خطبه ها
  • صفحه اصلی
  • خطبه ها
  • نماز جمعه تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی

نماز جمعه تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی

75 سالی مبارک و پر خیر و برکت رای انقلاب اسلامی و ایران انقلابی و اسلامی / ترویج فرهنگ قرآنی در ایران اسلامی / دستاوردهای علمی ایران / درخشش ایران درمسابقات جهانی / موفقیت های جوانان، دانش آموزان، دانشجویان و استادان ایرانی / درخشندگی ایران در مجامع بین‌المللی/موفقیت های ایران در سیاست خارجی / شکست سیاست تحریم ایران توسط آمریکا /گزارش فعالیت های سازندگی در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتمای و سیاسی / حاج احمد آقا خمینی / انفجار بمب در نماز جمعه / آیت الله کاشانی / سیّد جمال الدین اسدآبادی/

  • دانشگاه تهران
  • جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۷۵

 

 

    خطبه اوّل:

 

بسْمِ‌اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

اَلْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ، وَالصَّلوةُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولِ اللَّهِ وَالِهِ الْأَ ئِمَّةِ الْمَعْصوُمینَ.

أَعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ

عِبادَاللَّه اُوْصیکُمْ بتَقْوَیَ اللَّه وَ اَتَّباعِ اَمْرِهِ وَ نَهْیهِ

 

 به وظیفه خودمان در مورد یاد تقوا و تذکّرات اسلامی و مراعات وظایف دینی و احتراز از گناهان و توجّه به اخلاق اسلامی، امیدواریم عمل کنیم و ملّت ما همچنان در این مسیر مقدّس، این گوهر گران‌بهای تقوا را مورد توجّه قرار دهد و عمل کند.

 برای اینکه امروز آخرین جمعه سال ماست و مردم انتظار دارند در خطبه جمعه آخر سال، از شرایط کشور و انقلابشان جمع‌بندی شود، بنده بحث قرآنی را این هفته ندارم و خطبه اوّل را به جمع‌بندی شرایط زمان و سالمان اختصاص می‌دهم و در خطبه دوم از مناسبات هفته می‌گویم که بسیار هم زیاد است و طبعاً باید صحبت‌ها را فهرست‌وار عرض کنم.

 در یک جمع‌بندی کوتاه، سال 75 برای انقلاب اسلامی و ایران انقلابی و اسلامی سال مبارک و پر خیروبرکتی بود و اگر موفّق شویم در این روزها در رسانه‌ها جمع‌بندی کاملی از دستاوردهای امسال را برای مردم توضیح دهیم، تحقیقاً به تقویت روحیه‌ها و امیدها و درنتیجه تقویت حرکت و تلاش برای آینده بهتر و پر امید کمک می‌کند.

 از هر بعدی که بخواهید صحبت کنید و از هر زاویه‌ای که بخواهید به مسائل سال 75 نگاه کنید، انقلاب را همراه با توفیق و برکت خدا از بعد فرهنگی، سیاسی، امنیتی و علمی و اقتصادی می‌بینید و من به هر یک از این بعدها اشاره‌ای دارم. از بعد فرهنگی مردممان را امسال پرنشاط‌تر و درصحنه و با روحیات انقلابی عمیق‌تر و رو به رشد بسیار باحال و باصفا می‌بینیم و دلیل ما این حضور و حرکت وسیع شما مردم در مراسم ملّی و انقلابی امسال بود.

 ماه رمضان را به‌تازگی پشت سر گذاشتیم، مراسم روز قدس، سالگرد انقلاب و خیلی چیزهای دیگری که داشتیم و مساجد مملوّ از جمعیّت در ماه رمضان سند این ادّعای بنده است که حقیقتاً نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیر و عمیق‌تری برای حضور مردم شاهد بودیم و آخرین صحنه آن را حضور مردم خوزستان در استقبال از رهبر بزرگوار انقلاب در اهواز و آبادان و خرّمشهر و دزفول دیدید که صحنه‌های حقیقتاً شکوهمندی بود و بنده هم در مسافرت‌هایی که امسال به استان‌های مختلف داشتم، آن‌چنان مردم را شاداب و امیدوار و آگاه و راضی از انقلاب دیدم که از عظمت و شکوه آن‌ها توصیفی نیست.

 قرآن که در گذشته‌ها مهجور بود، به‌سرعت در جامعه ما و بخصوص در بین قشر جوان حضور واقعی پیدا کرده است و مردم بخصوص جوانان حقیقتاً به دریای ژرف معارف قرآن توجّه پیدا کرده‌اند.

 از بعد امنیتی می‌بینید که کشورتان در میان این‌همه کشور گرفتار آشوب و ناامنی در شرق و غرب و جنوب و شمال و در مناطق دیگر، حقیقتاً جزیره امنی است، به‌گونه‌ای که ما می‌توانیم تا کنار مرزهایمان که آن طرف آن آشوب و خون است، طرح‌های سنگین اقتصادی را اجرا کنیم که مردم هم با احساس این اعتماد، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 در بعد آموزشی امسال ما دستاوردهای عظیمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داشته‌ایم که به‌سرعت رو به تکامل است. امروز در ایران شما با بودن حدود یک میلیون و سیصد هزار دانشجو از هر خانواده‌ای که شما حساب کنید، یک یا چند نفر دانشجو در دانشگاه‌ها و در مدارس مشغول تحصیل‌اند. از هر سه نفر، یک نفر تقریباً در آموزش‌وپرورش درس می‌خواند و از هر 45 نفر یک نفر در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کند که همه‌چیزش دانشگاه و مدرسه خودی است و معلّم و ابزار تحصیل و این حرکت رو به کمال است.

 دستاوردهای علمی شما در مسابقات جهانی برای جوانان، دانش آموزان، دانشجویان و درخشندگی ایران در مجامع بین‌المللی، بسیار فراوان است که در این بعد می‌بینید. از لحاظ سیاسی، هم در داخل و هم در خارج استحکام کشور رو به پیش است. در داخل هیچ مشکل سیاسی برای نظام پیش نمی‌آید و بلکه این ضدّ انقلاب است که هرروز ضعیف‌تر و منزوی‌تر می‌شود.

 در خارج از کشور همه‌جا پنجه در پنجه سیاست متجاوز آمریکا هستیم که می‌بینید در همه صحنه‌ها هم آنکه عقب‌نشینی می‌کند، آمریکاست. شما شاهد حضور شکوهمند انقلابتان در سفرهایی که به آفریقا و ترکیه کردم، بودید. در هر دو جا آمریکا تلاش کرد که ایران را منزوی کند، ولی در هر دو جا به‌زانو درآمد و ملّت‌ها و دولت‌ها با عشق و علاقه از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تجلیل کردند که به‌اندازه کافی شما مطّلع هستید.

 در مسائل عمده جهانی حضور جدّی داریم. شما می‌بینید در تاجیکستان با کمک ما و روسیه بود که صلح برقرار می‌شود. در آفریقا آتش جنگ را بین اوگاندا و سودان ما بودیم که با میانجیگری خاموش کردیم و در افغانستان این ما هستیم که تلاش می‌کنیم جلوی خون ریزیها را بگیریم و درصحنه مسئله فلسطین حرف جمهوری اسلامی است که آمریکا و اسراییل را به خار موضع حق طلبانه‌ای که شما دارید، عصبانی و خشمگین کرده است.

 و در هر جا [که] مسئله مهمّ جهانی و منطقه‌ای مطرح است، جمهوری اسلامی حرف عادلانه و مؤثّر دارد، گرچه آمریکا و اسراییل تلاش می‌کنند که ما را بشدّت منزوی کنند و همیشه ناموفّق‌اند. آمریکا در اروپا کلّی سرمایه‌گذاری کرده که روابط ما را با آن کشورها مخدوش کند، می‌بینید که ناموفّق بود و از همپیمانانش گله مند است.

 سیاست تحریم آمریکا علیه ایران که در مجلس آن کشور تصویب شد و یک سیاست رسمی قانونی برای خود آمریکایی هاست، مورد تمسخر دنیا قرار گرفته و جز اسرائیل هیچ کس با سیاست تحریم آمریکا علیه ایران هماهنگی نشان نداده است و حتّی در داخل آمریکا امروز شخصیّت های عاقل و مطّلع آمریکا این سیاست را تحت فشار قرار دادند و صریحاً اعلام می‌کنند که آنکه ضرر کرده، آمریکا و شرکتهای آمریکایی است که در ایران و در منطقه میدان را برای حریفان دیگرشان خالی گذاشته‌اند و دست حریفانشان را باز گذاشته‌اند که درست هم هست.

 آنکه در سیاست تحریم ضرر کرده است، فقط آمریکاست و آنکه مردانه ایستاده و سود هم برده، جمهوری اسلامی ایران است و همین جا برای مسائل اقتصادی کشور دروازه‌ای است که وارد صحبت شوم. آمریکا هدفش از سیاست تحریم این بود که ما را در فشار اقتصادی و فنّی قرار دهد که حقیقتاً نتیجه معکوس گرفت و امروز ایران اسلامی در سایه اجرای خردمندانه یک و نیم برنامه پنج ساله آن‌چنان پایه خودش را محکم کرده و آن‌چنان کشور و اقتصاد و آموزش و فرهنگ و خدمات بازرگانی را تنظیم کرده که از باد و بارانی که آمریکا خلق کند، گزندی نخواهد دید و این راه توسعه و سازندگی را ادامه خواهد داد که نمونه‌های آن را که مربوط به امسال است، بنده فهرست‌وار عرض خواهم کرد.

 او می‌خواست ما دچار مشکل اقتصادی شویم، امّا درست در همین دو سالی که آمریکا تحریم خودش را جدّی گرفته، بودجه بندی ایران در تمام طول تاریخ بودجه بندی این دو سال امتیازات پیدا کرده است؛ ما برای اوّلین بار در سال گذشته و امسال در پایان سال اضافه درآمد داشتیم و مبالغ قابل توجّهی (ده‌ها میلیارد تومان) اضافه درآمدمان را در خزانه نگاه داشتیم که برای سال آینده مصرف می‌شود و حتّی امسال از مجلس با بردن اصلاحیه، اجازه مصرف اضافی گرفتیم. باز برآن اصلاحیه هم اضافه پیدا شد. از لحاظ ارزی که سخت مورد فشار خارجیها و بخصوص آمریکا بود، می‌بینید که همین امسال دو میلیارد و نیم دلار مازاد تجاری داشتیم که به اندوخته‌ها اضافه شده و اندوخته‌های ارزی کشور برای ما به ده میلیارد دلار رسیده که در سال‌های بعد از انقلاب بیسابقه است.

 از لحاظ اجرای برنامه، هیچ مشکلی در هیچ بخشی، کشور را تهدید نکرد و در بازسازی خرابیهای جنگ قدمهای پایانی را برمی‌داریم و سال آینده آخرین بقایای مخروبه‌های جنگ ترمیم می‌شود و خیلی بهتر از گذشته در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 ممکن است بسیاری از اظهارات من از دید شما احتیاج به تکبیر داشته باشد، ولی چون من فهرست عرض می‌کنم و وقت کم است، خواهش می‌کنم اجازه دهید، به طور فشرده مطالب را توضیح دهم که چیزی نماند.

 در بخشهای مختلف نفت و گاز و پتروشیمی که از زیربناهای کشور است، شما شاهد افتتاح چند طرح بزرگ پتروشیمی در خراسان و خوزستان بودید و روزهای اوّل سال آینده طرح پتروشیمی بزرگ تبریز افتتاح می‌شود. در گاز می‌بینید که ما صدها شهرمان را تحت پوشش گاز طبیعی بردیم و امسال دهها شهر اضافه شد.

 در بخش نفت، پالایشگاه عظیم بندرعباس که بزرگترین پالایشگاه جدید خاورمیانه خواهد بود، در دست تکمیل است که بزودی خبر افتتاح آن را می‌شنوید و در دریا سازه‌های نفتی دریایی خودمان را آن‌قدر جلو برده‌ایم که به عنوان رقیب شرکتهای بزرگ نفتی دنیا که دهها سال سابقه صنعتی دارند، در دنیا مطرح هستیم و در دریای خزر که از قدیم بر روی ما بسته بود و اجازه نمی‌دادند یک سکّوی نفتی ما در دریا باشد و پای صنعت ما در خزر باشد (چون راه آن از درون خاک روسیه بود، از طریق ولگا نمی‌شد صنایع سنگین را به آنجا برد) امروز جمهوری اسلامی با سکّویی که صد متر پایه‌هایش در درون آب فرو می‌رود، مشغول حفّاری و اکتشاف است و بنادر بزرگ کشتی سازی در آنجا برای سازه‌های دریایی مشغول کشتی سازی است.

 در بخش نیرو، نیروگاه‌های بزرگ، امسال به نتیجه رسید و چندین نیروگاه بزرگ در دست ساخت است و خطوط انتقال برق از شمال و جنوب و شرق و غرب ما را با کشورهای دیگر مرتبط می‌کند و ما امروز صادر کننده برق به ترکیه و آذربایجان هستیم؛ کاری که هیچ وقت در تاریخ ایران سابقه نداشته و کسی امید نداشت حتّی ما خاموشیهای کشورمان را هم کم کنیم.

 در بعد مهار آبها، یکصد و سی و پنج سد را یا می‌سازیم و یا مطالعه می‌کنیم و یا تمام کرده‌ایم و هر چهل روز در سال گذشته، یک سد را افتتاح کرده‌ایم و این کار در سال آینده هم ادامه خواهد داشت و در عمران شهرها بیش از یکصد شهر مشغول گرفتن فاضلاب است که یک کار عظیم زیربنایی برای حفظ آبها و برای راحتی و بهداشت مردم است که شما در خیابانها می‌بینید که چگونه در حال اجراست.

 می‌بینید که با چه سرعتی کار دارد به اجرا در می‌آید و در بعد کشاورزی، اجرای طرح عظیم انقلاب کشاورزی که آبیاری تحت فشار و صنعتی است، در آینده نزدیک کشور شما را از محدودیّت آب نجات خواهد داد و آثار تحوّل عمده‌ای که رشد فوق العاده‌ای در محصولات کشاورزی خواهد بود، در یکی دو سال آینده نمودار خواهد شد.

 در بعد مسکن که تنگنای کشور ما بود، شما اکنون آثار برنامه‌های دولت را می‌بینید، مصالح ساختمانی بوفور و تمام انواعش در داخل تأمین می‌شود که آثارش را در قیمت مسکن و تعادل عرضه و تقاضا در نیمه سال جاری نشان داده و سال آینده آثار بسیار روشنتری را خواهید دید، چون برنامه‌ها تازه دارد به نتیجه می‌رسد.

 در بخش فولاد و معادن که از اوّل برنامه آثارش را می‌دانید، امسال به رکورد شش میلیون تنی رسید و سالی 1/5 میلیون تن طیّ سه سال آینده به میزان تولیدات اضافه می‌شود و در سه سال آینده از 10 میلیون تن تولید فولاد خواهیم گذشت و در مس، آلومینیوم و معادن مختلف کشور، شما چیزهای عظیمی می‌بینید.

 طرح بزرگ «چادرملو» که در روزهای آخر سال به نتیجه رسید، با پنج میلیون تن تولید سنگ آهن، یکی از آن‌ها است و توسعه کارهای فولادسازی که فولاد قائم که اختراع ایران بود، امروز دارد به تکنولوژی توسعه فولاد می‌دهد و سهمی را هم به ما می‌پردازد، چون ابتکار از ما است.

 در بخش صنعت، روزانه شاهد افتتاح تعداد زیادی طرح به ثمر رسیده صنعتی هستیم. طرح‌های سیمان، لاستیک، کاغذ و چیزهایی که از کمبودهای ما بود، تمام آن‌ها به نتیجه رسیده است. طی دو ماه گذشته، یک کارخانه سیمان افتتاح شد و در سال جاری و در سال آینده، این افتتاحها ادامه دارد؛ زیرا کارخانه‌های زیادی نزدیک به تکمیل است که به بهره‌دهی می‌رسند.

 کارخانه عظیم کاغذ روزنامه و تحریر در روزهای اوّل سال آینده در مازندران با استفاده از چوبهای جنگلی شروع به کار می‌کند. در بخش راه، شما خودتان می‌بینید؛ پلهای عظیم، جاده‌های اتوبان که امسال افتتاح شد، ده‌ها پل و صدها کیلومتر اتوبان و راه‌آهن سرخس مشهد که جادّه ابریشم را احیاء کرد و ایران را به مرکز ترانزیت کالای منطقه تبدیل کرد و حقیقتاً کار بزرگی برای ایران شما انجام شده که ما از نیمه دوم امسال به‌سرعت شاهد ترانزیت کالا از این مسیر هستیم و باید فکری به حال واگن و قطار کنیم که با این ظرفیت بتوانیم جواب این بارهای عظیم را بدهیم.

 ترانزیت نفت هم شروع شده و خطّ لوله گاز هم بزودی به ترکمنستان وصل می‌شود. موقعیّت ترانزیتی ایران که واقعاً مهمّ است، احیاء می‌شود. خطّ هوائی عبور هواپیماها به خاطر مسلّح شدن ما به رادارهای فراوان بقدری زیاد شده است که درآمد ارزی ما را از هر هواپیمای عبوری از فضای کشور افزایش می‌دهد و با مجهّز شدن هدایت این راهها، کار بزرگی را انجام داده‌ایم و- الحمدالله - سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه رسیده است.

 اینک بیش از پنجاه فرودگاه فعّال و نیز نزدیک به 20 فرودگاه در دست احداث داریم که بزرگترین آن فرودگاه امام خمینی (ره) است که بزودی شاهد افتتاح آن خواهید بود و چندین میلیون مسافر را خواهد پذیرفت.

 در بخش دفاعی مطالب مهمّی داریم که من بنا ندارم آن‌ها را توضیح بدهم، امّا همین قدر بدانید که دشمنان شما فهمیده‌اند که صنعت دفاعی ایران و نیروهای دفاعی ایران بحدّی از پیشرفت رسیده‌اند که ایران دیگر جای مناسبی برای تجاوز و زورگویی نیست و آثارش را هم می‌بینید. این اعتمادها و آرامشها هم در سایه همین موقعیّت است.

 در بخش مخابرات، تلفن‌های نصبی از شش میلیون شماره گذشته و هر روز که می‌گذرد، چند روستا از نعمت تلفن بهره‌مند می‌شوند. الان بحث واگذاری تلفن در هر دقیقه مطرح است و واگذاری تلفن به مردم دقیقه‌ای شده است.

 اکنون به‌سرعت داریم نیاز اساسی جامعه را که سرعت زمان هم آن را می‌طلبد، با همه متعلّقاتش (موبایل، دیتا و خطوط انتقال دیگر و بخصوص فیبر نوری که بزرگترین پدیده مخابراتی در این دنیا است) شکل می‌دهیم و قرار داد ساخت ماهواره‌هایمان را منعقد می‌سازیم که -ان شاء ا...- ماهواره مستقل هم در فضای ایران وجود داشته باشد.

 در ارتباطات جهانی مجری قسمت عمده طرح بزرگ فیبر نوری از شانگهای تا فرانکفورت که 20 کشور را به هم مربوط می‌کند، هستیم و در خارج از کشور هم از جمله ترکمنستان و جاهای دیگر، طرح‌هایشان را اجرا می‌کنیم؛ چون فیبر نوری ما استاندارد بالایی دارد.

 در بخش بهداشت و درمان شما خودتان شاهد هستید که دیگر کشور نیاز به اعزام بیمار به خارج ندارد، مگر آن‌ها که پول زیادی دارند و دلشان می‌خواهد که پولشان را در خارج خرج کنند. می‌بینید که مسئله حادّ کمبود پزشک که در گذشته ما را رنج می‌داد، امروز دارد به مشکل مازاد پزشک تبدیل می‌شود و ما دنبال صادرات پزشک هستیم که این کار را خواهیم کرد؛ بعد از اینکه کشورمان را تا همه زوایایش از لحاظ خدمات پزشکی غنی بکنیم.

 همچنین در مورد سایر نیروها، الان صادرات مهندسی و فنّی یکی از کارهای بزرگ کشور شما است که ما، در گذشته در این بخشها بشدّت وابسته به خارجیها بودیم و همین جا بود که ما را آزار می‌دادند.

 در بخش شیلات و دام و طیور شما شاهد بازار خودتان هستید که ما همه نیازهای غذایی خودمان را از نظر ماهی، مرغ، گوشت و تخم مرغ و سایر فرآورده‌های لبنی بصورت بهداشتی و سالم و در بسته‌بندیهای مناسب در کلّ کشور عرضه می‌کنیم و امروز دنبال بازار صادراتی هستیم که قسمتی از آن هم صادر می‌شود و رو به توسعه است.

 از نظر بنادر صیّادی در شمال و جنوب نیز در هر دو، سه ماه به خاطر حضور بیشتر در دریاها یک بندر افتتاح می‌شود و در بخش بازرگانی شما شاهدید که هر ده روز، یک فروشگاه بزرگ رفاه که همه چیز را با قیمت متعادل در خودش دارد، در شهرهای کشور افتتاح می‌شود و آسایش را برای مردم به ارمغان می‌آورد و در بازرگانی خارجی از یک رکورد انتخابی که می‌خواستیم بازار داخلی را اوّل اشباع کنیم، رها شده‌ایم و از چند ماه پیش رشد صادرات ما چشمگیر است و سال آینده سال پر رونقی خواهد بود؛ چون از نظر بازار داخلی مشکلی نداریم.

 از لحاظ درآمدهای نفتی و مالیاتی وضع ما به گونه‌ای است که بیش از آنچه که در برنامه دیده‌ایم، درآمد داریم. در انرژی هسته‌ای بسیاری از داروهای پیشرفته دنیا که از طریق تکنولوژی هسته‌ای ساخته می‌شود، امروز در ایران ساخته می‌شود و ما صادر کننده انواع داروهای درمانی هستیم.

 در بخش فرهنگی خاصّ، مثل ورزش و فرهنگسراها و عمران شهرها و فضاهای سبز شهرها و چیزهای دیگر هم که مردم ما خودشان می‌بینند و احتیاج به آمار و ارقام ندارد. این نمونه فشرده‌ای است از آنچه که انقلاب ما، در سایه اجرای برنامه‌های حساب شده تا این تاریخ برای ما به ارمغان آورده و آنچه که برای آینده در پیش داریم، بسیار با اهمیّت تر است.

 سال آینده سال طرحهای بزرگ است؛ طرح‌هایی که پنج، شش سال روی آن کار شده و خواهید دید که از همان هفته اوّل سال 76 ما آن‌قدر طرحهای بزرگ افتتاح و به مردم معرّفی می‌کنیم که سرعت عمل برای شماها حتماً اعجاب انگیز خواهد بود، مخصوصاً برای آنهایی که از دور خیال می‌کنند ایران بعد از انقلاب دچار مشکل شده است.

 طرح بزرگ زاگرس که عظیمترین طرح آینده کشور از ابعاد مختلف خواهد بود، الان در دست تدوین است. برنامه فقرزدایی در مجلس است و نمایندگان ملّت دارند بررسی می‌کنند در مورد بیمه درمانی نیمه آن را اجرا کردیم و نیمه دیگر آن سال آینده تکمیل می‌شود و روستاها را مجّاناً تحت بیمه قرار می‌دهیم که ارزش بیمه را بفهمند و وارد صحنه بیمه شوند.

 در برنامه ایران 1400 که برنامه بیست و پنج سال‌های است، گام‌های اوّلیه برداشته شده و رو به پیشرفت هستیم که -ان‌شاءالله- ماههای آینده از اصول و اهداف کلّی آن مطّلع خواهید شد.

 به طور کلی حرکت انقلاب در بعد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، امنیتی و حضور اسلام در دنیای امروز و آمادگی برای مواجهه با استکبار به حدّی است که دشمنان شما امروز اعتراف و قبول می‌کنند که آنچه انقلاب اسلامی در سایه قرآن و اسلام به دست آورده، خیلی بیش از آن چیزی است که ناظران بین‌المللی حتّی فکرش را می‌کردند.

 امیدواریم در سایه حمایتهای شما مردم بزرگوار و آگاه و صبور بتوانیم آنچه را که مقتضای یک حکومت اسلامی در قرن حاضر است، تحقّق ببخشیم.

بسْمِ‌اللَّهِ الرَّحْمنِ الرّحیم

اِذاجاءَ نَصْرُاللَّهِ وَالْفَتْحُ/ وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ اَفْواجاً/ فَسَبِّحْ بحَمْد رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ اِنَّهُ کانَ تَواَّبًا.

 

    خطبه دوّم:

بسْمِ‌اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

اَلْحَمْدُ ِللَّهِ رَبِّ اْلعالَمینَ، وَالصّلوةُ وَ السَّلامُ عَلی رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلی عَلِیٍّ أَمیرِاْلمُؤْمنینَ وَ عَلی الصِّدّیقة الطّاهِرة وَ عَلی سبْطَیِ الَّرّحْمَةِ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدبْنِ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موُسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَعَلِیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدبْنِ عَلِیٍّ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ وَ ألْخَلَفِ اْلهادی اْلمهْدیّ (عج)

 

 در مناسبت‌های هفته، موارد بسیاری را داریم که فهرست آن‌ها را با صحبت کوتاهی در هر مورد عرض می‌کنم:

 اوّلین مناسبت، عید نوروز است که در پیش است. این سنّت خوب ایرانی که امروز چندین کشور دیگر هم به ما پیوسته‌اند و در شمال عراق، ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان و در جاهای دیگر هم این مراسم را جشن می‌گیرند. از سنّتهای خوب ماست.

 ما خوشحالیم که مردم ما این روزها را به نظافت و پاکیزگی و معاشرت خوب و رفت و آمدهای خوب، تقویت همکاریها و روحیه صله رحم و رسیدگی به نیازمندان، ردّوبدل هدایا و تقویت محبّت می‌پردازند و همراه طبیعت نشاط و شادمانیشان را تقویت می‌کنند و به سفرها و دیدنیها و میهمانیها می‌پردازند. ما با همه اینها به عنوان کارشناس مسائل اسلامی موافقیم و فقط تأکید می‌کنیم که حتماً از اسراف و تبذیر و چیزهایی که با اخلاق اسلامی سازگار نیست، پرهیز شود و این سنّت را برای همیشه حفظ کنیم که این عید و اوّل سال جزء انتخابهای خوب بشری است. هیچ یک از کشورهای دیگر دنیا چنین انتخاب مناسبی را از لحاظ طبیعت و زمان ندارند. درست در زمانی است که باید جشن گرفت و طبیعت جشن می‌گیرد.

