خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد مین گذاری آمریکا در خلیج فارس -- کتاب انقلاب در بحران - سال ۱۳۵۹

نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد مین گذاری آمریکا در خلیج فارس -- کتاب انقلاب در بحران - سال ۱۳۵۹

  • پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۵۹

 

نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد مین گذاری آمریکا در خلیج فارس

تاریخ : 21/1/1359

 

در همین روزها، مسأله مین‌گذاری در خلیج فارس به صورت پراکنده از سوی آمریکایی‌ها مطرح شد، اما واضح بود که وقوع چنین امری آمریکا را در دنیا دچار مشکل می‌کرد و آن قدر هیاهو علیه آمریکا راه می‌افتاد که عواقبش را نمی‌توانست تحمل کند. در این ارتباط من نظراتم را طی مصاحبه‌ای ]با روزنامه اطلاعات ـ 21 فروردین  1359[ اعلام کردم و گفتم: «احتمال مین‌گذاری سواحل جنوب کشورمان از طرف آمریکا صفر است و اگر کارتر دست به چنین عملی بزند، احمقانه‌ترین کار را کرده است، چرا که در این صورت دنیا دچار کمبود نفت خواهد شد و این امر مفهومش یعنی شورش دنیا علیه آمریکا و بنابر این انجام چنین کاری از جانب آمریکا به هیچ وجه متصور نیست.»

آنگاه با اشاره به اینکه «اولا در خلیج فارس فقط کشور ما نیست که اقدام به صدور نفت می‌کند، بلکه کشورهای حوزه خلیج فارس هم هستند که از این آبراه استفاده می‌کنند،» افزودم: «اگر کشتی‌هایی که از کشورهای مجاور خلیج فارس نفت می‌برند، فقط پنج روز نتوانند چنین کاری بکنند، کمبود نفت در دنیا به وجود می‌آید و قیمت نفت به طور سرسام‌آوری بالا خواهد رفت و بحران سوخت و بحران تورم به دنبال آن خواهد بود.» سپس تأکید کردم: «از نظر ما مسأله مین‌گذاری عملی نیست و اثری در تغییر موضع ما ندارد، زیرا ما اصراری به صدور نفت نداریم و معتقدیم جلوگیری از صدور نفت ایران باعث حفظ ذخایر ملی کشور ما خواهد شد و البته این مسأله تنها در مورد ایران نخواهد بود، بلکه برای صدور نفت‌های تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس این وضع پیش خواهد آمد. در جمع به نفع کشورهای تولید کننده نفت خواهد بود و چون اکثر کشورهای صادرکننده نفت، نیازشان به صدور نفت کمتر از نیاز آمریکا و همپیمانانش به واردات نفت است، فقط دنیای سرمایه داری در این جریان خسارت می‌بیند. اگر آمریکا حاضر به چنین اقدامات احمقانه‌ای است، باید منتظر قضاوت مردم دنیا نیز باشد. به هر حال ما برای قطع نفت و ایجاد بحران در دنیا پیشقدم نمی‌شویم. ما طرفدار این نظر نیستیم. ولی اگر آنها به ما تحمیل کردند، مسئولیت آن به عهده خود آنها است.»

گویا آمریکایی‌ها هم در بررسی جدی موضوع متوجه شدند که انجام چنین کاری، بیش از آنکه برای ما زیانبار باشد، برای آنها دردسرساز خواهد بود. از همین رو این موضوع از دستور کار آنها خارج شد.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب