سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۶۱

    جلسه: 295 = 61/1/19 - 7 April 1982

 به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر و خواهر بزرگوارشان

 بسم اللّه الرحمن الرحیم، همانگونه که نمایندگان محترم توجه دارند امروز سالگرد شهادت شخصیت بسیار عظیم الشأن دنیای اسلام آیت الله جناب آقای سید محمد باقر صدراست. رژیم بعث عفلقی با شناختی که از این شخصیت عظیم در حوزه نجف و تأثیری که ایشان روی افکار آزادیخواهان و مسلمانان انقلابی دنیای عرب و اسلام داشت، ضمن یک توطئه خطرناکی تصمیم گرفت ایشان را از سرراه خودش بردارد که منجر به شهادت ایشان و خواهر بزرگوارشان شده آقایانی که با کتابها و آثار ایشان آشنا هستند، می‏دانند که ایشان مسائلی را سی سال قبل مطرح کردند که سالهای بعد از آن جزو مسائل حاد قشر مبارز دنیای اسلام شد. پیش بینی‏های ایشان و افکارمترقی ایشان و مخصوصاً بینش عمیق، ایشان را به صورت یک دژ محکم برای فکر اسلامی در دنیای اسلام در آورده بود.

 متأسفانه این ذخیره بسیار ارزشمند را [حکومت]بعث عفلقی از دنیای اسلام گرفت که ما باید این را جزو مهمترین جنایات عفلق به حساب بیاوریم. البته امیدواریم شاگردان ایشان ودست پروردگان ایشان بتوانند راه ایشان را ادامه بدهند و افکار ایشان را برای ملت عراق در درجه اول و محیط اسلامی در درجه دوم حفظ کنند. باز می دانیم که ایشان به محض پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اوج انقلاب با امام بزرگوار ما بیعت کردند و اطاعت خودشان را از رهبری امام در محیط حساس کشور عراق اعلام کردند که شاید یکی از عوامل تسریع کننده در شهادت ایشان، این بود و با توجه به امروز، وضعی که در عراق پیش آمده، خلاء وجود ایشان کاملا" محسوس است که باید توسط شاگردان ایشان وکسانی که علاقمند به ایشان هستند پر بشود.

 امروز جامعه روحانیت مبارز در تهران و جامعه مدرسین[حوزه علمیه] قم در قم برای بزرگداشت این شهید بزرگوار جلسه ای برقرار کرده‏اند که ما امیدواریم ملت انقلابی با شرکت در جلسات مربوط به ایشان، شخصیت ایشان را و درحقیقت فکر ایشان را و راه ایشان را که یقینا"منجر به نجات عراق خواهد شد احیاءکنند و ما نمایندگان مجلس هم ان‏شاءالله در جلسات در حد مقدورمان شرکت خواهیم کرد.

 ضمناً صدام عفلقی برای اینکه آثار سالگرد شهادت ایشان را تحت الشعاع قرار بدهد، درست در همین برهه دست به آواره کردن بیش از هزار نفر از مردم محروم و مظلوم عراق زد که الان به مرزهای ایران و عراق رسیده‏اند و ما این جنایت را بار دیگر تقبیح می‏کنیم و از دنیائی که به این جنایات توجه نمی‏کنند و به حقوق ملتها توجه نمی کنند، شدیدا" نگران و گله مندیم که این قدر وجدان دنیا کور شده که به این واقعیت ها و به این مظالمی که دارد در دنیا اتفاق می افتد، توجه نمی‏کند.