سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۶۳

    جلسه: 29 = 63/5/24  - 15 August 1984

 رأی اعتماد مجلس به 15 تن از وزرای کابینه

 در مورد رأی اعتمادی که دیروز، مجلس شورای اسلامی به وزرای معرفی شده داد؛ نکاتی را باید تذکر بدهیم:

 نکته اول اینکه ترکیب آراء و تعداد آراء وزراء نشان این است که در مجلس شورای اسلامی آزاد اندیشی غلبه دارد و تعصب گروهی و اینها از لحاظ اکثریت مجلس شورای اسلامی چندان مؤثر نیست. لذا ما این روحیه مجلس را برای نمایندگان سرمایه بزرگی می‏دانیم. ان‏شاءاللّه که در آینده هم همین حالت باقی باشد که نماینده با استقلال و روحیه آزادی طلبی وظایفش را انجام بدهد.

 نکته دوم اینکه وزرائی که رأی اعتماد نیاوردند و نوعاً با تعداد کمی از حد نصاب عقب بودند؛ به این معنا نیست که در جمهوری اسلامی از تجربه و زحماتشان استفاده و تقدیر نشود. باید در سمت‏های دیگری و متناسب با تجربه و اطلاعاتشان به این جمهوری اسلامی خدمت بکنند و ان‏شاءاللّه که از زحمات همه ملت تقدیر خواهند کرد و از خیر و برکات و اطلاعاتشان استفاده خواهیم کرد.

 نکته دیگر اینکه طبق قانونی که اخیراً ما گذراندیم؛ در ظرف 15 روز، جناب آقای نخست وزیر و جناب ریاست جمهوری مکلفند که اعضاء دیگری برای پرکردن خلاء کابینه به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند. به همین دلیل ما مجلس شورای اسلامی را که از هفته آینده تعطیلی تابستانی خواهد داشت، از نمایندگان تقاضا کردیم که به مرخصی تشریف نبرند، لذا تعطیلی را لغو کردیم و به انتظار این هستیم که اسامی وزرای جدید به مجلس بیاید. امیدواریم که مجلس قبل از تعطیلی تابستان، وظیفه خودش را انجام بدهد و رئیس جمهور و نخست وزیر هم وظیفه خودشان را انجام بدهند. ان‏شاءاللّه در همین هفته آینده باید این کار تمام بشود. امیدواریم که با همکاری همه نهادهای مربوط، ما کابینه ناقص نداشته باشیم. شرایط جنگی شرایطی نیست که بشود کابینه را ناقص گذاشت.