سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۶۴

جلسه: 170  
تذکر به نمایندگان محترم در رابطه با نطق‌های قبل از دستور

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، قبل از تذکرات نمایندگان محترم به مجریان کشور یک تذکری هم بنده دارم به برادران و خواهران نماینده.
وقتی که مسائل اساسی و جدی مطرح می‌شود طبیعی است که نقاط نظر مختلفی در مجلس هست و این هم حق نمایندگان است در حدودی که قانون اساسی و آیین‌نامه ما تنظیم کرده و راهنمایی‌ها هم که در اول دوره امام فرمودند. آقایان از حقشان استفاده بکنند. بنده به عنوان مدیر این جلسه اینجا نشسته‌ام آن چیزهایی را که تشخیص بدهم که احتیاج به تذکر دارد به ناطق تذکر می‌دهم:
اولاً از ناطقین و از سخنران‌ها تقاضا می‌کنم حالا از این به بعد چون این مسأله مدتی در کشور مسأله است تا برسیم به کابینه، آقایان سعی بفرمایند در اظهاراتشان مسائل را بدون احساسات و بدون اینکه مثلاً خطاب و عتابی داشته باشند، تحلیلی و منطقی مسأله را آرام مطرح بفرمایند این نکته اگر باشد، عکس‌العملی هم در مجلس نیست.
دوم، وقتی آقایان چیزی را مطرح می کنند از جلسه کسی فریاد نکشد با داد و بیداد نروند نقطه مقابل را بگیرند به هرحال این تریبون برای همه هست، همین طور که شما دیدید دو نفر از آقایان که صحبت کردند در دو جهت صحبت کردند و در آینده هم ما جلسات می‌گذاریم و با هم می‌نشینیم و بحث می‌کنیم. شأن مجلس را شأن خودتان را شأن نماینده را پائین نیاورید با داد و بیدادی که در مقابل حرفهای همدیگر می‌کنید. بنده هم نمی‌خواهم به کسی اهانت کنم ولی اگر احساس بکنم که اینجا از این به بعد کسی داد بکشد در مجلس در مقابل گوینده و یا در مقابل همدیگر، باید عکس‌العمل نشان بدهم حداقلش اینکه اسمتان را از اینجا بگویم آقا خواهش می‌کنم این جور نکنید. این درست نیست ماها باید مردم رشیدی باشیم و در مسائلمان باید با منطق برخورد کنیم. نهایتاً رأی است و می‌توانیم با بحث همدیگر را یا قانع کنیم یا با رأی‌مان مسأله را حل کنیم. بنابراین من خواهشی که از برادران دارم در مبداء شروع این بحث اینکه مراعات بفرمائید که ما رشد مجلس دوم را نشان بدهیم. خواهش می‌کنم دیگر الان هیچ کس صحبت نکند و بعد هم حرفهایی اگر آقایان دارید مثلاًبه حرف ناطق اعتراضی دارید به من بگوئید. خوب من خودم آنرا اصلاح بکنم یا به خود ناطق بگویم، اصلاح کند یا مسائلی از این قبیل و باز اگر حرفی درباره همین مطلب من هم دارید بعداً با من صحبت کنید، الان دیگر جای صحبت نیست.