 مسئله دوم ایّام حج است که در پیش داریم که امروز -بحمدا...- بهترین حج را در میان همه کشورهای اسلامی داریم؛ منظّم، باشکوه و با محتوا و آبرومند که حاجیان ما خودشان دیدند و شما هم در اخبار می‌شنوید، کسانی که با ما دوست هم نیستند، به نظم و با محتوا بودن حجّ ایرانی اعتراف می‌کنند.

 بحمدا... به‌خوبی اداره می‌شود و در این بخش که جناب آقای ری شهری در صحبتهای پیش از خطبه توضیحات کافی و خوبی دادند،  ما احتیاجی به بحث بیشتر نداریم. ان شاءا... در برنامه‌های دیگرمان راجع به این مسئله صحبت کنیم.

 مسئله دیگری که داریم، سالگرد ارتحال برادر عزیزم و هم‌سنگر بزرگوارم، یادگار ارزشمند حضرت امام (ره) است که ما واقعاً برای از دست دادن ایشان غمگینیم و سرمایه مهمّی را از دست دادیم. ایشان خدمات بسیار شایسته‌ای برای انقلاب کردند. از جوانی و از دورانی که امام در نجف یا پاریس بودند و بعد که به ایران برگشتند، در خدمت امام بودند.

 نقشی که مرحوم حاج سیّد احمد آقا برای کمک به امام و اجرای مسؤولیت‌های امام و کمک به انقلاب داشتند، حقیقتاً نقش باارزشی بود و من می‌دانم و هر مقدار هم که نوشته بشود، این مقدار حقّی که ایشان داشت، ادا نشده است. ما به محضر امام راحلمان، این ودیعه الهی که اینجا آرمیده‌اند و ما امروز در محضر ایشان نماز جمعه را برگزار می‌کنیم،  و همچنین به بیت مکرمشان و مادر بسیار گرامی‌شان، به همسر و فرزندان عزیزشان بخصوص به برادر حجت‌الاسلام حاج حسن آقا که -ان‌شاءالله - راه پدر بزرگوارشان را به‌خوبی می‌روند و این خلأ را پر می‌کنند، تسلیت عرض می‌کنیم و از مردممان تشکّر داریم که در این‌گونه مراسم، حقّ این خانواده و امام راحل را ادا می‌کنند و امام ما آن‌قدر به گردن ما و امّت اسلامی حق دارند که ما هرچند از این اظهار ارادت‌ها که داشته باشیم، باز هم بیش از آن برای این خدمات باید اظهار شکر و قدردانی بکنیم.

 مسئله دیگر، سالگرد شهادت جمعی از نمازگزاران نماز جمعه است که با بمب ضدّ انقلاب و استکبار در نماز جمعه شهید شدند و واقعاً حادثه عجیب و چیز باورنکردنی است. دشمن چقدر باید کینه‌توز و بی‌رحم و شقی باشد که بمبش را در میان مردمی می‌گذارد که آمده‌اند نماز بخوانند و برای خداوند بدون سلاح و دفاع در یک مرکز اجتماعی، روز جمعه‌شان را دارند می‌گذرانند و کسانی که به اسم آزادی ایران، به اسم دفاع از ایران، به اسم دوستی با ملّت ایران دارند اظهار وجود می‌کنند، بیایند و در میان این مردم بمب بگذارند.

 این نشان می‌دهد که آن‌ها چه کینه‌ای نسبت به نماز جمعه دارند و نشان می‌دهد که نماز جمعه چه نقشی در تقویت انقلاب دارد و آن‌ها برای اینکه این سنگر را خالی کنند و مردم را بترسانند تا اینها وارد این سنگر نشوند و برای اینکه نماز جمعه‌ها را خلوت کنند، دست به این جنایت فجیع زدند که آبروی خودشان را در دنیا بردند.

 امّا ما می‌فهمیم که پشت این جنایت، چه کینه و تحلیل های غلطی وجود دارد که این جنایتکاران را وادار کرده با آن تحلیل های غلطشان امروز در دامان استکبار و در خدمت آمریکا مزدوری کنند و این‌گونه جنایت ها را انجام بدهند.

 مسئله دیگر سالگرد رحلت آیت الله کاشانی است که حقّ بزرگی بر گردن نهضت اسلامی دارد. آن زمانی که ایشان در عراق با انگلیسی ها می‌جنگید و آن زمانی که ایشان در ایران پرچم مبارزه با استبداد را بلند کرد و روحانیّت را به صحنه آورد و مسلمان ها و مذهبی ها را سیاسی کرد، کار خیلی عظیمی بود. گر چه آن موقع خیلی موفّق نشد، واقعاً در بعد از مشروطه و بعد از خفقان رضاخانی راهگشای یک حرکت عظیم بودند که ما امروز اوج آن حرکت را می‌بینیم.

 همچنین صدمین سالگرد رحلت مرحوم حاج سیّد جمال الدین اسدآبادی است و آن شخصیت هم حقّ بزرگی بر گردن ما و مبارزات اسلامی و جهانی شدن اسلام دارند. این مرد بزرگ در عمر 60 ساله‌اش کار عظیمی کرد. آن روز برای مبارزه با استبداد که ریشه اصلی بدبختیهای ایران و کشورهای اسلامی بود، قیام کرد.

 در ایران نتوانست بماند، در عراق در حوزه نتوانست بماند و به خاطر افکار بلند و روشنش تحمّلش نکردند، به هند رفت. انگلیسی‌ها نگذاشتند بماند، آنجا را هم روشن کرد. به مصر رفت، آنجا هم عوامل استکبار بعد از اینکه ملّت مصر به کمک ایشان بیدار شد، ایشان را بیرون کردند. به اروپا رفت و در فرانسه بسیار مؤثّر بود و با کارهای بزرگی که کرد، مردم را هوشیار کرد و در نشریاتی که به سراسر دنیا فرستاد، از محیط آزاد فرانسه استفاده کرد.

 به ترکیه و دولت عثمانی آن روز رفت، آنجا هم نقش عظیمی ایفا کرد و سرانجام جانش را به خاطر خطری که برای استبداد و استکبار داشت از دست داد. فرد انقلابی بزرگی بود، امّا از نظر ما اگر ایشان در ایران می‌ماند و مثل امام راحلمان خطرها را اینجا تحمّل می‌کرد و به زندان و فشارها تن می‌داد، باید سریعتر به هدف می‌رسید، امّا یک نقطه، مبهم بود که آن روزها به خاطر شرایطی که در دوران قاجار بر سر مردم آمده بود، استبداد آن روز به صورت تمام، ریشه کرده بود و امیدی نداشت که بتواند مردم را هوشیار و بیدار بکند.

 مردم بعد از اینکه استبداد قاجار و شخصیّتهایی مثل قائم مقام فراهانی و میرزا تقی امیر کبیر را که قیام کردند برای اینکه ایران را آباد و آزاد بکنند، ظالمانه از پا درآورد، هنوز آگاه و روشن نبودند و تعداد کمی روشنفکر هم که آن روز بود، با این عمل ناصرالدین شاه و قبلش محمّد شاه مأیوس شدند. یأسی در روشنفکران در مقابل استبداد خونخوار حاکم بود که فضایی برای امثال سیّد جمالها دیده نمی‌شد و لذا او متوسّل به هجرت شد و در هجرت کار بیداری را ادامه داد و بعداً به اهداف بعدی رسید. او در بیدار کردن موفّق بود، امّا در اجرای عملی حکومت اسلامی و شکستن استبداد ناموفّق بود که این پرچم بالاخره به دست امام راحل ما رسید و ایشان توانستند این کار بزرگ را تکمیل کنند.

 در مسائل داخلی و خارجی دو تا مسئله غمگین کننده هم داریم: یکی مسئله زلزله‌ای است که ما این روزها در اردبیل و بجنورد داشتیم  که واقعاً دو حادثه اسفبار و اندوهبار است. هر دو حادثه هم شبیه به هم است. در بجنورد بیش از صد روستا و در اردبیل هم بیش از صد روستا تخریب شد. در بجنورد بخاطر اینکه اوّل یک زلزله کوچکتری پیش آمد و مردم از خانه‌هایشان بیرون آمدند و سپس زلزله بزرگ اتّفاق افتاد، تلفات انسانی کم بود، امّا خسارات کمتر از اردبیل نیست. آنجا هم هوا سرد و برفی است و مردم ناراحتند.

 در اردبیل، متأسّفانه تلفات فراوان بود؛ نزدیک به هزار نفر و آسیب دیدگان فراوان بودند. ما تلاش زیادی برای کم کردن مشکلات مردم کردیم، امّا مردم عزادار، مردم مریض دار و مردمی که از خانه‌هایشان بیرون رفتند و مردمی که باید در سرما بمانند و بعضی از امکاناتشان را حفظ کنند، زیر چادر زندگی می‌کنند.

 زندگی رقّتباری دارند و ان شاءا... با برنامه‌هایی که داریم و با امکاناتی که کشور ما دارد و با تجربه‌ای که در بازسازی زلزله گیلان، رودبار و منجیل و همچنین قزوین و زنجان داریم،  فعلاً آمادگی داریم که این نقاط مخروبه را ان‌شاءالله به گونه‌ای بسازیم که این تلخیها را جبران بکنیم و اینجاها را به نقاط بسیار خوب تبدیل کنیم که از اوّل سال که هوای آنجا اجازه بدهد، کار بازسازی را شروع می‌کنیم. بودجه کافی را هم برایشان در نظر گرفتیم.

 ما به آن‌ها تسلیت می‌گوییم و ان شاءا... برای جبران مشکلات آن‌ها خدمات مناسب را عرضه خواهیم کرد، بنده همان شاء ا... بزودی به هر دو جا سفر خواهم کرد و برای رفع مشکلاتی که برای اینها پیدا شده است، کمک خواهیم کرد.

 سالگرد حادثه تلخ دیگر که خارجی است، بمباران شیمیایی حلبچه است. ما وقتی که حلبچه را از دست عراقیها گرفتیم، شهر را سالم نگه داشتیم و با اینکه ما نیروی فاتح بودیم، نخواستیم حوادثی را که عراقیها در خرّمشهر و آبادان و بستان انجام داده بودند، اینجا تکرار شود.

