.

یکی دیگر از شیوه های شومی که آنان برای رسیدن به اهداف سیاسی و مذهبی خود به کار می برند تحریف احادیث فضایل اهل بیت(ع) و دست بردن در کتب روایی و تاریخی است[1] ؛ در حالی که نسخه های صحیح و اصیل این کتابها هنوز در کتابخانه های قاهره و استانبول و نجف و قم و مشهد و تونس و صنعاء و عَمّان و دهلی و لکهنو و ... موجود است و این نوع قلب واقعیات تاریخ را رسوا می کند.

حال ببینید کسانی که با آثار امامان اهل بیت در کنار حرم پیامبر(ص) و با مسلّمات تاریخی در کتب خودشان این کار را کردند، با "فدک" چه می کنند؛ سرزمینی که اولاً دور از مدینه قرار دارد، و ثانیاً سندی تاریخی برای مظلومیت حضرت فاطمه زهراء و اهل بیت(ع) پس از پیامبر اکرم(ص) است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در آخرین سفرش به سرزمین وحی، با استفاده از روابط شخصی خود با «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه وقت سعودی، اقدامی نامتعارف انجام داد و راهی فدک شد. وی در این سفر، همراهان زیادی را با خود برد، و البته عکاسان و فیلمبرداران را.

رهاورد ماندگار این اقدام، ثبت همیشگی فدک در برابر چشمان جهانیان بود؛ ثبتی پر فروغ تر و زنده تر از تصاویر به جا مانده از گنبد و بارگاه ائمه بقیع، تا نتوانند فدک را نیز بمرور به وادی نسیان بکشانند و چند سال بعد، مانند اصل ماجرای حمله به خانه علی(ع) و مضروب ساختن ریحانه پیامبر(ص) آن را هم منکر شوند.

هوش وافر آیت الله هاشمی ــ که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود بدان اشاره کردند ــ آنجا خود را بیشتر به رخ می کشد که وی «شیخ سعودی» را مقابل دوربین فیلمبرداری می آورد و از او می خواهد که تاریخچه فدک را بیان کند؛ و شیخ نیز آشکارا بیان می کند: "رسول الله فدک را به دخترش فاطمه زهراء بخشید و ...".این بازدید تاریخی، جلوه های بی نظیر عاطفی نیز داشت؛ از جمله وقتی که مرحوم آیت الله هاشمی در اقدامی غیرمنتظره از آب مملو از جلبک بوستان فدک نوشید و در پاسخ شیخ سعودی ــ که با نگرانی از آلودگی آب، تلاش کرد تا مانع از این کار شود ــ گفت: "مگر می توان به فدک آمد و از چشمۀ فاطمه ننوشید؟" و بعد خطاب به همراهانش ــ از جمله رییس جمهور فعلی ایران ــ توصیه کرد: "شما هم از این آب بخورید".

اینک آن فیلم ها و عکس ها، یادگاران «آیت الله» برای ماست، و برای امت اسلامی، و برای حقیقت، و برای تمام تاریخ؛ تا محوکنندگان آثار اسلامی، نتوانند غصب فدک را "مکرّر" کنند...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت ها:

1. به موجب آیات و روایات، دوست داشتن اهل بیت پیامبر(ص) بر مسلمانان واجب است. از جمله، آیه مودت می فرماید: ذَلِکَ الَّذی یُبَشّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی؛ این همان [پاداشی] است که خدا بندگان خود را که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند [بدان] مژده داده است بگو به ازای آن [رسالت] پاداشی از شما خواستار نیستم مگر دوستی درباره خویشاوندانم. (سوره شوری ـ آیه 23)

2. حدیث انذار (قال رسول الله: فَأَیکُمْ یؤَازرُنِی عَلَی هَذا الأمرِ عَلَی أَنْ یکُونَ أخی و وصیی و خَلِیفَتِی فِیکُم؟)، حدیث ثقلین (قال رسول الله: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی أهل بیتی) و حدیث باب شهر دانش (قال رسول الله: أنا مدینة العلم و علی بابها فمن أراد العلم فلیأت الباب) از جمله احادیث فضل اهل بیت و امیرالمؤمنین(ع) هستند که با وجود ثبت در نسخ اصیل کتب روایی اهل سنت، در چاپهای جدید آنها تحریف یا حذف شده اند!

تصاویر ضمیمه