سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

حضور نیروهای واکنش سریع آمریکا در منطقه و حرکت به اصطلاح سیاسی نمایندگان حزب سوسیال دمکرات آلمان در پارلمان آلمان غربی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • شنبه ۹ آبان ۱۳۶۰

جلسه -۹/۸/۶۰ - ۳۰ اکتبر ۱۹۸۱

 

دو جریان نظامی و سیاسی از ناحیه غرب که با یک ریشه و با یک هدف راه افتاده‌اند و مربوط به ما و انقلاب ما و منطقه [می‌شود]، این روزها بروز کرده است که من فکر می‌کنم مجلس شورای اسلامی باید موضعی در مقابل این جریان‌ها اعلام کند:

۱ - حضور نیروهای واکنش سریع آمریکا در منطقه.

۲ - حرکت به‌اصطلاح سیاسی نمایندگان حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در پارلمان آلمان غربی.

ما برای این دو حرکت یک منشأ و یک هدف قائل هستیم. گرچه از دو طریق‌ و به دو شکل انجام می‌شود؛ و معتقدیم که این‌ها و آن‌ها به اهدافی که دارند، نمی‌رسند و ملت‌های بیدار شده را بیدارتر می‌کنند. آمریکا (مثلاً) با این حرکتی که در منطقه می‌کند، چه نتیجه‌ای می‌تواند بگیرد؟

حضور چند هزار نیرویی که با چتر مخصوص از هواپیما به زمین بیایند و با اسلحه مدرن در مصر یا در عمان یا در جای دیگر [چه نتیجه‌ای دارد؟] هرقدر هم که باشند، بیشتر از نیروی عظیم شاه معدوم ایران نیستند آمریکا ده لشگر مجهز عراق را وارد خاک ما کرد؛ غیر از رسوایی و نفرت ایجاد کردن، چه نتیجه‌ای گرفت. آمریکا این آزمایش را در ویتنام کرد، چهارصد هزار سرباز با مدرن‌ترین امکانات نظامی را به ویتنام فرستاد و بعد از مهروموم‌ها خون ریختن و کشته دادن؛ شکست‌خورده و از منطقه بیرون آمد.

آمریکا در کجای دنیا با این روش‌ها توانسته است پیروز بشود؟ آن روزی که در ایران روزانه شش میلیون بشکه نفت را در اختیار داشت و چهارصد هزار نیروی ‌ارتشی را به‌صورت ظاهر در دستش بود، با داشتن آن‌همه کارشناس و جاسوس در میان ارتش، ساواک جهنمی شاه را داشت، همه امکانات مالی و سیاسی منطقه مال او بود، اطراف منطقه با او بودند، پاکستان، ترکیه و تمام کشورهای جنوب خلیج‌فارس، عربستان سعودی و عراق را هم در آستین داشت، اما ملت ایران با دست‌خالی و با بانگ الله‌اکبر و با مشت‌های گره‌کرده این سد را شکست و آن رسوایی عظیم را برای استعمار به وجود آورد.

ملت مسلح و جان‌برکف ما امروز ما با نمونه‌هایی که از پیروزی‌های انقلاب دیده‌اند و با غروری که از شکستن ابهت ارتش صدام به دست آورده‌اند و بیداری که در منطقه می‌بینند چه وحشتی می‌توانند از این حرکت آمریکا داشته باشند؟ ما استقبال می‌کنیم. بگذارید به‌جای اینکه با سربازهای فریب‌خورده عراق مواجه‌ بشویم با تفنگداران رسمی آمریکا مواجه بشویم تا گلوله‌ای که شلیک می‌کنیم به‌جای سوراخ کردن بدن یک سرباز عراقی فریب‌خورده، نیروهای شریر آمریکا را از میان بردارد. امیدواریم که برادران و خواهران مصر، عربستان و سایر کشورهای اسلامی، راهی را که ایران در پیش‌گرفته است، از همین راه بروند که آمریکا مأیوس‌تر بشود.

در مورد حرکت نمایندگان سوسیال‌دموکرات پارلمان آلمان؛ اگر این حرکت از طرف یک حزب حاکم و نمایندگان یک مجلس نبود، ارزش و اعتبار اینکه مادر این مجلس مطرح کنیم برایش قائل نبودیم. ولی یک حرکت رسمی است، جواب رسمی لازم دارد.

آن‌ها در بیانیه‌ای ضمن اعتراف کردن و به شرارت تروریست‌های داخلی در ایران و ضمن اعتراف به تجاوز عراق علیه ایران و ماهیت غیرانسانی محاصره اقتصادی، ایران را محکوم کرده‌اند که چرا نسبت به تروریست‌ها و مخالفان داخلی خودش سخت‌گیری می‌کند و چرا جمعی از آن‌ها را اعدام کرده و یا بازداشت می‌کند.

جواب ما روشن است. شما که خودتان یکی از عوامل این حرکت را به‌عنوان اقتصادی اسم برده‌اید، آیا دولت شما (آلمان) و اکثریت پارلمان که شما هستید در محاصره اقتصادی شرکت داشته‌اید یا نه؟ آیا جزء عوامل این جرم هستید یا نیستید؟ اگر محاصره اقتصادی - که البته برای ما خیر بود - ازنظر شما کار غلطی بود شما هم مجرم هستید؛ و ثانیاً از چه کسانی دفاع می‌کنید؟

تا چند ماه پیش در ایران، آزادی از حد آزادی گذشته بود و هرج‌ومرج بود می‌گویید آزادی نسبی ماه‌های گذشته. کدام نسبی؟ [آیا شما وجود] گروه‌های چند هزارنفری مسلح، مطبوعات که تا حد تهمت و نشر اسناد سری مملکت پیش رفته بودند، تریبون مجلسی که به دفاع از تروریسم و ضدانقلاب مورداستفاده قرار می‌گرفت، پسته‌ای عظیم دولتی و نظامی که در اختیار ضدانقلاب بود، استفاده از امکانات دانشگاهی و آموزش‌وپرورش، صد و هفتاد اتاق که دریک دانشگاه در اختیار ضدانقلاب بود و اسلحه و دارو برای تجزیه‌طلبان کرد می‌فرستادند را آزادی نسبی چند ماه قبل در ایران می‌گویید. حالا هر چه بود، ما آن آزادی‌ها را محدود نکردیم، این خود آن‌ها بودند که دست به مبارزه مسلحانه ‌زدند. اگر آن‌ها اعلام مبارزه مسلحانه نمی‌کردند و اگر چند هزار مسلح را در دوران‌جنگ به خاطر یک اقدام قانونی مجلس شورای اسلامی به خیابان نمی‌ریختند واگر مردم را به گلوله نمی‌بستند، ما ضرورتی نمی‌دیدیم که آن‌ها را تحت فشار قراربدهیم.

فکر می‌کردیم موج آراء مردم اینها را در آینده از بین می‌برد؛ اما این کاری بودکه آن‌ها کردند؛ این راهی بود که آن‌ها شروع کردند. شما خودتان اگر در جنگ‌بودید (نمونه‌اش را در کشورتان دیده‌اید) در حالی که در هشتصد کیلومتر مرز، نزدیک ده‌لشکر مجهز مملکت را اشغال کرده باشد و بخشی از کشور ما ندای‌تجزیه‌طلبی بدهد و در داخل کشور در مرکز ریاست جمهوری و نخست وزیری ومرکز حزب عام کشورتان و در خیابانها انفجار باشد، چه می‌کردید؟ با تروریستی‌که یک رئیس جمهور را با نود درصد آراء مردم با بمب بدنش را آتش می‌زند، شما چه می‌کردید؟ با او چگونه می‌شود رفتار کرد؟ آیا با جریان تروریستی که درنماز جمعه، آنجایی که مردم به دعا و نماز نشسته‌اند، بمب منفجر می‌کند و نمازجمعه را به هم می‌زند و امام جمعه، پیرمرد هفتادساله را قطعه قطعه می‌کندمی‌شود با زبان خوش رفتار کرد؟ [با عامل انفجار بمب] در دفتر حزبی که حداقل‌هفت میلیون مردم این کشور در آنجا ثبت‌نام کرده‌اند و مسؤولان حزب را به آتش‌می‌کشند، چه جور می‌شود رفتار کرد؟ با آن‌ها که در خیابانها پاسدار از جبهه‌برگشته را به گلوله می‌بندند چگونه می‌شود رفتار کرد؟ یک گروه فریب‌خورده درزمان جنگ که عمیقاً نقش ستون پنجم را بازی می‌کند بازداشت و محاکمه شوندو طبق قانون اعدام گردند، شما این را مبارزه با دموکراسی می‌گیرید؟ ما با کدام‌جریان دموکراتیک مخالفت کرده‌ایم؟

به نظر شما بختیار، قصاب مردم تهران، دموکرات است؟ به نظر شما اویسی، ازهاری، اشرف پهلوی و رضا پهلوی که سردمداران جریان ضد جمهوری‌اسلامی ایران هستند اینها دموکرات‌اند؟ به نظر شما آنهایی که ناوچه ما را دردریای آزاد می‌دزدند، دموکرات هستند؟

ما با چنین جریانهایی داریم جنگ می‌کنیم. این‌ها جنگ داخلی راه انداخته‌اند. از طرفی شما فیلم چند شب گذشته تلویزیون ایران را دیدید. بچه‌های فریب‌خورده در ظرف یکی دو ماه به خاطر محبت‌هایی که در زندانها به آن‌ها شده است‌خودشان، علیه رهبر گذشته‌شان شعار (مرگ بر منافق) دادند. چرا شما اینها رانمی‌بینید؟ چرا اعتبار یک پارلمانی را از بین می‌برید؟ چرا لااقل صراحت آمریکا را ندارید که فریب کاری را کنار بگذارید و همانطوری که او واکنش‌سریع درست می‌کند شما هم رسماً همین منطق ضد مردمی را بگیرید و متوسل‌به زور بشوید؟ اما به شما می‌گوییم که چاههای نفت و مراکز مواد خام در منطقه‌اسلامی از این به بعد دیگر به این ارزانی و آسانی به طرف غرب نخواهد آمد. شما (پارلمان آلمان) خشونت‌هایی که علیه «بادرماینهوف» می‌کنید، یک جریان ضددموکراتیک نمی‌دانید؟ اگر ما با تروریستهایمان مبارزه کردیم، آن هم در زمان‌جنگ و آن هم در موقعی که آن‌ها این گونه با ما رفتار کرده‌اند، مگر شما باتروریستهای خود چه کردید و با آن‌ها چگونه رفتار نمودید؟ به هر حال امیدواریم‌که شما منطق پارلمان را بفهمید و این پیامی را که ما از تریبون مجلس به شماداده‌ایم، درست دریابید و معنا و مفهوم حرکت انقلابی این مردم رنجدیده و ستم‌کشیده و شهید داده را درک کنید و با این حرکات مذبوحانه این قدر فاصله ملتهارا زیاد نکنید.