 و مردم را در آغوشمان گرفتیم. عراق از این محبّت ما ترسید و آن‌چنان مردم خودش را ناجوانمردانه بمباران شیمیایی کرد که شما می‌دانید در یک روز چندین هزار نفر فرصت حرکت کردن پیدا نکردند و در خانه‌ها یا کوچه‌ها و یا میدانها در جا شهید شدند که آن صحنه، یک صحنه‌ای است که تفاوت حقّ و باطل و راه راست و راه کج را نشان می‌دهد و دو طرف جبهه و روحیات رزمندگان ما و متجاوزان عراقی را خوب می‌تواند نشان بدهد. تاریخ و ناظران بین‌المللی حقّ این مطلب را ادا نکردند. اگر می‌خواستند قضاوت بکنند، آنجا کافی بود که بشناسند در جنگ ایران و عراق چه خبر است و هر طرفی چه موضعی دارد.

 مسئله دیگری که امروز ما در دنیا داریم، موضع بسیار ناشیانه و ظالمانه آمریکا در شورای امنیّت است که واقعاً باعث رسوایی آمریکاییهاست. یادتان هست که من در سخنرانی مربوط به روز قدس اخطار کردم و گفتم اسراییلیها به دنبال این هستند که بیت المقدس  (هم شرقی و هم غربی‌اش را) برای خودشان داشته باشند و گفتم دارند برای گرفتن بیت المقدس شرقی از دست مسلمانها و فلسطینیها برنامه ریزی می‌کنند.

 خیلی زود آن خبر درصحنه اجرا خودش را نشان داده و اسراییلیها در بیت‌المقدس شرقی که عمده مردمش فلسطینی و عرب هستند، خانه‌سازی برای یهودیان مهاجر را شروع کرده‌اند. جالب اینکه غیر از آمریکا هیچ کس این کار اسراییل را تأیید نکرد. در شورای امنیّت، این مسئله مطرح شد و غیر از آمریکا همه اعضای شورای امنیّت به محکوم کردن این عمل اسراییل رأی دادند و آمریکا با حقّ ظالمانه «وتو» 10 این مصوبه شورای امنیّت را «وتو» کرد.

 از آمریکاییها تعجّب است و تعجب است از برادران ما در کشورهای عربی که این آمریکا را دوست خودشان می‌دانند. این چه دوستی است که با این رسوایی، با این فضاحت در مقابل خواسته حقّ مردم مسلمان و عرب می‌ایستد و رأی هم پالکیهای خودش را، وتو می‌کند؟ همه اعضا یک طرف، آن یکی یک طرف!

 همین امروز صبح و یا شب گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل، (هر قدر کشور در آنجا بود)، همه رأی به محکومیّت اسراییل در این حادثه دادند و فقط آمریکا و اسراییل مخالفت کردند. این موضوع باید درسی باشد، برای ملّتهای اسلامی و سایر ملّتهای جهان سوم و هوشیاری باشد که ببینند دوستی آمریکا چگونه است.

 آمریکایی را که امروز این همه به کشورهای مسلمان جنوب خلیج فارس احتیاج دارد، این قدر پر رو و با فضاحت در مقابل آن‌ها می‌ایستد و حقّ مسلّم فلسطینیها را نادیده می‌گیرد، باز اینها می‌گویند دوست! هم از اینها تعجّب می‌کنیم و هم از این سیاست ناشیانه خود آمریکاییها که چطور در مقابل دنیا برای چند میلیون صهیونیست متجاوز که می‌خواهند بر ویرانه‌های خانه‌های محقّر فلسطینیها کاخ بسازند، می‌ایستند این واقعاً چیز عجیبی در دنیا و از مسائل بسیار مهمّ دنیا است که تاریخ باید اینها را ثبت کند و بعد روی این مسئله بررسی کند.

 مسئله دیگری که امسال ما داریم، مسئله خشکسالی است که متأسّفانه در خیلی از جاهای کشور ما اتّفاق افتاده است. در بعضی از نقاط مثل گیلان و مازندران یا کردستان و ارومیه وضع خوب است، امّا در بسیاری از جاهای دیگر تقریباً همه‌جا خشکسالی است. تا حالا مقدار زیادی از اراضی دیمی که کاشته بودند، محصولشان نرسیده؛ یعنی سبز نشده یا نتوانسته دوام بیاورد و بعداً هم مشکلات خواهد داشت.

 این هم امتحان الهی برای ما است و هم می‌تواند برای ما درس باشد. بالاخره طبیعت وضعش بدین صورت است و آن شرایط پیش می‌آید. دولت برای عشایر و کشاورزان که از لحاظ دام و مسائل مربوط به زندگیشان و آبرسانی به آنجاهایی که از آب باران باید استفاده می‌کردند که مشکلی پیش نیاید، این کارش را انجام می‌دهد، ولی در اینجا کار اساسی همان است که در برنامه انجام می‌دهیم.

 اگر روزی این یکصد و سی و پنج طرح سدسازی به نتیجه برسد که در چند سال آینده انجام خواهد شد و اگر طرحهای بزرگی که برای انتقال آبهای هرز که به دریای خزر یا به دریای خلیج فارس می‌ریزد، از طریق تونلها و بخشهای دیگر کشور اجراء شود، این خشکسالیها نمی‌تواند صدمه جدّی به کشور بزند ما طرحهای آبخیزداری، آبخوان داری، سدسازی، انتقال آب و همچنین حفظ آبهای زیرزمینی را که با فاضلابها معیوب می‌شدند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که -ان‌شاءالله- در آینده کشور شما از این خشکسالیها گزندی نبیند.

أَعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ

بسْمِ‌اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ/ اَللَّهُ الصَمَدٌ/ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یوُلَدْ/ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَد