سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۶۳

 

    جلسه: 112 = 63/12/23 - 14 March 1985

 شرارت‏های بعث عفلقی و پیروزی های نیروی زمینی و سپاه پاسداران

 و اخطار به سازمان ملل در مورد استعمال مواد شیمیائی از طرف عراق

 نمایندگان محترم لابد توجه دارند که شرارت‏های بعث عفلقی جنگ را به جایی کشانده که ما مایل نبودیم. ما از اول جنگ تا امروز همیشه در حرکتمان موضع دفاعی و مقابله به مثل داشتیم، هم در اصل جنگ و هم در فروعاتی که در جریان [جنگ] پیش می‏آمد.

 زدن کشتیها، زدن شهرها و امثال این گونه چیزها به هیچ نحوی مورد میل ما نیست که وارد آن بشویم، اما به ناچار به عنوان یک اهرم بازدارنده وارد می‏شویم. این ماجراجویی اخیری که بعثی‏ها شروع کرده اند با امکانات وسیعی که دشمنان اسلام در اختیارشان گذاشته‏اند می‏بینید که شهرها را آن هم به صورت موذیانه - پرتاب بمب از ارتفاعات بالا که یک حرکت نظامی قابل توجهی نیست - هدف قرار داده‏اند و جمهوری اسلامی تا بحال در حد اخطار مقابله به مثل کرده [است]. اخطار موشکی ما به مناطق صنعتی کرکوک بایست برای بعثی‏ها هشدار کافی و اخطار جدی‏تر ما به بغداد باشد.

 امیدواریم یک هشدار جدی برای آنها باشد و ما را به جایی نکشند که انبار موشکی را که برای دشمنانی مثل اسرائیل باید ذخیره بشود به روی جاهایی بیندازیم که مایل نیستیم. حتی آنها دارند الان در حرکات تبلیغاتی‏شان حرکت محدود ما را در جبهه جنگ در زمین به عنوان حرکت اصلی و سرنوشت سازی که به ملت‏مان و مردم وعده‏اش را داده بودیم، قلمداد می‏کنند که باز هم از حرکات موذیانه تبلیغاتی آنها است.

 آنچه که امروز در جبهه‏ها می‏گذرد تنها یک گوشه‏ای از حرکت نیروی زمینی و سپاه پاسداران است که آنها به خاطر اینکه در این شرارت جدیدی که صدام شروع کرده، خودشان را همراه مردم و همراه سایر نیروها نشان بدهند، چشمه‏ای از قدرت خودشان را آنجا دارند بروز می‏دهند.

 با همین حرکت محدودی که ما آنجا کردیم؛ دشمنان ما اعتراف کردند که نیروهای ما با قدرت توانسته‏اند منطقه‏ای که برای صدام ارزش حیاتی دارد را تصرف بکنند. شما دیشب، آن صف طولانی اسرای عراقی را که در تلویزیون دیدید، گوشه‏ای از نمایش قدرت رزمندگان ما است. من به عنوان سخنگوی شورای عالی دفاع اعلام می‏کنم که آن حرکت همگانی و وسیع و سرنوشت ساز ما همان طوری که قبلاً گفتیم، آن مرهون شرایط خاصی است که ما هروقت آن شرایط را ببینیم انجام می‏دهیم و آن به گونه‏ای که حالا می‏بینید، نخواهد بود. آن روز، هیچ جای عراق از آثار آن حرکت مصون نخواهد بود و به این حرکات محدود اکتفا نمی‏کنیم. آن متکی به بسیج عمومی خواهد بود که یک سرش در تهران است و یک سرش در بغداد است.

 بنابراین ما باز هم به مراکز جهانی مخصوصاً سازمان ملل اخطار می‏کنیم، اگر به طور جدی وارد جریان نشوند و جلو این شرارت‏هایی که علیه مراکز غیر نظامی، شهرها، دارد انجام می‏شود را نگیرند، مسئوولیت عواقب مقابله به مثل ما را باید بپذیرند.

 تاریخ این حرف‏های بنده را به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی و به عنوان سخنگوی شورای عالی دفاع و به عنوان نماینده فرمانده کل قوا در نیروهای نظامی ثبت بکند که ما مایل به شرارت که امروز دارد در میدان‏های غیرنظامی پیش می‏آید نیستیم و اقداماتی که می‏کنیم صرفاً برای بازدارندگی است.

 اخطار بعدی من باز به سازمان ملل است که وظیفه‏اش را در مورد استعمال مواد شیمیائی با جدیت تعقیب بکند والا باز اگر عواقبی بود مسئوولیتش به عهده خود آنها است.

    والسلام علیکم و رحمة الله